Inverka med sitsen och få mer aktiverad bakdel

Mirre

Trådstartare
Men hur gör man egentlgien?
Tycker inte jag lyckas med att rida med sitsen så att säga.
Spec inte att bromsa med hjälp av den. Hur göra?
Har ridit i 12 år ändå känns det som att jag inte kan nånting!
Iof är den ridskolehäst jag brukar rida rätt jäla seg och det är inte det lättaste att få honom framåt öhvt. Nåt tips?
Vill inte behöva rida med ren råstyrka bara för att komma framåt.
Kämpar på med att få honom att aktivera bakdelen och sätta under sig men har inte fått till det hitills.
Ska börja rida igång Herman nu också, men väntar på sadeln.
Sen så ska han börja ridas igen. Ska faktiskt bli kul och rida honom, inte ridit honom sen i somras. Så får väl se om det blir nån skillnad med ridningen då, han har ju alla fall mer framåtbjudning.

Senast ändrad:
Sv: Inverka med sitsen och få mer aktiverad bakdel

Är inte tillräckligt kunnig för att kunna ge dig bra tips om bättre sitsridning, så jag överlåter det till någon annan :).

Däremot så är övergångar otroligt bra när det gäller sega hästar. Jag red en väldigt stor och tung valack häromdagen, som låg i handen och reagerade på skänkeln ungefär fem minuter senare :smirk:.

Jag red mycket och snabba övergångar och OJ vilken skillnad. Han blev mycket mer uppmärksammad och reagerade bättre på hjälperna!

Ibland krånglar man till det onödigt. Hästen ska respektera grundläggande hjälper, få framåt för skänkel och lyssna på förhållning. Börja med detta varje ridpass. Att rida massor av övergångar och tempoväxlingar är ett bra tips att få hästen kvick och intresserad. Det kan du göra även när du rider lektion på ridskolan och travar fram runt fyrkanten. Fram några steg, korta några steg, flytta undan ena skänkeln några steg, byt sittben och flytta undan andra skänkeln några steg, det hinner du med på en långsida om du snabbar dig :-)

/Lejonelle

att rida på en trött ridskolehäst och få den att lyssna på mjuka signaler är välldigt svårt, nästan omöjligt, särskilt om man rider i en ridgrupp där alla ska göra allt sammtidigt.

men jobba med att väcka upp hästen, övergångar och förhållningar, skritt trav halt rygga och, minska och öka osv. var nogran med eftergiften och inte öka tryket i hjälperna för att hästen inte lyder, putta hälldre lite med en smiska.

men om du rider i en ridgrupp så kan jag ju bara öndka dig lycka till med att få hästen uppmärksam, det brukar vara svårt att skritta och göra halt på spåret när alla ska trava sammtidigt i ett gulligt litet lämmeltåg.

PÅ min häst har jag inte behövt öva att göra halt med sitsen, när jag rider tillräckligt mjukt för att han ska vara nöjd, så räker det att spänna magmusklerna för att han ska stanna, eller klämma med skänklarna, eller ta ett djupt andetag med halvlånga tyglar.

man kan göra halt på många sätt med sitsen, det beror bara på hur man rider, jobbar man hela tiden med att driva så är det välldigt svårt att få hästen att stanna för att man spänner sig lite, eftersom man hela tiden är spänd, men om man jobbar med en avslappnad sitts när man rider är det inga problem att stanna hästen när man spänner sig lite.

Det är somsagt extra svårt med en seg häst, jag tror inte du behöver känna dig så trist som du gör utan kan skylla lite på det i detta sammanhang. Om du har en häst som hänger i handen så är det ju nästan omöjligt att få in känslan för hur man driver/bromsar med sitsen. Prova att släppa tyglarna för att minska motståndet i handen (alltså bara temporärt för att få upp känslan för det), att rida utan stigbyglar hjälper också, du kommer ner bättre och hästen känner dina sittben/lyssnar lättare. Jag brukar blunda några sek om jag har svårt att få in känslan för något runt sånt här, låter hel fånigt och dumt men då ökar man sin skärpthet för hur saker känns egentligen/vad det är man gör när man rider.
Utan att hästen hänger i handen/tygeln så kan du sedan "känna" med sätet hur hästen trampar under dig, dvs varje steg. då brukar man få upp känslan för en förhållning, att hästen trampar under sig med bakdelen. Pröva. Det viktiga är tror jag att avbryta och sen repetera genast igen om det börjar kännas segt/hästen börjar hänga sig igen. bara avbryt och repetera igen så bibehåller du/tränar upp din egen känsla för HUR det ska kännas när du gör RÄTT.
Låter lite flummig men hoppas du får ut ngt av det jag skrivit. Försökt att beskriva från ett känslo/sensoriskt perspektiv snarare än att vara teoretisk/teknisk. :smirk:

tack för alla tips allihop!
Kan dock tillägga att han inte hänger spec mycket i handen snarare går med huvet bland molnen och ryggen i backen (för att överdriva lite ;) :p )

Hur bär han sig när du longerar/tömkör? Hästen kanske behöver lite seriös rygg muskulatur för att du ska komma tillrätta med problemet, om han går och trynar upp i stjärnorna av den kalibern..? Att longera eller tömköra när hästen bara har sig själv att bära upp är ett bra sätt att kolla, normalt ska de gå i bra balanserad form då, om inte så har han kanske lite problem med ryggen av någon grad också ?

Jag rider tydligen med mycket drivning i sitsen, jag hade inte en aning om det men min förra tränare sa det till mig, hon ville att jag skulle försöka slappna av mer, långa ben, rida lite mer som en "hösäck" för att överdriva verkligen. JAg provade med egna pållen som stannade och började beta (fniss) så det funkade åt det hållet i alla fal.

För att lära sig rida med sitsen är det jättebra att rida barbacka!

Varför hjälper det att rida barbaca om man ska lära sig rida med sittsen?

Exakt hur vet jag inte ;) Men sen jag börjat rida barbacka har jag "lärt" mej mer och mer hur jag ska inverka med min sits, vilket jag inte visste innan...
Hästen känner av tynghjälperna mycket tydligare, och reagerar därefter, medans man själv märker/känner att "gör jag så eller så, så händer det och det".

Lite knäppt förklarat, men barbacka har iaf hjälpt mig en hel massa med min ridning! :bow:

Ridskolehästar kan ju vara lite döva för "fina hjälper" men det betyder inte att man ska fortsätta "skrika" hjälper åt dom, då blir det ju aldrig bättre.

Om hästen är seg tycker jag inte att du ska fortsätta att hela tiden mana på honom för att han ska gå framåt. För flegmatiska hästar är det oftast bättre att göra det jobbigt för dom att gå i det långsamma tempot de vill gå i. Det kan man göra genom att kräva samling av hästen. Samla 5 steg och sen eftergift och framåtbjudning 5 steg sen samling 5 steg osv. Då kommer hästen tycka det är ganska skönt att få länga ut och gå framåt sen.

Samling kan du göra med hjälp av sitsen precis som du kan bromsa med sitsen. Genom att vinkla ditt eget bäcken bakåt och ta in magen och "bli en gammal tant" kan du få hästen att samla stegen. Samtidigt tar du tillbaka skänkeln lite och slutligen höjer handen lite. När hästen har samlat sig några steg så släpper du fram hästen genom att vinkla bäckenet framåt, skänkeln framåt och handen ger eftergift mot hästens mun. Sen samling igen... Jag har ridit ridskolehästar så och tro mig de känner sånt.

Det är viktigt att du aldrig tar handen mot dig under övningen. När du samlar ska endast handen lite uppåt. På samma sätt kan man göra avsaktningar med sitsen. Du blir en "gammal gumma" och kramar lätt med tyglarna, skänkel bakåt och du "stannar" rörelsen med ditt bäcken. När hästen rör sig rör ju ditt bäcken sig också med hästen, genom att du stannar ditt bäcken från rörelsen så stannar du hästens rörelse.

Alltid svårt att få fram det man vill säga i textform.... hoppas det ger någonting!

har ingen aning eftrsom jag bara rider honom ca 1 gång i v.
Han är ju ridskolans

En otroligt bra förklaring! :bow: :)
Har inte fattat riktigt hur man ska göra för att bromsa och samla med sitsen men den förkalringen klarnade upp det lite :bow:

det som händer mig om jag rider med öppet bäcken (bakåt vinklat) är att hästen ökar eller länger sig , men om jag sluter mitt bäcken (vinklar det framåt)så får jag hästen att samla sig eller stanna...

vid en kurs förklarade yvonne larsson det så här för de yngre eleverna.
dom fick ett par magögon som skulle tänkas att sitta strax nedanför på sidan om naveln.
när ryttaren skulle tex göra halt skulle magögonen titta lite ikors framför hästens framhovar.
om ryttaren skulle framåt , öka eller länga skulle magögonen titta snett utåt och uppåt.
drivningen med sätet skulle gå till som om man cycklade fast bakåt,låter det knepigt,testa
Och det handlar mycket om andningen också...

yven skrev:
det som händer mig om jag rider med öppet bäcken (bakåt vinklat) är att hästen ökar eller länger sig , men om jag sluter mitt bäcken (vinklar det framåt)så får jag hästen att samla sig eller stanna...

Att vinkla bäckenet bakåt gör att du "belastar" hästens rygg mer och ber samtidigt hästen att vinkla sitt bäcken på samma sätt som jag gör för att få en samling i steget. En ökning med en sådan belastning skulle kunna leda till att du "trycker undan" hästens rygg och hästen svankar istället och du har förlorat bärigheten i ökningen och hästen blir tung i handen.

När jag gör en ökning eller länger hästen, vill jag avlasta hästens rygg (som görs till exempel vid lättridning) med min sits, därför vinklar jag mitt bäcken framåt i det läget och lägger mer vikt på insidan av låren (och i stigbyglarna) och för fram handen för att hästen ska kunna bli längre.

yven skrev:
vid en kurs förklarade yvonne larsson det så här för de yngre eleverna.
dom fick ett par magögon som skulle tänkas att sitta strax nedanför på sidan om naveln.
när ryttaren skulle tex göra halt skulle magögonen titta lite ikors framför hästens framhovar.
om ryttaren skulle framåt , öka eller länga skulle magögonen titta snett utåt och uppåt.

Jag förstår det där med magögonen, fast samtidigt så kan jag vinkla ögonen åt olika håll med överlivet och sen genom att vinkla bäckenet. Jag kan vinkla bak bäckenet men samtidigt "ta in magen" (bli den där gamla gumman) och överlivet (bröst, axlar) kommer lite framåt, för att "ögonen i magen" ska titta framför hästens framhovar, vilket är det jag tycker känns rätt. Sen kan jag samtidigt vinkla fram bäckenet och luta överlivet framåt och ögonen tittar framför hästens hovar. Så jag tycker inte ögonen säger allt. :smirk:

Om jag i en ökning ska tänka mig att magögonen ska titta snett utåt och uppåt så måste det ju finnas risk för att jag lutar mig bakåt, och det är inget jag vill göra i en ökning.

yven skrev:
drivningen med sätet skulle gå till som om man cycklade fast bakåt,låter det knepigt,testa
Och det handlar mycket om andningen också...

Precis så rider jag, jag följer hästens rörelser med mitt bäcken och höft genom att cykla baklänges med dem. Alltså kan man inte "jucka" sig framåt i traven utan en höft i taget kommer fram. Men det är takten jag påverkar främst med "cyklingen". Är takten bra så följer jag bara, vill jag påverka takten genom att snabba på den för till exempel en samling så går jag in och "cyklar lite snabbare" och i en ökning så "cyklar jag saktare". Takt och tempo är ju inte samma sak, i en ökning vill man ha låg takt och högt tempo och i en piaff hög takt och lågt tempo. :d Och som du säger andingen är viktig, sluta aldrig andas! :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Träning Hej! Jag tycker att det här med bakdel och framdelsvändning är så lurigt. Är nybörjare. Ridit snart tre terminer. Övar och övar men det...
Svar
4
· Visningar
1 525
Senast: Cattis_E
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 773
Senast: _FiA_
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 887
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar