Intill med ytterskänkeln

Lorelie

Trådstartare
Hur ska jag få min ytterskänkel att sluta leva sitt eget liv och stanna intill hästen sida?
Hästen går ju så mycket bättre om man får intill ytterskänkeln och kan använda den :o

Sv: Intill med ytterskänkeln

bind fast stigbygeln i sadelgjorden :devil:
har samma problem, o igår blev min tränare så less på min skvalpande skänkel så hon sa:
nä nu kan vi inte ha det såhär mer, och band fast den.
Det var G R Y M T jobbigt,men då tränar man ju musklerna
så kanske de blir starkare och starkare tills de en dag kan hålla sig stilla själva!

bind fast stigbygeln med balsnöre i sadelgjorden!
el rid barbacka vet ja!

Varför gör du det då? Var har du spänningen? Förmodligen i höften. Det är kanske det du borde jobba med. Att få effekt av överskänkeln och inte behöva jobba med underskänkeln.
mvh
Lejonelle

underskänkel ska vara still oavsett om den används el ej!!!

Och? var det något du ville ha sagt? Jag frågade skribenten om hon var spänd i höften.

Hela kroppen :crazy:
Nä, jag vet inte var den sitter :( ytterskänkeln flaxar iaf i alla gångarter och har svårt att vara där den ska, men galoppen är värst

Men skvalpar inte foten ur stigbygeln när den sitter fast? Verkar som sagt väldigt jobbigt att ha stigbygeln låst i ett visst läge

Lite tankelekar kanske kan hjälpa. Tänk dig att du har tunga vikter hängande från benen som gör att dina fötter växer fast i marken. Tänk dig att din underkropp sitter fast i kroppen med hjälp av breda resårband, så att i varje galoppsprång är det underkroppen som följer hästens rygg ned mot marken medan överlivet är i samma läge. Gummibandet drar ihop sig och töjer ut sig.

Under framskrittningen kan du gärna dra skänkeln överdrivet bakåt och töja dina höftböjarmuskler och försöka sjunka ned i sadeln.

Tänk inte så mycket på underskänkeln, den bara är där intill hästen, utan använd din överskänkel. Styr med knäna. Träna detta gärna i skritt på lång tygel, att med vändande ytterknä rida bakdelsvändningar och snurra åt ena och andra hållet. Du måste lägga vikten bra och använda överskänkeln för att hästen ska vända distinkt. Prova sedan att göra samma sak på tygeln.

Spänningen fortplantar sig genom kroppen så om ditt överliv, eller din underskänkel far omkring är det kanske i höftpartiet som du låser dig, om din hand far omkring är det troligen i axeln eller armbågen. Försök lokalisera var du har spänningen och medvetet slappna av där. Träna avslappning även avsuttet och bli duktigare på att känna skillnaden mellan spänd och avspänd. Om du inte tänker på mycket på underskänkeln utan försöker komma till ett avspänt mittparti och följa med i hästens rörelser så är det förmodligen lättare. Tänk såhär: Om din höft och dina knän och vrister är avspända och kan böjas och sträckas med hästens rörelser, vad händer då med din fot? Den är stilla. Om knät eller vristen är spända och inte böjs och sträcks med hästens rörelser, vad händer då med foten? Den flyttar sig lika mycket som lederna borde ha böjts/sträckts. Känn på detta när du sitter på en stol. Låt höften gunga fram och tillbaka på stolskanten med fiten kvar stadigt i golvet och tänk på vad som händer med lederna i benet och musklerna i underbenet. Lederna ger efter, musklerna i underbenet gör ingenting.

Jag blir lätt tjatig med min skänkel och sitter och nöter, därför rider jag ibland med sporrar för att få hjälp av min häst som blir VÄLDIGT arg när jag tjatar med sporren. Då måste jag hålla skänkeln still om jag ska sitta kvar ;) och då glömmer jag inte bort att tänka på det medan jag rider.

mvh
Lejonelle

Tack för tipsen! Ska testa nästa gång =)

Långa tyglar rider jag på jättemycket (med Kreles), fast jag vänder med hela skänkeln då (har svårt med ytter underskänkel där med, den fladdrar iväg Ungefär såhär Hur ser det här ut? (innersidan)

Att hinna tänka på att slappna av i en specifik kroppsdel vet jag inte om jag hinner med när jag sitter på hästen :crazy: Det är så mycket annat att tänka på :cool:
En annan sak är att mina tår pekar utåt, vet att jag måste vrida om hela benet ända uppefrån höften för att få dem rätt. Jag rider sådeles rätt mycket med hälarna, och det hjälper inte att sätta på sporrar, för då blir jag ännu spändare iom att jag får kämpa för att inte använda dem hela tiden. Ända som händer med Kreles när man rider mer sporrar är att han blir irritead på mig, antingen för själva sporren, eller för att jag är spänd(are än vanligt) . Han stannar och tjurar och vill inte gå :(

Här är en Film där tåplaceringen syns =)
Här är en annan där flaxiga skänklar syns... rider med sporrar där. Här syns även min oaktiva ytterskänkel, hästen flyter ut och det beror på att min skänkel inte är med, frågan är bara hur jag ska få den att bli det
(Man måste ha Quick Time Player för att se filmerna)

Senast ändrad:

Men skvalpar inte foten ur stigbygeln när den sitter fast? Verkar som sagt väldigt jobbigt att ha stigbygeln låst i ett visst läge

Jo det är klart att det är jobbigt men det är ju SÅ skänkeln SKA VARA.
Det är ju jobbigt för att du inte har tillräckligt med muskler för att hålla still benen med!

Ser att du också har en padd från ann-louise myrén. Älskar min nåt KOPIÖST. :love: :love:

Lollan skrev:
Jo det är klart att det är jobbigt men det är ju SÅ skänkeln SKA VARA.
Det är ju jobbigt för att du inte har tillräckligt med muskler för att hålla still benen med!

Ser att du också har en padd från ann-louise myrén. Älskar min nåt KOPIÖST. :love: :love:

Får prova då =) Hur gör man? Bara binder fast stigbyglarna i sadelgjorden?

Jag tycker padden glider bakåt. Fast det ska den väl inte göra? vi har sytt på vojlock/schabrakstroppar på ena överdraget nu, men jag har inte hunnit prova. Det är A-L som provat ut sadeln också, men jag tycker inte den ligger bra :crazy:

min brukar också glida bak om jag inte har förbygel, men har jag det är det inga problem.

Jag vet inte huruvida hon kan sadlar eller ej, gillar dock padden.
en sak jag märkte när jag var där var att hon var lite fixerad vid att bommen skulle vara sjukt bred...
men jag vet inte, kanske bara va jag...

bind fast stigbygeln i sadelgjorden med ett balsnöre ed. så hårt att den precis hänger rakt ner. sen är den bara att rida :)

Att binda fast din fot tar kanske bort symtomen men garanterat inte problemet.

Det bör sitta i din sits, dvs hela din kropp.

Det som jag kan rekomendera är sitsträning sitsträning och åter sitsträning. Låt dig longeras runt, öva kick upps, kickdones, lyft dina ben och försök hitta dina sitben, vrid hela benen ifrån höfterna, vrid vristerna, hålla kvar benen i position när du lägger dig bakåt på hästen osv. Finns gott om övningar, gör man dessa några gånger i alla gångarter så ger det verkligen resultat. Men att försöka positionera kroppen efter en bild eller medhjälp av verktyg skapar bara ännu mer spänningar som överförs till hästen och som därmed förstör kommunikationen och ridningen.

har haft instruktörer som har praktiserat sådant, har provat, absolut inget jag rekomenderar finns otroligt mycket bättre sätt, satt fler felaktika muskler, jag blev spänd och fick ont i musklerna, hästerna gick skit rent ut sagt. blev en spänd obekvämt och tråkig ridning.

Ridning ska vara lätt roligt avslappnat, denna praxis gav mig precis det motsatta.

Att binda fast foten i stigbygeln låter som ett jättedåligt råd eftersom fotens placering blir alldeles för långt fram. Foten hamnar vanligtvis strax bakom sadelngjorde när den ligger korrekt. Om du tittar på bilden på din innerskänkel så ser du att foten ligger bakom sadelgjorden. Skulle du ta fram skänkeln i det läget hamnar du i stolsits. Du måste lära dig att rida med låren om det skall bli någon ordning.
Du sitter lite tillbakalutad med överlivet, samtidigt som du kutar lite med bröstryggen. Om du kan "växa framåt" med överlivet så att det skjuter rakt upp ur ditt bäcken blir det lättare att få benen korrekt. Sedan måste du våga dra bak låren (speciellt det yttre). Vrid om låret ordentligt så att det hamnar på plats. Tänk att foten skall vara parrallell med hästens sidor.
Sedan kan du (i skritt annars tappar du sitsen) öva på att göra svängar och volter bara för din yttre skänkel (strunta tillfälligt i ställning m.m). Handen får bara förvarna med en halvhalt. Tänk på att hästen bara kan flytta det ben som är i luften. Du måste tajma din hjälp så att den påverkar yttre frambenet. När du kan det så borde du ha kommit en bit på vägen mot en bra ytterskänkel :D

Mvh/Marie

För att bli av med ett inlärt problem så måste man först och främst bli riktigt medveten om problemet...

Bestäm dig för nästa ridpass du ska rida att du bara ska jobba med dig själv och din ytterskänkel och helt och hållet strunta i hur hästen går. Var medveten i varenda sekund om var du just då har din ytterskänkel och vad du gör med den. Ta en kompis till hjälp som står och tjatar på dig om du trots allt "glömmer" av dig.
För att bryta ett invant mönster så krävs det nästan dubbelt så mkt träning för att bli av med det som det tog för att lägga sig till med det... :smirk:
Men lösningen är alltså att bli totalt medveten om problemet under ridningen för att på så vis bryta mönstret. För du har ju ingen fysisk defekt som gör att du flaxar med skänkeln. Det är ju bara ett felaktigt inlärt mönster.

Nu har jag bara sett bilderna och inte filmen så det är möjligt att jag misstolkar när jag bara har sett en stillbild. Men med tanke på hur det ser ut på bilden så tycker jag att du ska fundera på VARFÖR du drar upp din skänkel. Vad är det som inte fungerar och som du (felaktigt) tycker du löser genom att dra upp skänkeln?
Beror det på att hästen inte lyder din skänkel? Beror det på att du sitter snett i sadeln? Eller har du möjligtvis skjutit fram vänster höft för långt fram? Har du släppt ner dig själv tillräckligt djupt i sadeln?
Ta som sagt en funderare på varför du flaxar. Känn efter när du gör det och fundera på vad det är du försöker kompensera. Då kommer du förhoppninsvis att hitta lösningen på problemet. Beror det på att hästen inte lyder ytterskänkeln tillräckligt så får du öva på det. Beror det på ngt av det andra så får du öva på det etc...

Ett sista tips är att byta till en dressyrsadel. Självklart ska man kunna sitta rätt även i en hoppsadel men det blir f-n så mkt svårare :D Man hamnar otroligt lätt i stolsits med skänklarna i fel läge som resultat.
Att alltid rida med stövlar är också ett bra knep för att få till en mera rätt skänkelplacering och inverkan. Speciellt de nya moderna dressyrstövlarna som är lite böjda. I dem är det helt omöjligt att hålla benen fel... ;)

Lycka Till! :banana:

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 238
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag läser en bok just nu och känner igen en hel del från mitt eget liv. I boken finns ett gäng patientjournaler från huvudpersonens... 2 3
Svar
59
· Visningar
3 146
Senast: Enya
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 896
Senast: JohannaB
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
497
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka