IQ-test, mensa etc...

Ja för mig blev det en förklaring på varför jag alltid varit annorlunda. Det var skönt att få det bekräftat.

@ameo mensa har ett gratis online test på sin hemsida, det är inte deras antagningstest, men ger en fingervisning om det är värt att göra det riktiga eller inte.
Det har jag gjort och blev rekommenderad att göra det riktiga, vilket jag inte gjort än pga lat. Men till skillnad mot tex @Narcissa har jag aldrig upplevt det som ett hinder att vara ’’smartare’’ än andra, jag tycker det är gött att veta att jag är smartare. Testet visade bara vad jag redan visste typ 😄
 
Att få högt iq på tester gjorda på Internet är inget svårt då jag aldrig hittat någon som går på tid. Mensas övervakade test går på tid, 45 frågor på 20 min.
 
Det har jag gjort och blev rekommenderad att göra det riktiga, vilket jag inte gjort än pga lat. Men till skillnad mot tex @Narcissa har jag aldrig upplevt det som ett hinder att vara ’’smartare’’ än andra, jag tycker det är gött att veta att jag är smartare. Testet visade bara vad jag redan visste typ 😄
Vet du vad du har i IQ då? Det är ovanligt att mycket intelligenta inte har tvivlat på sin förmåga nämligen. Många får ju högt på Mensas provtest men det är ju för att de vill att folk ska betala för att göra det riktiga testet.
 
Vet du vad du har i IQ då? Det är ovanligt att mycket intelligenta inte har tvivlat på sin förmåga nämligen. Många får ju högt på Mensas provtest men det är ju för att de vill att folk ska betala för att göra det riktiga testet.
Exakt siffra får man ju bara om man gör det riktiga testet. Men klart över vad de allra flesta har :) (i vanlig svensk befolkning alltså, inte som typ Einstein) alltså jag läste 8-9ans matte i fyran. Har alltid blivit uppmuntrad i skola osv för att jag var såååå begåvad. Sen bra självförtroende på det så har aldrig tvivlat på att jag är smartare.
 
Jag har utsatts för diverse IQ och EQ-tester som barn när min morsa gick psykologutbildningen. Fick relativt högt på IQ och mycket högt på EQ. Det märkliga är att jag är så otroligt dålig på matte, alltså riktigt riktigt kass. Läste matte B som det kallades på min tid typ 3 gånger innan jag blev godkänd.
 
Jag har en högt iq värde.
men det gör att när en psykolog eller liknade förstår vad de har framför sig, så vill de testa en, undersöka en. jag går dit för att få hjälp. inte för att göra fler tester.
 
Sonen har säkert ett högt IQ, han går i tvåan och gjorde 3ans nationella prov med alla rätt för ett par månader sedan, och läste fyrans och halva femmans mattebok förra året redan. Tyvärr är han efter i läsning och tal så han har att jobba med där istället. De flesta männen i vår släkt har i alla fall naturvetenskapligt läshuvud, min bror har till exempel doktorerat i ett par ämnen liksom flera andra. Dock är ingen av dem särskilt duktiga på det sociala kan jag säga och jag tror alldeles väl det är viktigare än att kunna se mönster.

Själv brukar jag få strax över medel på liknande tester, jag är mest lite kluven till att det används liknande mönstertest på anställningsannonser, ser väl inte riktigt poängen med det och det känns som ett tråkigt sätt att sortera ut människor på...
 
Min man skickade en länk till ett av de förenklade IQ-test som finns på nätet, med kommentaren att "du brukar alltid klå mig". Jag brukar få högsta möjliga resultat på de flesta såna här test - och maken snäppet under.
Dagens resultat:
Visa bifogad fil 41900
Och visst, det är ju kul att veta att man kanske har en hög IQ, även om de förenklade testerna inte säger hela sanningen. Men vad ska man egentligen ha den kunskapen till? Mannen föreslog att jag skulle få ett mensa-test i julklapp och visst, det hade ju kanske kunnat vara en intressant upplevelse. Men än en gång, till vilken nytta? Mer än nöjet...

(Jag har förvisso läshuvud, men samtidigt allehanda fysiska diagnoser som gör att jag lagt ner tanken på att studera mer - tyvärr...)
Du måste ju ge länken till testet. Hur skall vi annars kunna mäta oss?
 
Jag har en högt iq värde.
men det gör att när en psykolog eller liknade förstår vad de har framför sig, så vill de testa en, undersöka en. jag går dit för att få hjälp. inte för att göra fler tester.
Testerna är ju till för att ge rätt hjälp. Jag gjorde wais som del i min utredning och det resultatet gjorde ju att jag fick helt annan sorts hjälp än om det "bara" varit något bokstavsproblem.
 
Jag har utsatts för diverse IQ och EQ-tester som barn när min morsa gick psykologutbildningen. Fick relativt högt på IQ och mycket högt på EQ. Det märkliga är att jag är så otroligt dålig på matte, alltså riktigt riktigt kass. Läste matte B som det kallades på min tid typ 3 gånger innan jag blev godkänd.

Har oxå gjort en del tester hos psykolog, dock har jag avbrutit dem i slutfasen för jag ville på den tiden inte veta resultat. Vill minnas att jag hade ganska bra resultat trots mitt sjukdomstillstånd.
Intressant det du skriver om matteförmågan. För mig är det lika, har alltid varit totalt talanglös vad gäller matte. Tror förvisso att det till stor del beror på att grundskolan inte erbjudit en passande matteundervisning, och på gymnasiet är det ju liksom försent att börja. Men det har varit genomgående i hela mitt liv.
En gng har jag lyckats få VG på en mattekurs och det var när jag var sambo med en matematiker som hjälpte mig på fritiden.
 
Fast att vara tanlanglos i matte, I arithmethic, innebar inte mer an att man ar talanglos i de fyra raknesatten. Att kunna matematik ar att kunna se logicen och monster och forsta samanhangen, vilket ar tva vitt skilda saker.
Bade jag och mina soner (de ar data ingenjorer, och en data architect) ar helt vardelosa pa arithmethic, men har latt att forsta sambanden och hur matematiska begrepp hanger ihop. Da varken jag eller sonerna har latt for att memorisera kan inte nagon av oss rabbla multiplications tabeller, men det har inte med den matematiska formagan att gora.
 
@ameo mensa har ett gratis online test på sin hemsida, det är inte deras antagningstest, men ger en fingervisning om det är värt att göra det riktiga eller inte.
jag har gjort det också...
Får samma resultat oavsett vilket test jag gör, så någon form av fingervisning om resultatet lär det ju vara...
 
Gjorde även första testet, memorado, men svarar tydligen fel på något för jag får lägre än dig @ameo men jag kan inte komma på vad trots att jag gjorde testet flera gånger för att försöka luska ut det.
 
Det är ju för att ta reda på hur de ska kunna hjälpa dig, precis som att du får göra tester när du går till en läkare för andra medicinska problem.
Testerna är ju till för att ge rätt hjälp. Jag gjorde wais som del i min utredning och det resultatet gjorde ju att jag fick helt annan sorts hjälp än om det "bara" varit något bokstavsproblem.
Jag förstår hur ni tänker och jag har varit ner den vägen förut.
Det har varit mer för forskning än något annat.
Jag har suttit i olika experiment i timmar och löst problem tills jag har kroknat.
har ett IQ på 150+ men det gör mig inte lycklig för det.
men ok, nästa gång de vill göra ska jag spela med.
Men Mensa skulle jag undvika om jag var en som funderar på det.
 
Jag förstår hur ni tänker och jag har varit ner den vägen förut.
Det har varit mer för forskning än något annat.
Jag har suttit i olika experiment i timmar och löst problem tills jag har kroknat.
har ett IQ på 150+ men det gör mig inte lycklig för det.
men ok, nästa gång de vill göra ska jag spela med.
Men Mensa skulle jag undvika om jag var en som funderar på det.
Varför skulle du undvika Mensa? En kompis gjorde testet för skojs skull och är medlem. Själv har jag inte orkat pallra mig iväg men lyckas bra på testerna som finns tillgängliga på nätet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp