"Intima" skavsår

O

oio

Om det blir så att jag börjar rida igen, så lär jag ju få skavsår- det har jag fått förr...har ni några knep för att "förebygga"? Ha binda? Eller..?

Sv: "Intima" skavsår

Jag har aldrig fåt skavsår och förundras över hur folk lyckas med det :crazy:

har ridit 12 mil utan att ens vara i närheten av skavsår...

så jag förstår inte ens hur man får det.

Absolut inte binda, det misstaget har jag gjort en gång och aldrig mer.
Men jag tar gärna del av olika tips för efter 2½ timme i sadeln igår så har jag en smula svårt att sitta på grund av skavsår:cry:

Sköna trosor brukar vara de bästa tipset, om man får skavsår på insidan av låren "där uppe" ;D så kan de brukar vara bra med boxer trosor/kalsonger.

bättre sadel?
jag rider bara i bomlösa och har aldrig fått skavsår.

Man ska ju sitta still i sadeln och då kan man ju inte få skavsår.
Jag har oxå ridit med binda 1 gång, aldrig mer :D

Funkar inte det vanliga, dvs sköna trosor och alla tips du fått i tråden, skulle kanske en gelésits kunna vara något? Vet att jag har sett det på börjes!

Jag har fått det, kan kanske bero på att mina "inre" hänger ut en del.

Härligt för dig att slippa!

vems inre hänger inte ut? ;)

testa en annan sadel, och en sak, för att det ska bli skavsår så måste det uppstå friktion, och friktion uppstår genom att du rör det en hel del fram o tillbaks i sadeln, försökt sitta mer still och bara gunga med till en början och se om det gör nån skillnad :idea:

KL

Har inte så mycket med skav att göra, men jag har fått rådet av en gynekolog att alltid kissa efter långa ridpass eller cykelturer. Detta för att undvika urinägsinfektion (tydligen för mycket "bakifrån-och-fram-friktion").

KL

Har inte så mycket med skav att göra, men jag har fått rådet av en gynekolog att alltid kissa efter långa ridpass eller cykelturer. Detta för att undvika urinägsinfektion (tydligen för mycket "bakifrån-och-fram-friktion").

Åtusan! Hade jag inte hört om...

Byta sadel...jag kommer börja rida på lektion/kurser.

*jag är vimsig! :angel: *

På ridskola...inte egen häst...bör ju tillägga det.

jag måste hålla med föregående talare :) INGA BINDOR, Bra och bekväma trosor (spets = uteslutet) och bekväma ridbyxor. :D sen vet jag (tyvärr av egen erfarenhet) att det är lätt att få besvär om man har på sig för tajt för mycket, så "lätta" gärna på kläderna (särskilt om du brukar använda tajta byxor och sånt i vanliga fall). Lycka till :laugh:

Du kan köpa cykelbyxor (riktiga med fodring) och ha under ridbyxorna. Blir varmt men garaterat inga skavsår:D

Liknande trådar

Kropp & Själ Precis ovanför skrevet och under magen) i det där vecket har jag fått skavsår. Jag är en varm person av mig så det började med lite...
Svar
17
· Visningar
1 650
Senast: Barret
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 059
Senast: cili
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar