IPtelefoni!?

Mysaan

Trådstartare
Någon som lite enkelt orkar förklara det för mig? Kan man ha både iptelefoni och vanlig telefon och vad behöver man ha för massa tillbehör för att kunna iptelefonera? Som det är nu har jag telia adsl som internet levernatör kan jag ip telefona då?

Supertacksam för alla svar jag kan få.

Sv: IPtelefoni!?

Om man ska ha analog telefoni och iptelefoni samtidigt måste man ha två linor in i huset och två olika telefonnummer.

Med största sannolikhet kan du ha iptelefoni om du har Telia ADSL. Vet inte exakt hur deras utrustning ser ut, men de flesta har idag den utrustning som behövs för telefonin integrerad i ADSL-modemen så kunderna inte behöver fler boxar och sladdar. Om tekniken inte är integrerad så kommer du få hem en liten box som du ansluter till ditt ADSL-modem.

:)

Vi har IPtelefoni genom Br*db*andsb*ol*ag*et och funkar som så att vi fick en liten dosa som vi pluggar in en vanlig telefon i. Då har vi "riktigt" bredband på 10/10, vilket på sistone höjts till 100/10. Har aldrig haft några problem. Eftersom vi har bredbandsuppkoppling "rakt genom ytterdörren" skulle vi säkert kunna ha vanlig telefoni också.

Jag vet inte om de flesta företag löst IPtelefoni bättre nu, men tidigare har personer haft problem med IPtelefonin om de haft för låg ned- och uppladdningshastighet.

Och har man en mindre bra ned-/uppladdningshastighet är den ofta mer instabil. :)

Senast ändrad:

Njae, inte direkt, inte vad gäller ADSL. Mitt bolag erbjuder 2, 8 och 24 mbit i uppladdningshastighet, 1 mbit ner. Generellt sett så blir en anslutning stabilare ju mindre hastighet man försöker kräma ur linan.

Våra kunder med 2/1-tjänsten upplever jag har mindre problem med iptelefonin än kunder med 24/1, dessa får vi ofta konfigurera på en lägre hastighet för om man försöker få ut full hastighet så blir linan för instabil.

Ju lägre hastighet man begär ut av linan, desto stabilare blir alltså uppkopplingen och desto bättre fungerar alltså iptelefonin.

Iptelefonin drar så oerhört lite bandbredd att hastigheten på linan är helt irrelevant (och den information som går på denna minimala bandbredd prioriteras alltid på linan), det är BARA stabiliteten på linan som avgör hur bra iptelefonin funkar.

Så om trådskaparen upplever sin adsl-uppkoppling som slö eller instabil skulle jag inte rekommendera henne att skaffa iptelefoni, om hon inte innan hör för sig så att det finns marginaler att få till en stabilare anslutning.

Liknande trådar

Skola & Jobb Vad använder ni för digital Att göra-lista? Jag gick motvilligt ifrån min analoga lista (älskar att stryka!) för en tid sen eftersom jag...
Svar
12
· Visningar
1 098
Senast: elendril
·
Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
1 410
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 988
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka