IQ-test, mensa etc...

ameo

Trådstartare
Moderator
Min man skickade en länk till ett av de förenklade IQ-test som finns på nätet, med kommentaren att "du brukar alltid klå mig". Jag brukar få högsta möjliga resultat på de flesta såna här test - och maken snäppet under.
Dagens resultat:
iq.png

Och visst, det är ju kul att veta att man kanske har en hög IQ, även om de förenklade testerna inte säger hela sanningen. Men vad ska man egentligen ha den kunskapen till? Mannen föreslog att jag skulle få ett mensa-test i julklapp och visst, det hade ju kanske kunnat vara en intressant upplevelse. Men än en gång, till vilken nytta? Mer än nöjet...

(Jag har förvisso läshuvud, men samtidigt allehanda fysiska diagnoser som gör att jag lagt ner tanken på att studera mer - tyvärr...)
 
Min man skickade en länk till ett av de förenklade IQ-test som finns på nätet, med kommentaren att "du brukar alltid klå mig". Jag brukar få högsta möjliga resultat på de flesta såna här test - och maken snäppet under.
Dagens resultat:
Visa bifogad fil 41900
Och visst, det är ju kul att veta att man kanske har en hög IQ, även om de förenklade testerna inte säger hela sanningen. Men vad ska man egentligen ha den kunskapen till? Mannen föreslog att jag skulle få ett mensa-test i julklapp och visst, det hade ju kanske kunnat vara en intressant upplevelse. Men än en gång, till vilken nytta? Mer än nöjet...

(Jag har förvisso läshuvud, men samtidigt allehanda fysiska diagnoser som gör att jag lagt ner tanken på att studera mer - tyvärr...)
I dagens läge är det väl inte så himla intressant med IQ som det var för 30 år sen heller. Idag är det viktigare med EQ och att kunna den sociala biten. Kreativitet är också mycket uppskattat numer, vilket det inte alls var förr på samma sätt. Numer finns det ju fler platta organisationer, så cheferna styr inte lika mycket, vilket innebär att det också krävs en annan typ av social kompetens och en talang där man ser hur allting i systemet hänger ihop. Att man inte bara gör sin grej på jobbet.

När min kusin med en diagnos inom autism-spektrat läste till läkare för 20 år sen var diskussionen jättestor på intagningen om det verkligen var de med bäst betyg som skulle få komma in eller om det skulle vara intervjuer, just för att många med hög IQ bra läshuvud faktiskt inte klarar av att hantera patienter. Problemet var att många som läste till läkare inte alls platsade tillsammans med andra människor så de jobbade på olika lab. Och dit gick ju min kusin också, eftersom han inte klarade av att jobba patientnära.
 
När min kusin med en diagnos inom autism-spektrat läste till läkare för 20 år sen var diskussionen jättestor på intagningen om det verkligen var de med bäst betyg som skulle få komma in eller om det skulle vara intervjuer, just för att många med hög IQ bra läshuvud faktiskt inte klarar av att hantera patienter.
klipper lite i inlägget.
där är ju då nästa snubbeltråd, för hög IQ innebär ju inte nödvändigtvis att man har de högsta betygen utan bara att man har förmåga att se mönster och lite till...
 
där är ju då nästa snubbeltråd, för hög IQ innebär ju inte nödvändigtvis att man har de högsta betygen utan bara att man har förmåga att se mönster och lite till...
Absolut är det så. En vanföreställning vi länge haft i svensk skola är att de begåvade barnen alltid klarar sig och därför satsas det extra på de som inte riktigt är begåvade. Men det är en lögn. Oftast är de begåvade barnen så uttråkade och omotiverade i skolan att de faktiskt inte alls har bra betyg.
 
Det som har gjordes forr i alla fall som IQ test med skolpsykolog kan kanske vara vad ni kallar "mensa"? Det var i alla fall tester som tog minst tva dagar i ansprak. Tva av mina tre barn har gatt igenom det.
Den forsta for att han behovde det for skolan ... Han's betyg var lite for ojamna. Han hade bara A i matte och science och allt annat som byggde pa logic. I Engelska fick han kampa for att halla nasan over ytan.
Nar den yngsta kom upp i mellanstadiet tyckte den aldre att han ocksa skulle ha en test, for; "Det basta ar att man lar sig hur ens egen inlarning fungerar och man lar sig bast". SA ... den yngste fick ocksa testen. Inte for att det forandrade mycket, jag fortsatte bara att papeka, "Remember attention to detail" men efter testen forsod han battre varfor. :D
 
Det som har gjordes forr i alla fall som IQ test med skolpsykolog kan kanske vara vad ni kallar "mensa"? Det var i alla fall tester som tog minst tva dagar i ansprak. Tva av mina tre barn har gatt igenom det.
Den forsta for att han behovde det for skolan ... Han's betyg var lite for ojamna. Han hade bara A i matte och science och allt annat som byggde pa logic. I Engelska fick han kampa for att halla nasan over ytan.
Nar den yngsta kom upp i mellanstadiet tyckte den aldre att han ocksa skulle ha en test, for; "Det basta ar att man lar sig hur ens egen inlarning fungerar och man lar sig bast". SA ... den yngste fick ocksa testen. Inte for att det forandrade mycket, jag fortsatte bara att papeka, "Remember attention to detail" men efter testen forsod han battre varfor. :D
Mensa är en internationell förening för de med högt IQ och där gränsen för antagning i Sverige mäts enligt en skala som heter Wechsler och är 131. Det är de övre 2% på skalorna som kan bli medlemmar efter de klarat testet som går ut på, som tidigare sagts, att se mönster.

1576564687958.png
 
Mensas test och gratistesterna på nätet mäter egentligen inte IQ, de mäter en specifik del som handlar om logisk slutledningsförmåga. IQ är ett helhetsbegrepp som dessutom handlar om verbal förmåga, fler perceptuella delar än enbart logik, arbetsminne, processhastighet.
Att få höga poäng på mensas test eller ett sånt gratistest innebär att man har en hög förmåga på en av de delar som ingår i IQ.
Man vet dock att det är vanligt att ha höga poäng även på de andra delarna om man är bra på just logisk slutledningsförmåga, men det är ju inte alltid så. Man kan även ha en ojämn profil vilket sammantaget ger en lägre IQ även om man är bra på att se mönster. Det här är ju särskilt vanligt om man tex har autism.

Min erfarenhet som psykolog säger mig också att de tester som iaf tidigare har använts av tex mensa är lite mer inkluderande än de som används när man mäter hela IQ. Dvs det är lättare att få höga poäng på mensas test jämfört med de test som ingår i Wechslerskalorna (WAIS/WISC).

Gratistesterna på internet skulle jag inte hänfa i julgranen om man säger så.

Men vad man ska ha det till?
Ingenting. En del tycker att det är roligt att veta, en del gillar säkert att känna sig lite smartare än andra.
Weschslerskalorna och andra tester som mäter kogntiv förmåga spelar en viktig roll när vi ska stötta de som har det jobbigt på olika sätt. De är väldigt viktiga i psykiatri och skola när vi behöver förstå personers kognitiva fungerande och hitta lösningar för att hjälpa individen framåt. Det kan gälla både om man har kognitiva svårigheter eller om man får problem för att man har en väldigt hög förmåga.

Jag har extremt svårt att se poängen med liknande (sämre) tester annars, mer än att det uppenbart roar folk.
 
Det som har gjordes forr i alla fall som IQ test med skolpsykolog kan kanske vara vad ni kallar "mensa"? Det var i alla fall tester som tog minst tva dagar i ansprak. Tva av mina tre barn har gatt igenom det.
Den forsta for att han behovde det for skolan ... Han's betyg var lite for ojamna. Han hade bara A i matte och science och allt annat som byggde pa logic. I Engelska fick han kampa for att halla nasan over ytan.
Nar den yngsta kom upp i mellanstadiet tyckte den aldre att han ocksa skulle ha en test, for; "Det basta ar att man lar sig hur ens egen inlarning fungerar och man lar sig bast". SA ... den yngste fick ocksa testen. Inte for att det forandrade mycket, jag fortsatte bara att papeka, "Remember attention to detail" men efter testen forsod han battre varfor. :D
Det är inte samma test. Eller det är en variant på ett av de tester som dina barn gjort. Som du skriver så har ju dina barn fått göra många test eftersom det behövs för att få en helhetsbild, det är mycket mer heltäckande än det testet som mensa använder.
 
Min man skickade en länk till ett av de förenklade IQ-test som finns på nätet, med kommentaren att "du brukar alltid klå mig". Jag brukar få högsta möjliga resultat på de flesta såna här test - och maken snäppet under.
Dagens resultat:
Visa bifogad fil 41900
Och visst, det är ju kul att veta att man kanske har en hög IQ, även om de förenklade testerna inte säger hela sanningen. Men vad ska man egentligen ha den kunskapen till? Mannen föreslog att jag skulle få ett mensa-test i julklapp och visst, det hade ju kanske kunnat vara en intressant upplevelse. Men än en gång, till vilken nytta? Mer än nöjet...

(Jag har förvisso läshuvud, men samtidigt allehanda fysiska diagnoser som gör att jag lagt ner tanken på att studera mer - tyvärr...)

Det testet är helt värdelöst. Gör inte sådana tester.

Jag tycker det är jätteintressant med IQ.
Jag har hela min skolgång känt mig annorlunda och det fick inte sin förklaring förrän jag senare fick reda på min iq. Det förklarar varför jag inte alltid förstår mig på andra människor eller framför allt inte förstår hur de inte kan förstå, i mitt tycke simpla, sammanhang. Jag förstår nu varför jag tycker det är så jobbigt att umgås med människor och varför det tar enorm energi.
Det har dock även vissa nackdelar som att ha en hjärna som är konstant på högvarv och konstant ser mönster och sammanhang i exakt allt.
 
klipper lite i inlägget.
där är ju då nästa snubbeltråd, för hög IQ innebär ju inte nödvändigtvis att man har de högsta betygen utan bara att man har förmåga att se mönster och lite till...
Jag ligger i hundrade percentilen och bortsett från att det är viss tröst när självhatet är som störst så har det verkligen aldrig varit till nån hjälp vad gäller studier/yrkesliv/sociala relationer.

Jag tänker att IQ är väldigt överskattat...
 
Jag ligger i hundrade percentilen och bortsett från att det är viss tröst när självhatet är som störst så har det verkligen aldrig varit till nån hjälp vad gäller studier/yrkesliv/sociala relationer.

Jag tänker att IQ är väldigt överskattat...
Det är ju för att hela samhället är utformat efter den största andelen som ligger på 85-115 i iq. Givetvis passar man aldrig riktigt in då.
 
Jag ligger i hundrade percentilen och bortsett från att det är viss tröst när självhatet är som störst så har det verkligen aldrig varit till nån hjälp vad gäller studier/yrkesliv/sociala relationer.

Jag tänker att IQ är väldigt överskattat...
Beror nog på vad man jobbar med också. För min del är det en klar tillgång, då jag jobbar med bl.a data och kod, dvs logik. Jag greppar saker på en annan nivå än många av mina kollegor inom de områdena.

Men det är väl som med alla egenskaper, de är värdelösa om man inte får användning för dem, och till och med ett problem i fel miljö. Men i rätt miljö kan det vara en stor tillgång.
 
Det är ju för att hela samhället är utformat efter den största andelen som ligger på 85-115 i iq. Givetvis passar man aldrig riktigt in då.
Ja för mig blev det en förklaring på varför jag alltid varit annorlunda. Det var skönt att få det bekräftat.

@ameo mensa har ett gratis online test på sin hemsida, det är inte deras antagningstest, men ger en fingervisning om det är värt att göra det riktiga eller inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp