Introcudera nya hunden..

Priscilla

Trådstartare
det finns säkert en miljon sånahär trådar, men jag ärinte så bra att leta :crazy:

Har en hund som är fyra månader, fick honom för tre veckor sedan. och nu har jag helt plötsligt fått ett ganska stort dilemma.
Min kompis hund, en shäferkorsning på fem år, är tydligen JÄTTELÄSKIG!! Fille (som korsningen heter) gör ingenting när Goliat är i närheten, han ignorerar honom totalt. Men Goliat är verkligen skiträdd, darrar i hela kroppen.
Jag vet inte vad jag gör för fel? Han gömmer sej bakom mej och jag bara står där rakt uppochner. Ger honom uppgifter för att avleda hans uppmärksamhet... hälsar på den andra hunden... leker med den andra hunden... Vi går ut och går tillsammans korta snuttar... Goliat är för det mesta lös för att inte känna sej "hotad" genom att sitta fast i ett koppel. Såfort Fille närmar sej så kutar han och skriker och har svansen slickad mellan benen.

Några förslag? Ska vi bara fortsätta att umgås och vänta ut det hela? Kan jag göra något annat? Eller gör jag fel på nåt vis?

Man blir lite nojig, så jag ville fråga runt lite.

Sv: Introcudera nya hunden..

Kompisar till mig och min sambo skaffade en schabradorvalp och den var fullkomligt livrädd för våran schäferhane. Han brydde sig inte heller om henne för fem öre utan lekte med deras andra hund, en jack russelhane, i vanlig ordning. Valpen var som luft för våran hund, han sket fullkomligt i henne och hon var ändå livrädd för honom. Sprang iväg med svansen mellan benen och kissade på sig bara han tittade åt hennes håll.. Men vi sket i det och lät hennes nyfikenhet sköta resten, och det gjorde den! Tillslut lekte hon med "dom stora pojkarna" även om det tog några veckor... Hon var dock alltid väldigt fjäskig och underlägsen våran hund. Men hon tålde att få tillrättavisningar av våran hund utan att dö av skräck. Hon blev lite väl påstridig ibland och då hände det att våran hund morrade till lite med då gav hon sig.
Tyvärr fick dom göra sig av med valpen pga av att deras jack russel inte riktigt hanterade en valp i hushållet och började vända sitt missnöje mot barnen...

Så jag tror nog det kommer gå över så småningom. Gör ingen "big deal" av det hela bara så ni förstärker valpens rädsla. Låt nyfikenheten hos valpen ta hand om det.

Sv: Introcudera nya hunden..

ja, han har träffat honom två ggr nu. Båda gångerna har han ju gömt sej bakom mej, men idag var det faktiskt mer nyfikenhet än förra gången.
sen satt vi på trappen och pratade lite och då kunde han ju springa in i huset om han hade velat, vilket han inte gjorde. Han valde att stanna och sitta o titta på den stora läskiga besten, och han viftade lite på svansen då och då.

Det kanske går bra, vi får se :)

Liknande trådar

Hundhälsa hej! Jag har ett problem med min Grand Danois, som ni förstår är han en riktigt stor hund och väger nästan dubbelt så mycket som mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025

Hästrelaterat