Intervallträning

_Runaway_

Trådstartare
Har ju hört massa lovord om hur bra intervallträning är för att stärka hästens kondition. Men kan någon förklara mer ingående hur man ska göra? Tänka på och så. Upptrappning längd/tempo/tid, ska man ta pulsen varenda gång osv?? Tacksam för hjälp!

Sv: Intervallträning

Du använder intervallträning för att öka på intervallerna och pressa hästen en liten bit varje gång för att öka på syreupptagningen. Det kan därför vara bra att pulsa hästen och se vad den har för vilopuls, maxpuls och normalarbetespuls. Maxpulsen mäter du då hästen har gått riktigt jäkla hårt och pressats till det yttersta konditionsmässigt. Sen kan du lägga upp träningen efter dom pulsmätningarna. Det finns olika sätt du kan träna på. Antingen köra en lite lägre puls lite längre tid och lite längre vila. eller en högre puls med kortare intervaller och kortare vila.

Några exempel jag har är 5x4 min 70%
eller 15x1 min 85%

Procentsattsen är då vilkenpulshöjning i förhållande till maxpulsen. I början kanske du måste ta pulsen varje gång men efter ett tag lär du dig vilken puls det krävs för din häst att göra ett visst arbete. Sen ska det ju förbättras, alltså ska pulsen sjunka snabbare och snabbare under vila. Du kan träna så här 1-2ggr/vecka. Beroende på vilken typ av träning du vill ha eller vilket mål du har med träningen kan det vara bra med muskelarbete också, för kondisen hjälper ju inte mot mjölksyra, som du inte vill ha i uthållighetsträning/tävling.

Blev du nå klokare?

Förutom att intervallträna som beskrivits ovan för att få upp flåset, med galoppintervaller, så kan man rida intervaller med olika gångarter.

Jag tränar upp konditionen med att rida t.ex. 5 min skritt, 5 min trav x kanske 4 (brukar anteckna det T5x4) i början av en uppträningsperiod. Så småningom kanske när jag kommit en bit rider jag 10 min trav, 5 min galopp, 5 min trav x 3 (TG 5 10x3). Jag gör en plan som jag sedan försöker följa för att se att jag är på rätt spår. Man kan på så sätt successivt öka på konditionsträningen. Det senare passet jag nämnde är ett tämligen tufft pass. Denna träning är för kondition och hållbarhet och görs givetvis ute på skogsvägar, grusvägar, inte på ridbana.

Hälsning Maja

Jo det var som du jag tänkte. 80% kan antingen vara frisk trav eller lugn galopp tex, beroende på hästen.

Nora skrev:
Jo det var som du jag tänkte. 80% kan antingen vara frisk trav eller lugn galopp tex, beroende på hästen.

80 % på mina hästar är mycket snabbare än frisk trav eller lugn galopp. Då ligger inte mina hästar på kanske mer än 60 % och knappt det. Maxpulsen tycker jag är svårt att överhuvudtaget mäta, men den ligger väl över 200 slag. De går i frisk trav, lugn galopp med en puls på max 140 om det inte är uppförslut. Vanligen ligger den på 120 i en behaglig trav. Fast de är araber och då kanske pulsen har en tendens att ligga lägre och ha en högre maxpuls.

Hälsning Maja

Jag tog bara som exempel, det kan säker vara mycket olika för olika hästar.

Nora skrev:
Jag tog bara som exempel, det kan säker vara mycket olika för olika hästar.

Ja just. :)

Det jag väl egentligen ville ha sagt är att den typ av intervallträning jag nämnde är en annan form än den du nämde. Den jag berättade om handlar mer om lågintensitet utan att komma i närheten av mjölksyra träning. Hållbarhetsträning - för skelett, sernor och ligament - som man kan ägna under längre tid.

Den du beskrev är en annan form av intervallträning - framförallt när man hamnar på 85% av maxpuls - en träning som man kan göra under mycket korta intervaller och som tränar hjärta lungor. Båda är bra, framförallt är den senare bra efter att man fått till en hållbar häst.

Det var bara det jag ville beskriva. Komplettera din beskrivning. Den är nog vanligare att man tänker på "flåsträning", snarare än uthållighets/hållbarhetsträning när man talar om intervallträning. Fast intervaller är mycket användningsbara på flera områden. I lågintensitetsträningen är det bra då man faktiskt kan mäta hur man ökar på träningsgraden. Man behöver heller inte investera i en dyr pulsmätare när man endast ägnar sig åt hållbarhetsintervaller. Det kan vänta tills man kommit längre i sin hästs träning.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Jahaja! Då förstår jag vad du menar. jo man ska ju vara båda sorterna. (Fast jag har ingen pulsmätare för det högintensiva, jag går på känn...)

Men en fråga. Människor ska ju ha fått i sig kolhydrater innan högintensiv träning för att energin inte ska tas från proteinet, alltså musklerna. Hur är det med hästar? Ska man ge dom typ betfor innan sån träning eller räcker det med att dom fått hö under dagen?

Nora skrev:
Jahaja! Då förstår jag vad du menar. jo man ska ju vara båda sorterna. (Fast jag har ingen pulsmätare för det högintensiva, jag går på känn...)

Men en fråga. Människor ska ju ha fått i sig kolhydrater innan högintensiv träning för att energin inte ska tas från proteinet, alltså musklerna. Hur är det med hästar? Ska man ge dom typ betfor innan sån träning eller räcker det med att dom fått hö under dagen?

Hästar och människor är olika. Hästar är av naturen sprintrar. Därför har de även korta och explosiva muskelfibrer som är gjorda för att göra snabbjobb (för att fly undan rovdjur). Det behövs därför ingen glykogenladdning av dessa muskelfibrer, det räcker hästens vanliga foder till för. Hästar stoppar ju i sig massor av kolhydrater dagarna i ända.

Olika raser har olika mängd av dessa musklefibrer. Engelska fullblod har störst andel, sedan kommer araber och varmblod och minst har halvblod (nu har säkerligen kallblod ännu färre, men de fanns inte nämnda i den bok jag läst).

När hästen gör ett långsamt arbete så är det andra muskelfibrer som arbetar. Fibrer som bränner fett och syre. Så de korta fibrerna kickar bara in när det är flykt (spurt) på gång. Hästar - speciellt engelska fullblod - kommer oerhört fort upp i maxpuls, medan det tar mycket längre tid för en människa.

Min pulsmätare är för tillfället trasig, så jag får gå på känn jag med nu. Men det känns ganska tydligt när hästen närmar sin topp, det är då energin känns som om den bara rinner ut och då är det dags att sakta av och inte pusha hästen ytterligare.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Jo det var så jag tänkte...Fast är höt så kolhydratrikt? är inte det mest protein? Men det du säger att kallblod har minst andel av dessa muskelfibrer, innebär det då att de är segast iväg eller att de tar längre tid på sig att komma upp i maxpuls? Segare i kroppen eller vad man ska säga...Vore ju intressant då jag har kallblod (shettis).

Ursäkta att jag går ifrån ämnet nu.. Men var skaffar man en pulsmätare, lämplig för häst? Hur fungerar den?

Jag vill ut och träna intervaller, men vill inte gå på känsla första gångerna precis :s...

/Sofia

Har sett på trav eller distanssidor på internet. Men kolla på närmaste travbana så får du säkert napp. Fast dom är ju inte helt gratis.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: Anna-KarinO
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 294
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama