IQ-test, mensa etc...

Jag har också hög IQ. Min pappa är med i Mensa, men inte jag. Han har ett par snäpp högre IQ än jag ändå. "Skolsmart" vet jag inte om jag är. Har alltid haft väldigt höga betyg, men har aldrig behövt plugga. Läser på universitet (humaniora) nu och har fortfarande väldigt höga betyg, med minimalt/nästan inget plugg. Jag snappar upp saker väldigt snabbt och kan använda logik för att lista ut mycket. Jag kan förstås plugga "på riktigt" utan problem, men jag gör det inte om det inte behövs. Svårt med det sociala har jag inte. Jag har väldigt låg empati, men jag "skådespelar" och kan smälta in fint ändå och har ett rikt socialt liv. Ser inga nackdelar alls med hur det är, tvärtom.
Jag har extremt hög empati (lite för mycket för att det ska vara nyttigt) men jag får anstränga mig oerhört för att folk ska förstå när jag diskuterar eftersom de anser att jag hoppar mellan olika ämnen. Jag har ju redan kört den långa associationskedjan i huvudet på 0,5sek så för mig är det helt normalt att vi pratar katter och att jag direkt utbrister ngt om sotare t ex 🙈

Det hjälper inteatt jag dessutom är ansiktsbild så jag har svårt i sociala sammanhang där jag kanske känner några. Blir lätt lite tokigt när jag pratar med folk som om jag inte kände dem och så har jag känt dem i flera år..
 
Jag har gjort WAIS-3 och fick inte veta mitt IQ, psykologen skrev bara att jag är åtminstone normalbegåvad.
Hade velat veta hur högt det var.
 
När jag gick i Åk6 var jag fortfarande dålig på matte, hade aldrig lärt mig multiplikationstabellen utantill så jag fick som "sommarläxa" att kunna den utantill innan jag skulle börja Åk7. Lyckades jag? Nej, om en inte lärt sig det på alla år med lärarledd matteundervisning så inte fan lärde jag mig den på egen hand på ett sommarlov :grin:
Det här med multiplikationstabellen har jag också haft problem med. Lyckades aldrig riktigt lära mig den, och när jag var yngre förstod jag inte poängen med det, jag räknade ju ut det nästan lika fort som om jag kunnat utantill. Idag är jag inte lika snabb på att räkna och hade kanske, möjligen, haft mer nytta av den. I början av högstadiet så tror jag att det sänkte mitt betyg att min lärare visste om att jag inte kunde den, sen bytte vi lärare och jag fick högre betyg...
 
Jag har gjort WAIS-3 och fick inte veta mitt IQ, psykologen skrev bara att jag är åtminstone normalbegåvad.
Hade velat veta hur högt det var.
Jag begärde ut journalen efter att ha gjort wais iii (där det bara står "mycket mycket högbegåvad") och bad att få en förtydligande kommentar för att få hum om siffran.
 
Jag har gjort WAIS-3 och fick inte veta mitt IQ, psykologen skrev bara att jag är åtminstone normalbegåvad.
Hade velat veta hur högt det var.
Jag begärde ut journalen efter att ha gjort wais iii (där det bara står "mycket mycket högbegåvad") och bad att få en förtydligande kommentar för att få hum om siffran.
Man ska inte lämna ut siffror utan det korrekta när man utreder är att använda ord. Det är ju för att man vet att siffrorna inte är helt reliabla och för att folk inte ska fastna på siffror.
Det vedertagna är att säga/skriva typ ”genomsnittlig”, ”genomsnittets övre del” och liknande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp