Intressant sjukdom

_Maria_

Trådstartare
Jag ska skriva ett arbete i Biologi B. Så jag tänkte ta någon sjukom som kan drabba hund. Har ni något tips? :bow:
 
Sv: Intressant sjukdom

Jag tycker att L2-HGA, hypotyreos och demodex är intressanta.

Och rage, men jag är osäker på om det är klassat som en riktig sjukdom och om det går att hitta mycket information om det..
 
Sv: Intressant sjukdom

Cushing, Addison, Hypothyroidism, Diabetes mellitus, Diabetes insipidus, Höftledsdysplasi, Armbågsledsdysplasi (härunder FCP, UAP och OCD), Brachocephalic airway syndrome, PRA, Reumatisk artrit, Valpsjuka (canine distemper virus)...
 
Sv: Intressant sjukdom

Håller med föregående talare.
De hormonella rubbningar som kan drabba hund kan vara intressanta att skriva om . Särskilt med tanke på att många "vanliga" hundägare vet alltför lite om dessa sjukdomar.
 
Sv: Intressant sjukdom

Skriv om noskvalster vettja, det vet man inte så mycket om så det är lätt att begränsa arbetet. :D Annars kan du slå i någon vanlig bok som tex hundens och kattens sjukdomar, där finns det lite info om olika sjukdomar beskrivna på ett bra sätt.
Ett annat tips är sidan www.sva.se, där kan du klicka på hund och får då upp lite olika sjukdomar.
Rävens dvärgbandmask är ett väldigt aktuellt ämne idag, då den hotar att komma in i Sverige. Om den gör det kommer vi inte kunna plocka bär och svamp ute i naturen som vi gör idag. Det finns lite avmaskningsregler som ska följas, men smuggelhundarna ökar, speciellt småhundarna till följd av modet.
 
Sv: Intressant sjukdom

För många år sedan, då min mor födde upp dobermann, drabbades en del hundar med blå färg (ibland även bruna) av en hudsjukdom som då gick under namnet "Blue Dobermann Syndrome"...om det heter så idag vet jag inte, tyvärr...

Annars är "Pannus" en rätt intressant sjukdom (ögon).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en omplacering via en förening. Föreningen meddelade att han hade reservation för artros, vilket jag har erfarenhet av så jag...
Svar
10
· Visningar
1 178
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 005
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 061
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vinterridbyxor
  • Vetrinär besiktning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp