Intressant stam?

Nalasmatte

Trådstartare
Hej
Jag undrar om detta är en intressant stam

Cagancho - urbino - cecil

Jag är nog för ung för att ha hört om dessa hingstar
 
Urbino 430 är en av de allra bästa om inte den allra bästa hingsten i alla kategorier både vad gäller tävlingsdiscipliner och hästar. Han användes flitigt både i halvblodsaveln och ponnyaveln.

Han föddes 1962 på Gotland och såldes till Flyinge. Han var bara 157 cm och inte ens då ville man egentligen ha så små hingstar men han hade så många kvaliteter att han togs in ändå. Hans pappa Drabant 315 var nästan lika liten och honom tvekade man också inför att ta in i aveln men han rörde sig så bra att man chansade. Avkommorna blev främst lysande dressyrhästar, men han gav även svårklasshoppare.
Urbinos morfar hade mycket arabblod i sig, då kallades de ofta arabiskt halvblod men jag tror att han idag räknas som shagyaarab. Han gav också främst fantastiska dressyrhästar men också svårklasshoppare och fälttävlanshästar.
Han användes även i ponnyaveln och gav fantastiska ponnyer i hoppning, dressyr och fälttävlan.
Urbino dog 1991.

Cecil 453 föddes 1966 på Flyinge och exporterades 1971 till Västtyskland som dressyrhäst. Han var också en son till Drabant och hans mamma Hilaria hade innan lämnat hingsten Jarramas 367. På den tiden tävlades sällan hingstar men Jarramas var en fantastiskt hopphäst som brukade löshoppa över 2 meter på Flyingedagarna.
Jag har ingen aning om hur det gick för honom på tävlingsbanan, har för mig att han såldes till Fritz Linsenhoff.

Drabant och många av hans ättlingar var kända för att förutom att vara multitalanger av det mindre slaget så var de även heta mellan öronen och kunde vara lite svåra att ha att göra med.

Cagancho är ju hopphäst, och kombination med en fantastiskt multitalang och därefter en hingst som skulle kunna nedärva både gång och hoppförmåga skulle kunna vara intressant.
 
Tack för svar!
Hästen är helt fantastisk, så jag personligen skulle gärna ha ett föl efter henne :)
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 034
Senast: Freazer
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 573
Senast: Freazer
·
Avel Hej ni hästkloka! Har precis fått ett friskt och påhittigt föl här hemma. Men av ren nyfikenhet och även en del okunskap så undrar jag...
Svar
3
· Visningar
487
Senast: Görel
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp