Intressant att en gått mer än en decennium i skolan och aldrig hört nåt om det. Bara hört att "detta ska du kunna", att hela ens familj lärt sig andra uträkningsmodeller än de jag fick lära mig i skolan gjorde inte direkt att hjälpen hemifrån var stor, tex liggande stolen kontra kortdivision.
När jag gick i Åk6 var jag fortfarande dålig på matte, hade aldrig lärt mig multiplikationstabellen utantill så jag fick som "sommarläxa" att kunna den utantill innan jag skulle börja Åk7. Lyckades jag? Nej, om en inte lärt sig det på alla år med lärarledd matteundervisning så inte fan lärde jag mig den på egen hand på ett sommarlov

Däremot hade fröken sagt att om jag inte kunde den till sjuan skulle jag aldrig hänga med på högstadiet. Samma sak på högstadiet, om jag inte kunde matten skulle jag aldrig hänga med på gymnasiet. Skulle tro att det snarare gjorde att jag gav upp och slutade ta in undervisningen (det var ju ändå ingen ide för jag kunde ju inte steget innan det vi gjorde). Skulle misstänka att det är en mental spärr, för bevisligen har jag inga problem att lära mig kemi, fysik och annat naturvetenskapligt (på basnivå ska tilläggas, då matteproblematiken satt stopp för mer djupgående studier i naturvetenskapliga ämnen). Vilket också skulle vara helt omöjligt enligt mina lärare, då jag inte kunde räkna.
En annan sak jag stört ihjäl mig på är påståendet att matematik är den högsta formen av filosofi. Intressant, då jag knappt klarade Matte A men har MVG i samtliga filosofikurser jag läst (trots att filosofistudier skulle vara bortkastad för mig pga matteproblemen)