Introducera två hanar för varandra

fryckan

Trådstartare
Jag kommer mest troligt ta en hund på prov. Det är en hane på snart 1,5 år. I hemmet finns redan en hane på snart 7 år. Jag har aldrig tidigare introducerat två vuxna hanar för varandra. Tidigare har det vara varit valp och kastrerad vuxen hane och de morrade aldrig ens åt varandra. Hur ska jag på bästa sätt presentera dem för varandra och vänja dem vid varandra? Vad ska jag tänka på för att undvika bråk och liknande? Alla tips och saker som är bra att tänka på är välkomna :)

Jag introducerar alltid nya hundar (oavsett kön och ålder) genom att ta en promenad i skogen, för min del med lösa hundar. Kan/vill du inte det hade jag bett någon som inte är orolig/rädd följa med och hålla den ena hunden i koppel, och du den andra, sen bara gått på promenad och låtit hundarna gå närmre och närmre varandra. Sedan hade jag gärna introducerat de lösa för varandra, i inhägnad om du inte kan ha de lösa.

Jag gör som @lady_vip men jag sätter munkorg på hundarna. Då kan jag själv slappna av och då blir hela situationen lugn.

Jag har två okastrerade hanar hemma och de har bara 1,5 års åldersskillnad. Till flocken hör också kastrerad hane och sterilisera tik och tikvalp. Vid alla ändringar i flocken (nån är skadad, vi har varit på tävlingsresa, hundarna har varit ifrån varandra, ny hund i flocken) så kör jag munkorg på åtminstone den yngsta hanen i någon eller några dagar.

Kan tillägga att mina är vinthundar och är van vid daglig användning av munkorg av kennelmodell.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 105
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Annique
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
686
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka