Intervallträning

B

BJÖRKIS

Hur tränar ni intervaller med era hästar? Jag ska börja lägga in ett pass/vecka nu och är lite osäker på hur mkt jag ska köra, har funderat på 5x500. Vad tror ni om det? Är det mkt eller lite? De har bra flås och jag vill börja köra mer mjölksyraträning och snabbhet, och då är ju intervaller bra att använda sig av. Självklart har jag pulsmätare på vid denna typ av träning.

Kom gärna med råd är ni gulliga ;)

Jag tränar nog lite annorlunda, det gör även tränare jag rider ut för (tränar även araber). Vi har ingen bana eller liknande men jag går intervall i backe med mitt "gamla" (5år) fullblod så är det ju mycket kortare än 500 m. Hos tränaren rider jag unghästar och dom kan ju inte tränas i backar på samma sätt. Rider dom i skogen så att dom blir starka, intervall på gräsvägar och hur lång dom är vet jag inte. Kul och trevligt sätt att träna hästar, man får välridna och glada djur. Pulsmätare har jag aldrig använt och jag har vart hos tre olika tränare, känner man inte på hästen vad som är nog, eller? Det tycker jag och har aldrig haft någon som klagat på kondis. Hoppas du fick lite svar men jag tror inte det var någon hjälp för vi verkar träna så olika, och som dom säger "alla sätt är bra utom dom dåliga". Lycka till, när ska dina starta här näst? Min ska starta på söndag men har inga förhoppningar, men man vet ju aldrig!?! :rofl:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
771
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 776
Senast: Tantan
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 733
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar