intressant artikel hovform annan än mustang

E

Elisabethh

Läste en intressant artikel som tog upp ett viktigt ämne, bör alla hovar se ut som mustanghovar trots att de inte lever på sådan mark eller under sådana förhållanden?

Den handlade om Shackleford hästen som lever på en ö i north Carolina. De lever alltså på stränder med sand, våtmark, och lera och spenderar ofta flera timmar om dagen i saltvatten. De rör sig inte över stora ytor såsom mustangerna och de får ingen mänsklig hovvård. Studier på hästarna har visat att de hållt sunda hovar hela livet, biologerna som övervakar hästarna säger att hovproblem och hälta är ytterst ovanligt. Tyvärr kan jag inte infoga bilderna på hovarna här men de ser helt annorlunda ut än de man ser på mustangernas. De har mycket hovvägg , utflutna hovar, smalare strålar, understuckna trakter.

Marken hästarna lever på är mjuk vilket gör att den ger efter för hovens tyngd och därför blir inte den övervuxna hoven något problem. Sulan har ändå kontakt med underlaget och bär vikt. Den långa hovväggen hjälper hästen att ta sig fram i leran. Strålen behöver inte vara lika stor och utvecklad eftersom den inte behöver dämpa mot hårt underlag.
Hovarna fortsätter dock inte att bli längre och längre utan hoven bryts av när den når en kritisk punkt och på såvis verkar sig själv. Däremot så går inte hoven av på ett jämt vis utan först en stor bit och sedan kan det gå av en bit till lite senare. hoven verkar alltså inte sig i "balans".

Slutligen menar de i artikeln att hoven är i ständig interaktion, inte bara med hästen utan också med sin omgivning. Det viktigaste är inte att hoven ska ha en viss form och handlar inte heller om hur de inre delarna av hoven fungerar. Det viktigaste är hur hoven i helhet fungerar med sin omgivning. Det är dessutom ett dynamiskt förhållande.
en hovform som kan vara hälsosam i en miljö kan vara precis tvärtom i en annan.

han tar upp att många som provar att ändra sina hästars hovform till det som kallas naturlig trimming och som baserar på mustanger har upptäckt att det inte alls passar deras hästar. De som hästar på mjukare marker märker snabbt att hur hårt de än försöker få hovarna till "naturlig hovform" så ändras ändå hovarnas form i ett annat mönster. Om formen nu vore så naturligt för alla hästar varför börjar då hovarna ta en annan form så fort hovslagaren lagt ner raspen?

Det vore kul att få höra lite reflektioner från er andra angående denna artikel!

Sv: intressant artikel hovform annan än mustang

Självklart ska hoven fungera i den miljö hästen lever i. Och detta innebär att alla hästar på alla underlag inte ska ha exakt samma hovform. Vissa grundkriterier finns dock för att det inte ska få negativa följder i övriga kroppen- markparallellt hovben bla.

/Migo
som städar upp "mustangkopior"

Jag har inte läst just den artikeln men däremot har jag läst andra rapporter om hur olika de s k vildhästarnas hovar utformas beroende på vilket mark de lever på.

Min åsikt är väl att det är ganska logiskt att en häst som lever i hårda, bergstrakter har en helt annan form/slitage på hovarna än en som lever i mjuka, kanske lite blöta marker.

Därför blir jag lite förundrad när en del utropar att man ska verka hovarna som "vildhästarna" har det! Eh, jaha? Vilka menar man då?

De som lever på mjuk, blöt mark eller de som lever i bergstrakterna? :confused:

Ja det kom också som en chock för mig när jag tog in våra första camarguehästar med utmärkta hovar och där man gärna ville skära ner dem i mustangform trots att de var så välfungerande.

Det kändes väldigt konstigt att man sa att det var vildhästverkning och att man inte ens hade tittat hur hovarna såg ut på tex camarguehästen för att få helhet. Jag vill absolut inte kritisera mustang teorin eftersom jag tycker de tär mycket bra att man har tagit sig tid att studera dessa hästar och jag är säker på att mustangerna har mycket välfugnerande fina hovar.

Denna artikeln väckte mitt intresse eftersom det handlade om hästar som levde under ganska liknande förhållande som Camarguehästen. Däremot tycker jag inte att alla camarguehästar har så extremt övervuxna hovar, det beror ju på hur miljön ser ut.

Min erfarenhet av import av dessa hästar är att hovslagare gärna klipper ner hovarna för mycket för de tycker att de är för kraftiga och sedan blir hästarna ömma. Mina hagar är mjuka och ridvägarna ofta likaså förutom partier med grus och asfalt. Då tycker jag inte det gör någonting om de är lite mer utvuxna än mustangernas.

Min reflektion är den här, bara på dessa få inlägg visar man redan här att hästen är individuell och att miljön spelar stor roll och att man inte kan verka hästen efter en specifik mall utan att allt måste ske utefter individens förutsättningar.

Min reflektion är den här, bara på dessa få inlägg visar man redan här att hästen är individuell och att miljön spelar stor roll och att man inte kan verka hästen efter en specifik mall utan att allt måste ske utefter individens förutsättningar.

...vilket är ungefär det första som de blivande hovslagarna får lära sig på sin utbildning. Det tackar jag för!

fast det är många utbildade hovslagare som verkar hovarna i särskild form också ;)

men hur hårt bör man då trimma en "vanlig" ridhäst som går i gräshage och rids kanske 3-4 ggr/v i paddock el grusväg/skogspromenad?

och hur mycket törs man låta hovar vara om de strövar på ganska mjuka marker och rör sig minst en mil om dagen? Bör de ändå verkas var 6-8 v?

Det beror på om den rids i balans, hur vädret/ underlaget ser ut.

du sa själv att förutsättningarna avgör:grin: Vilken miljö den lever i.

fast det är många utbildade hovslagare som verkar hovarna i särskild form också ;)

men hur hårt bör man då trimma en "vanlig" ridhäst som går i gräshage och rids kanske 3-4 ggr/v i paddock el grusväg/skogspromenad?

Beror ju på hästen. Min är barfota, rids på alla underlag och fixar det. Hovslagaren är traditionell och har inte behövt göra nåt alls de sista besöken. Hästen är inte öm på något sätt.

Vad det gäller de hästar du refererar till i artikeln så bör man veta att dödsfall p.g.a. "curled hoofs" inte är ovanlig...så även där beror det på individen om de fixar att överleva på den mark de har att tillgå.

Det här med vildhästar och hovar får mig att minnas ett program jag sett på Discovery för många år sedan. Det var från ett omåde i asien någonstans där det tydligen finns hästar som lever vilt i flockar. Marken där var extremt mjuk och fuktig och hästarnas hovar växte och antog enorma proportioner. De sprang (tillsynes obehindrat) omkring som på "skidor" liknande dessa hovar - fast ännu längre:

http://media.sacbee.com/smedia/2008/04/24/20/366-5M25FEET.standalone.prod_affiliate.4.JPG

En gång per år samlade ortsbefolkningen in dessa hästar och "kapade" hovarna till någorlunda normal form och storlek (såg väldigt brutalt och ovetenskapligt ut kan jag säga). Därefter fick de återgå till sitt vilda liv och låta hovarna frodas på nytt.

Så visst kan hovarna på vildlevande hästar se mycket olika ut - och allt är kanske inte så eftersträvansvärt för våra rid och körhästar här i Sverige...

Jaaa, det programmet såg jag också.... men var fanns hästarna. Snacka om teflonminne....

Vet inte om det stämmer men det sägs att islandshästarna från norra o södra Island har olika hovar. Pga att markerna är olika.

Vet inte om det stämmer men det sägs att islandshästarna från norra o södra Island har olika hovar. Pga att markerna är olika.

Det håller jag inte alls med om. Jag har jobbat mig genom större delen av Island. Hovarna på islandsboende hästar är däremot ca 1.5 storlekar större än gängse islänning i Sverige.

Det går inte säga hur man verkar en "vanlig ridhäst", eftersom alla hästar verkas utefter individuella förutsättningar.

Ditt bästa inlägg "hitills".

Så sant så sant.:bow:

Hur "farligt" är det då att inte verka en häst som tycks ha fina hovar och går på stora ytor men mjuk mark? Har vi en tendens att över verka våra hästar? Är utflytningar farliga på något vis eller är det bara hästens sätt att verka sig själv?

En del unghästar vi får hem har aldrig verkats och visst är hovarna större än på en häst i samma storlek som finns i Sverige. Men ofta är de väldigt fina och vi brukar ha hovslagaren ute när vi börjar rida dem för att ha koll på att de är balanserade.

Kan man lita på att naturen sköter sitt om man har stora ytor med rörelse?

Kan man lita på att naturen sköter sitt om man har stora ytor med rörelse?

Jag tycker inte man ska lita på naturen utan självklart måste man be en bra hovis/verkare kolla hovarna med jämna mellanrum.

Vi får ju inte tro att "naturen" är så himla sjysst alltid så att alla vildhästar lever friska och lyckliga i alla sina dagar. :)

De far säkerligen illa med både svält, sjukdomar, olyckor och annat elände men skillnaden är då att de inte klarar sig - de dör helt enkelt. Det är bara de starkaste och friskaste som överlever och det är detta som många glömmer.

Våra tamhästar har vi ju tagit oss an och vi måste ju ta vårt ansvar och sköta om dem efter bästa förmåga. Jag skulle inte vilja att min pålle fick klara sig bäst han vill ute i naturen - behöver han vård ska han få det. :)

:bow::bow::bow:

Precis! Vi kan alltså omöjligt jämföra våra ridhästar med de vilda hästarna som strövar många mil per dag i olika terräng och varierande markförhållanden. Våra hästar rids en timme dagen och går sen i en hage med mer eller mindre mjukt underlag.

Jag tycker inte man ska lita på naturen utan självklart måste man be en bra hovis/verkare kolla hovarna med jämna mellanrum.

Vi får ju inte tro att "naturen" är så himla sjysst alltid så att alla vildhästar lever friska och lyckliga i alla sina dagar. :)

Fast det var ju precis det de var, friska och utan hovproblem :) Hur mycket hovproblem hari nte våra svenska hästar de får ju fång bara de tittar på gräs ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skriver här då jag inte riktigt vet vad jag ska göra längre. Min häst, en nordsvensk, hans hovar har börjat gå sönder igen...
Svar
18
· Visningar
2 472
Senast: Memphis Belle
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 573
Senast: kem
·
Hästvård Då så, då har min Cruss fått på sig sina PG. Det blidde till att limma fast en klippt sula på plattan så att plattan kom upp från...
2
Svar
23
· Visningar
2 556
P
Hästvård Källa: Christopher Johnston leg.Vet. VMD Swedish Hoof Group Inst för anatomi och histologi Sveriges...
Svar
12
· Visningar
1 382
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka