Sv: IPtelefoni!?
Njae, inte direkt, inte vad gäller ADSL. Mitt bolag erbjuder 2, 8 och 24 mbit i uppladdningshastighet, 1 mbit ner. Generellt sett så blir en anslutning stabilare ju mindre hastighet man försöker kräma ur linan.
Våra kunder med 2/1-tjänsten upplever jag har mindre problem med iptelefonin än kunder med 24/1, dessa får vi ofta konfigurera på en lägre hastighet för om man försöker få ut full hastighet så blir linan för instabil.
Ju lägre hastighet man begär ut av linan, desto stabilare blir alltså uppkopplingen och desto bättre fungerar alltså iptelefonin.
Iptelefonin drar så oerhört lite bandbredd att hastigheten på linan är helt irrelevant (och den information som går på denna minimala bandbredd prioriteras alltid på linan), det är BARA stabiliteten på linan som avgör hur bra iptelefonin funkar.
Så om trådskaparen upplever sin adsl-uppkoppling som slö eller instabil skulle jag inte rekommendera henne att skaffa iptelefoni, om hon inte innan hör för sig så att det finns marginaler att få till en stabilare anslutning.