IP-telefoni

Butros

Trådstartare
Vilken erfarenhet har ni av IP-telefoni? I min nya bostad har jag möjlighet till bredband med följande prestanda:
Download:Upp till 8000 Kbit/s
Upload:Upp till 1000 Kbit/s

Behöver jag alls någon fast telefonanslutning då, eller är det onödigt? Vad jag vet anses IP-telefoni ännu inte tillräckligt säkert, för att man ska kunna lita på möjligheten att ringa nödsamtal. Är det risken för strömavbrott man tänker på då, eller är IP-telefoni otillförlitligt?

Jag tillhör det utdöende släkte som använder mobiltelefon endast när jag behöver och vill därför hemma i första hand använda en fast telefonanslutning av något slag.
 
Sv: IP-telefoni

Hmm tja vad ska man säga.
Om din internet slutar fungera så kan du inte använda IP-telefoni.
Det är det jag tänker på.

Är det de där massa erbjudande från olika bolag som intresserar dig eller är det typ Skype (Dator<>Dator) du tänker på.
 
Sv: IP-telefoni

Min pojkvän har haft IP-telefoni i ett par år, och har inte upplevt några problem. Vi kommer att skaffa det i vår nya bostad med.
Invändningarna mot IP brukar vara att det inte fungerar vid strömavbrott, vilket inte bekymrar oss. Vi bor mitt i stan, dvs strömavbrott brukar vara kortvariga. Dessutom har vi mobiltelefoner, och varar strömavbrottet så länge att basstationerna slås ut tror jag vi har värre problem att tänka på än telefoner.

Sedan har jag för mig att prioriteringen av nödsamtal går annorlunda över Internet än fasta telefonnätet. Dvs samtal till 112 har företräde i fasta televäxlarna, men inte via IP. Dock har jag inte det här från någon säker källa, men det kanske du vill kolla upp.
 
Sv: IP-telefoni

lingonben skrev:
Dessutom har vi mobiltelefoner, och varar strömavbrottet så länge att basstationerna slås ut tror jag vi har värre problem att tänka på än telefoner.
Det är precis min tanke.

Hur fungerar det praktiskt, använder man en vanlig telefon som ansluts till ett särskilt modem, eller krävs det något mer?
 
Sv: IP-telefoni

Japp. Iallafall har vi det så, dvs vi använder våra vanliga telefoner men pluggar in kontakten i en liten extradosa.
 
Sv: IP-telefoni

Laban skrev:
Är det de där massa erbjudande från olika bolag som intresserar dig eller är det typ Skype (Dator<>Dator) du tänker på.
Det är Cellip som jag har tittat på. Den som ringer, slår alltså mitt nummer på vanligt vis, men till mig skulle samtalet komma via bredband, inte via telefonjacket.
 
Sv: IP-telefoni

Det verkar väldigt praktiskt. Vad jag förstår blir det betydligt billigare än med vanligt telefonabonnemang.
 
Sv: IP-telefoni

Om internetuppkopplingen går ner eller du får strömavbrott kan du inte använda din IP-telefon. I övrigt är det ett mycket trevligt och billigt sätt att ringa och du behöver ö h t. ingen annan fast telefonanslutning. :)
 
112

Nu har jag funnit att det inte alls går att ringa 112, i vart fall inte via Cellip:

"Kan jag ringa 112?
Nej, Du kan inte ringa 112!
Anledningen till att vi inte tillåter 112 samtal är att du via IP-telefoni kan flytta på dig (ta med dig IP-telefon, dosa eller koppla upp dig med Softphone någon annanstans) utan att vi får reda på det. Skulle vi då skicka med din adress till SOS-Alarm vid eventuell påringning kan det få förödande konsekvenser om exempelvis brandbil går till adress i fel stad. Vi vill därför helt enkelt inte stå som garant för något vi inte kan garantera, och föreslår att alltid ha mobiltelefon tillgänglig (som dessutom kan spåras rent positioneringsmässigt)."
 
Sv: 112

Smart, verkligen :smirk:
De kunde väll haft nån klausul där man förband sig att inte ringa ut nödsamtal till fel adress från sin telefon? ;)

Edit:
Detta vore kanske något? Ingen mån avgift och lite billigare än fast telefoni. http://www.digisip.com/Products/?pid=DS40

Och jag lyssnar gärna på fler, också lite intresserad av att skaffa ip-telefoni så ;)

Mobilsamtal fattar jag dock inte vara 3 gånger så dyrt från fast telefon än från en mobil :confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: IP-telefoni

Visst, men hur många i dag betalar den till "Feila" när man kan få den mycket billigare någon annanstans?

Iofs ingen avgift är billigare än en låg men i alla fall....


Brorsan fick nyss nåt erbjudande om IP-telefoni i kombination med bredbandsanslutning ... men utan att kollat exakt så tyckte jag det var ungefär samma pengar som vi i dag betalar för fast tele-ab + bredband. Skillnad möjligen i mobil-samtal för där visste han eller jag vad det var för avgifter då pratades vid.
 
Sv: IP-telefoni

Mobilsamtal brukar ju vara billigast att ringa från mobilen av nån konstig anledning? Ip-telefoni ligger väll ofta ca 20% lägre än vanliga telefonen och så slipper man ofta betalla abenomang. Dvs blir lite billigare iallafall ;).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp