Introducera katt och hund

L

linnea 82

Har en kompis som tagit hem en hund på prov. Hon har två katter sen tidigare, den ena katten funkar det ok med men den andra e inte alls glad. Gillar inte hunden. Hon har varit van med hund sen innan men denna gillar hon inte alls. Hunden kom i torsdags kväll. Vad kan man göra åt detta? E det kört eller ska man låta tiden gå? Tacksam för alla svar

Sv: Introducera katt och hund

Jag skulle ha lite tålamod, ofta går det bra, men ibland går det bara inte. Då är det bättre att avbryta än att riskera att någon far illa.

När jag fick hem min hund så hade vi en kattungen på 3 månader.

Första nätterna så sov katten inne hos oss och var livrädd för hunden! vi satte då upp galler in till vårat sovrum så att hunden inte kom in.
Sen fick katten alltid äta på köksbordet och sen började vi flytta ner maten och vi tog bort gallret, visst de bråkade en del i början men sen en dag när vi satt ute på balkongen så var katten uppe på vårt trägårdsbord och rätt som det är så stod katten och lekte med hundens svans.
efter det så började dem att nosa mer och mer på varandra visst de rök ju ihop ibland men nu är det väldigt sällan de ryker ihop.
Händer bara någon gång då katten går till hundens matskål.

Nu är det så bra vänner att de leker varje dag!

så jag säger bara låt det ta tid och vänta ut katten tills den själv är mogen till att gå fram och nosa på hunden, sen kommer det bara att gå bättre och bättre!

Tillslut kommer det att se ut så här kan jag tro:
http://i18.tinypic.com/2ec0rog.jpg

Lycka till!

söker också svar inom detta område, har två katter och är inne på att skaffa en hund, men vill inte riskera att katterna drar till skogs.. är så osäkerpå hur jag ska göra

Låta tiden gå - ja. De behöver tid att vänja sig vid varandra. Änsålänge accepterar inte den ena katten inkräktaren. Men det kommer den att göra till slut när den märker att den inte är opålitlig eller hotfull. Det kan ta tid. Lång tid.

Det viktigaste är att inte lägga sig i och att se till att hunden har möjlighet att få vara ifred ngnstans. Jag brukar ha en gyllene regel och det är att hos mig bråkar man inte. Så om hunden eller katten är hos mig, ska den få vara ifred.

Viktigast är att hunden har ngnstans att sova i fred och att den hela tiden har någonstans att slippa bli attakerad av katterna. Som tex. hos dig, samt har möjlighet att äta och dricka. Tills det lugnat ner sig och den känner sig mer tillfreds med sitt nya hem.

Ju mer vi lägger oss i själva bråken och introduktionerna, desto längre tid tar det för dem att lugna ner sig. Ofta blir de mer stressade och därav mer aggressiva om vi lägger oss i.

Vi hade hund då katterna kom, men den hunden dog för några år sen.

För en mnd sen fick vi en ny hund. Det gick bra med alla katter utom en, hon var rasande och ville döda valpen. :crazy:

Blandade ett blomstermedel åt henne (holly och mimulus) och dagen efter var hon inte aggressiv mot hunden öht. :bow:

Tänk på att inte skaffa en stor vuxen hund om man har kattar. det går sällan bra, katterna blir livrädda och hunden vill jaga dom. blir det så en konfrontation risikerar man att hunden dödar katten.

vill man ha hund så ska det vara en liten valp!

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 530
Senast: Rugge
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama