Introducera marsvin?

Nera

Trådstartare
Hur går jag bäst till väga för att introducera en ca 8 veckors liten tjejja till mina ca 4 åriga damer?
Om det är till någon nytta har jag en transportbur alá katt/liten hund bur. Galler på ena "kortsidan" och heltäckt på de andra sidorna.

Sv: Introducera marsvin?

När jag introducerade nya marsvin för varandra så satte jag ihop dem helt odramatiskt i nystädad bur. Undantaget var när det gällde vuxmna/halvvuxna hanar då jag gärna hade dem i burar jämte varandra ett tag innan ihopsättning.

Min erfarenhet är att det nästan alltid går bra att introducera ungar ihop med vuxna utan problem.

Hur går jag bäst till väga för att introducera en ca 8 veckors liten tjejja till mina ca 4 åriga damer?
Om det är till någon nytta har jag en transportbur alá katt/liten hund bur. Galler på ena "kortsidan" och heltäckt på de andra sidorna.

Bara att stoppa in ungen till damerna, det enda tjaffs som kan komma att uppstå är mellan de äldre som vill sitta med bebisen först. Och sen kanske lite uppfostring av den nya, och ev gnabb tanterna emellan om vilken uppfostringsmetod de ska tillämpa.

Men överlag är ihopsättningar av vuxna + bebisar väldigt odramatisk.

:bow:
Okej jag städar några timmar innan hon kommer hem sen stoppar jag ner henne och håller tummarna. Hoppas på att få hem henne i morgon:)

Räkna med att det blir lite skrik och "bråk", men det låter värre än det egentligen är. Gruppdynamiken ändras då blir det ofta lite tjaffs (men så är det ju hos människor med, om någon kommer ny till en grupp eller försvinner från en grupp ändras gruppens sammansättning).

Hmm ett litet kutter sen hoppade hon in i huset, tryckte ner sig mellan damerna och ja nu har det varit helt tyst i jaa en halvtimma? Antingen har de kvävt henne eller så trivs de ruskigt bra tillsammans :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 422
Senast: mamman
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 711
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka