Invänjning vid gräs vs parasiter

the_connemara

Trådstartare
Nu är jag helt snurrig. Trodde det var lugnt att kollamasken, avmaska vid behov och efter 3 dygn börja släppa lite i sommarhagen och ha resten av dagen i vinterhagen tills de vant sig vid gräset och kan gå hela dagarna i sommarhagen.

Vi har en vinterhage med gräs (men det hålls ju nere, ca 0.5 ha och 2 hästar) och en parasitfri sommarhage på kanske 0,7 ha.

Men det funkar alltså inte? Smittar de sig direkt igen om de fortsätter gå i vinterhagen efter avmaskning? Ska man, i den bästa världen, egentligen släppa över i helt ny hage direkt efter avmaskning (eller efter 3 dygn?) och sedan utifrån den börja vänja in vid gräs i sommarhagen?
 
Sv: Invänjning vid gräs vs parasiter

Svar ja . Hela syftet med 3 dagars ca är att helt byta hage .
 
Sv: Invänjning vid gräs vs parasiter

NÄR? Direkt? Efter 3 dagar?

Man behöver alltså inte en sommar och en vinterhage. Utan en övergångshage också :idea: Borde stängslat lite annorlunda.
 
Sv: Invänjning vid gräs vs parasiter

nu har du nog snurrat lite väl.
nej 3 dagar behövs innan släpp i ny hage. min kommentar avsåg det du skrev om att släppa endera dagen här och andra där växelvis mellan hagarna.?
 
Sv: Invänjning vid gräs vs parasiter

Men efter avmaskningen är väl det som kommer ut ur hästen helt dött och kan inte smitta.

Men du borde mocka ur vinterhagen i vilket fall som. Då kan du släppa dit hästarna igen några dagar om du vill vara på säkra sidan.

Madick får rycka ut och korrigera om jag svarat helt tokigt men så här tror jag att det är.
 
Sv: Invänjning vid gräs vs parasiter

+ mackan

Men de tre dagarna, kan de inte bli återsmittade då om de går kvar i vinterhagen?

Är det bästa alltså att avmaska, låta gå i vinterhagen 3 dygn, flytta helt till annan hage och från den vänja in i sommarhage?
 
Sv: Invänjning vid gräs vs parasiter

Om man läser avmaskningstråden tolkar jag det så här. Om du avmaskar med Cydectin är det ingen återsmitta på 2 veckor, efter du gett medlet. Alltså kan du flytta hästarna mellan vinter och sommar hagen, utan att ta med smittan i 2 veckor.
 
Sv: Invänjning vid gräs vs parasiter

Ja ungefär så.
Jag har vinterhage, vårhage, sommarhagar och så hösthage.
Men vi har mycket plats så vi kan ha hagar överallt känns det som.

Och här där man inte får mycket mark för pengarna blev gränsen så att det räckte till sommar och vinterhage. Typiskt att man inte visste bättre då!
 
Sv: Invänjning vid gräs vs parasiter

Är det bästa alltså att avmaska, låta gå i vinterhagen 3 dygn, flytta helt till annan hage och från den vänja in i sommarhage?

Jag skulle flytta till annan "ren" hage, avmaska i den och sedan flytta till sommarhage efter 3 dagar.
Ibland så har jag gjort en fålla på gräsmattan i trädgården som avmaskningshage.

Men nu så låter jag hästarna gå i mellanhagen litet längre tid, avmaskar där om det behövs 3 dagar före sommarhagen.
 
Sv: Invänjning vid gräs vs parasiter

Ja men inte så de blir mätta. Men det är lite grönt hela tiden, inte alls som i en obetade hage såklart men det är inte söndertrampat utan bara ojämnt liksom.

Funderar just nu på att maska, ha i vinterhagen under 3 dagar och sedan släppa över helt i sommarhagen bara och ge frukost inne den första veckan så de kommer ut mätta kanske? Ingen häst med problem då såklart. Hmm.
 
Sv: Invänjning vid gräs vs parasiter

Kanske ska lägga till att jag vill inte ha dem i liten hage för troligtvis blir det nytt sällskap i samband med hagbyte så rejält staket och stor hage känns väldigt viktigt.
 
Sv: Invänjning vid gräs vs parasiter

Ja men inte så de blir mätta. Men det är lite grönt hela tiden, inte alls som i en obetade hage såklart men det är inte söndertrampat utan bara ojämnt liksom.

Funderar just nu på att maska, ha i vinterhagen under 3 dagar och sedan släppa över helt i sommarhagen bara och ge frukost inne den första veckan så de kommer ut mätta kanske? Ingen häst med problem då såklart. Hmm.

Seriöst så känner jag inte en enda människa som har en övergångshage däremellan . Vi har alltid maskat de som ska maskas tre dygn innan släpp i sommarhage och vi har haft noll parasit tryck under alla långa år i våra hagar . Tror inte många släpper i ngn hage därutöver mellan vinter och sommarhage . Aldrig hört .
 
Sv: Invänjning vid gräs vs parasiter

Seriöst så känner jag inte en enda människa som har en övergångshage däremellan . Vi har alltid maskat de som ska maskas tre dygn innan släpp i sommarhage och vi har haft noll parasit tryck under alla långa år i våra hagar . Tror inte många släpper i ngn hage därutöver mellan vinter och sommarhage . Aldrig hört .

Men då släpper ni i sommarhagen efter 3 dygn och sen inte tillbaka i vinterhagen mer? Dvs ni har ingen invänjning?
 
Sv: Invänjning vid gräs vs parasiter

Invänjning ? Pratar du gräs nu eller ? Jag pratar parasiter ?

Vi har gräs och stora vinterhagar så de är invanda på gräs . Vi växlar inte hagar efter bytet nej ... Anser ngn att bytet behöver ytterligare tillvänjning tar vi kortare dagar första dagarna punkt .
 
Sv: Invänjning vid gräs vs parasiter

*KL*

Jag har tagit mellan hagarna så som the connemara beskriver ibland. Har helt berott på hur mycket gräs det varit i vinterhagen, vilket berott på hur våren varit och hur många hästar. Oftast har det räckt fint med att ha dem i vinterhagen och sen rakt över på bete (jag släpper tidigt).
Men vissa år har det av en eller annan anledning behövts/fungerat bättre att ta mellan hagarna.

Nu har jag i många år haft i princip noll parasitbörda, vilket gör att det inte är minsta fara att hatta fram och tillbaka.

Men skulle tro att de flesta stall kör ett rakt släpp, invänjning sker endera i vinterhagarna eller genom att ägarna får gå och handbeta sina hästar på andra ställen än sommarhagen där det finns gräs.
 
Sv: Invänjning vid gräs vs parasiter

Invänjning ? Pratar du gräs nu eller ? Jag pratar parasiter ?

Vi har gräs och stora vinterhagar så de är invanda på gräs . Vi växlar inte hagar efter bytet nej ... Anser ngn att bytet behöver ytterligare tillvänjning tar vi kortare dagar första dagarna punkt .

Ja, invänjning av gräs, det var ju det hela tråden handlade om ;-) hur man skulle göra för att vänja in vid gräs utan att dra med parasitsmitta till beteshagen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 371
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 867
Hästvård Hej, Jag skulle behöva råd om hur jag ska hantera avmaskningen av mina 3 shetlandsponnys. Hästarna går fortfarande kvar i sin sommarhage...
Svar
2
· Visningar
656
Senast: Madick
·
Foder & Strö Hej Funderar över bästa lösningen i sommar för mina lättfödda polare, en ponny och en häst. Jag skulle vilja släppa dem tidigt i halva...
Svar
18
· Visningar
2 403
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp