Alexandra_W
Trådstartare
Unghästen fick idag sin tredje - och sista, i.m injektion av cartrophen. (och skötte sig prickfritt, bremsad dock men ändå, ni som följde hennes extrema sprutskräck som gav personskador när hon var föl förstår vilken SEGER det är att jag lugnt, stilla och utan problem kan spruta henne själv, även om jag hade bremsat henne)
I alla fall, hon får en ampull, och det är 10 ml.
jag satte kanylen, aspirerade och började injicera. Efter halva sprutan (dvs efter 5 ml) tar det TVÄRSTOPP och går inte att injicera mer, det blirövertryck upp i kanylen och sprutan släpper av trycket från kanylfästet. Jag provade sätta på sprutan igen och försiktigt injivera men icke - TVÄRSTOPP. Så drog ur kanylen (gick seegt, men lätt in?), satte om den en bit därifrån och injicerade resten utan problem.
Men har aldrig upplevt det där 'tvärstoppat' förr, vad var det som hände egentligen?
(om det har betydelse så använde jag grön kanyl)
I alla fall, hon får en ampull, och det är 10 ml.
jag satte kanylen, aspirerade och började injicera. Efter halva sprutan (dvs efter 5 ml) tar det TVÄRSTOPP och går inte att injicera mer, det blirövertryck upp i kanylen och sprutan släpper av trycket från kanylfästet. Jag provade sätta på sprutan igen och försiktigt injivera men icke - TVÄRSTOPP. Så drog ur kanylen (gick seegt, men lätt in?), satte om den en bit därifrån och injicerade resten utan problem.
Men har aldrig upplevt det där 'tvärstoppat' förr, vad var det som hände egentligen?
(om det har betydelse så använde jag grön kanyl)