invänjning

Hambo

Trådstartare
Hur ska jag vänja in mina hästar bäst på fri tillgång på höet ?
Dom har pga sin dålige kompis fått äta på hans mattider .
Nu när han är borta vill jag att dom andra ( 2 st) ska ha fri tillgång .
Dom har fått mat 4-5 ggr /dygn .
I går lade jag helt sonika ut en påse till dom, det är horsehage, ca 25 kg/påse
I min hjärna ska det i vanliga fall räcka till frukosten i morgon, dom är inte såna som står och äter bara för att det finns ( Min valack var sån )

Min Vet var dock inte förtjust i denna ide´utan tycker jag ska ge dom på morgonen så att det räcker till kvällsmaten .
Det ena stoet har haft fri tillgång i hela sitt liv tills hon kom till mig för 10 månader sedan .

Skulle gärna organisera det så att jag kan åka bort utan att nån måste mata mina djur hela tiden utan kan åka och kolla dom och fylla på vatten endast .

Orkar inte läsa igenom vad jag skrivit... hoppas det blev rätt

Hambo

Sv: invänjning

Vid de tillfälle mina har gått på fritillgång så har jag haft rundbals hö i hagen som har räckt i ungefär en vecka-tio dagar. Efter ett tag inser de att maten inte tar slut och äter mindre men det går ofta åt mer i början.
Att ge för ett dygn i taget är inte fel tycker jag, bara man kollar ofta i början så att de verkligen har och inte står utan halva dygnet för att de har vräkt i sig.
Ett litet tips är att hålla koll på vikten med viktmåttband så att inte vikten sticker iväg alldeles.

Jag är ju dessutom skitskraj för att dom ska få fång, det stoet som kom till mig för 10 månader sedan var precis avvand från sitt föl och bauta tjock. Hovslagaren såg att hon verkade ha haft en " liten fångkänning" Hon har gått ner nästa alla överflödiga kilon, men jag ska försöka hålla stenkoll på dom.

Hej från Hambo

Men varför vill du ha dom på fri tillgång om det finns risk för fång? Ge fri tillgång på halm istället då kanske och portionera ut höet istället:)

Finns väl alltid risk för fång !
Har faktiskt inte tänkt på Halm, det kan jag ju ha nu .

Hej från Hambo

Vissa individer löper ju större risk än andra. Halm är jättebra, för då håller dom igång magen och har något att göra:) Riktigt nyttigt för magen är det också. Min unghäst fick fri tillgång på hö förut och då åt hon ingen halm, hon hade gaser konstant, gick och fes som tusan. Men nu har jag begränsat hennes hömängd och då tvingas hon äta halm, gaserna är borta:)

Jag ska faktiskt försöka få tag i halm snarast, är det korn halm man
ska undvika ? Har för mig att det har strån som kan fastna både här och där....

Hej från Hambo

Jag fodrar enbart med havrehalm. Vetehalm bör dom inte äta, den kan vara laxerande, och kornhalm vet jag inte..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 284
Senast: Bison
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 810
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka