Sv: Intill med ytterskänkeln
För att bli av med ett inlärt problem så måste man först och främst bli riktigt medveten om problemet...
Bestäm dig för nästa ridpass du ska rida att du bara ska jobba med dig själv och din ytterskänkel och helt och hållet strunta i hur hästen går. Var medveten i varenda sekund om var du just då har din ytterskänkel och vad du gör med den. Ta en kompis till hjälp som står och tjatar på dig om du trots allt "glömmer" av dig.
För att bryta ett invant mönster så krävs det nästan dubbelt så mkt träning för att bli av med det som det tog för att lägga sig till med det... :smirk:
Men lösningen är alltså att bli totalt medveten om problemet under ridningen för att på så vis bryta mönstret. För du har ju ingen fysisk defekt som gör att du flaxar med skänkeln. Det är ju bara ett felaktigt inlärt mönster.
Nu har jag bara sett bilderna och inte filmen så det är möjligt att jag misstolkar när jag bara har sett en stillbild. Men med tanke på hur det ser ut på bilden så tycker jag att du ska fundera på VARFÖR du drar upp din skänkel. Vad är det som inte fungerar och som du (felaktigt) tycker du löser genom att dra upp skänkeln?
Beror det på att hästen inte lyder din skänkel? Beror det på att du sitter snett i sadeln? Eller har du möjligtvis skjutit fram vänster höft för långt fram? Har du släppt ner dig själv tillräckligt djupt i sadeln?
Ta som sagt en funderare på varför du flaxar. Känn efter när du gör det och fundera på vad det är du försöker kompensera. Då kommer du förhoppninsvis att hitta lösningen på problemet. Beror det på att hästen inte lyder ytterskänkeln tillräckligt så får du öva på det. Beror det på ngt av det andra så får du öva på det etc...
Ett sista tips är att byta till en dressyrsadel. Självklart ska man kunna sitta rätt även i en hoppsadel men det blir f-n så mkt svårare

Man hamnar otroligt lätt i stolsits med skänklarna i fel läge som resultat.
Att alltid rida med stövlar är också ett bra knep för att få till en mera rätt skänkelplacering och inverkan. Speciellt de nya moderna dressyrstövlarna som är lite böjda. I dem är det helt omöjligt att hålla benen fel...
Lycka Till!