Introducera kattunge för vuxen katt.

Rouge

Trådstartare
Vi kommer snart få hem en till katt till huset, och jag sitter och funderar på hur man löser de mest praktiska sakerna. Sökte en del på forumet, men hittade inte svar på vissa av de grejjer jag har tänkt på.

Jag har en vuxen katthona hemma, och är osäker på hur jag ska låta de två lära känna varandra. Är det bättre att ha den vuxna katten inne när den lilla kommer, eller är det bättre att låta den lilla göra sig hemmastadd innan den vuxna katten får hälsa?

För kattungen är det kanske lugnare att först utforska huset innan han stöter på min vuxna katt, men tänkte att den vuxna katten kanske blir stressad av att en ny liten katt har "lagt beslag på hennes revir". Är lite i valet och kvalet vad som är bäst..

Sedan tänkte jag även på kattlådan.. Bör jag ha en separat kattlåda till lillskiten till att börja med? Har fått höra olika teorier om vad som är bäst här :p

Tack för svar :)

Sv: Introducera kattunge för vuxen katt.

Jag har precis fått hem min nya kattunge och har en hona på ett år hemma också. Jag lät kattungen sitta kvar i buren först och min hona fick hälsa och nosa i lugn och ro. Sen fick kattungen själv göra sig hemmastadd och utforska huset innan jag introducerade båda i ett separat rum. Först var katthonan rädd och fräste och morrade, men detta gick över på ett par dagar. Nu är de kompisar och sover tom ihop. :)

Jag har två kattlådor i början eftersom den lille inte fattat hur man går in i en låda med tak på.:)
Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 557
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 286
Senast: Flixon
·
Katthälsa Jag bor på landet, mitt ute i skogen långt från trafikerade vägar och har två katter. Dom har kattlucka i bakdörren och går in och ut...
Svar
4
· Visningar
1 487
Senast: Sol
·
Övr. Katt Jag verkar ha börjat en trend att skaffa ett nytt djur i oktober varje år. Köpte Alice i oktober 2013 och Lava i oktober 2014. Och snart...
Svar
6
· Visningar
863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka