Intervallsträning.

BusBarro

Trådstartare
Nu när våren är här och vägarna börjar så småningom tinas upp kan man juh äntligen ut och cantra! :) Såå härligt! :D
Nu vill jag börja intervallträna med hästen så hon blir lite slankare, bättre kondition och får mjölksyra. Men då har jag lite frågor.

Hur långa ska intervallerna vara? Alltså hur länge skritt och galopp?
Hur många ggr måste man upprepa intervallerna för att det ska ge resultat och hur ofta ska man träna sådant?
Vilket är det bästa underlaget?

MVH Frida

Senast ändrad:
Sv: Intervallsträning.

När jag jobbade som hästskötare så galoppintervallade jag många hästar, 5 minuter galopp i ett bra tempo, 1 minut skritt och så galopp igen osv.

Jag skulle rida ca 50 min-1h, så det blir väl en 10 intervaller. Dock var ju dessa hästar tävlingshästar i toppkondition, så det kan vara en idé att köra igång med kanske 3-3 eller 4-2 eller liknande.

Jag red på en stor åker, där man kunde galoppera runt på en stor yta. Annars kan man ju ta det på en bra skogsslinga.

Ååå.. nu vill jag också ut å galoppintervalla, men hästen har sina årliga viloveckor med bara skritt å travturer just nu.

Intervallernas längd beror väl på hur tränad din häst är... Två minuter galopp och 5-10 min skritt, har jag blivit rekommenderad. Upprepas tre gånger under ett ridpass, två gånger i veckan. Galoppintervallernas längd utökas med en minut varje vecka, till ni kommit upp i max tio minuter, då med tio minuter skritt mellan. Så sa min ET :)

Ska börja intervalla lite med min häst också. Börjar försiktigt då hon har kondition som.. öh... nåt som har extremt dålig kondition :D

Tips: Stopek vet mkt om intervall träning! :D

jag är inte lika insatt, dock utövar jag det om våren/hösten när vi har bra och lagom mjuka sandvägar med bra svikt och böljande mjuka backar upp och ner.

rider ca 5 min trav intervaller och lite kortare galopp intervaller i lugnt arbetstempo. du har ju en dressyr häst - tänk dressyr fast ute om man säger så - hästen ska trampa under sig, om än i lite öppnare form och mindre samlat tempo än regelrätt dressyr. i mjukt sluttande nedförsbackar travar man och de får jobba balanserat med baken - blir mycket starka på det viset. När du gjort det länge och hästen har styrkan, känner man hur den automatiskt samlar upp sig inför en backe, och hur trampet ökar och nacken och ryggen kommer upp.

i galoppen kan du korta, länga, och ruscha på vissa sträckor, det stärker också precis som under dressyr arbetet samtidigt som den får lite puls genom de ökade sträckorna.

som sagt: är inget proffs på exakta minuterna intevaller för att maxa puls och kondition osv - det kan andra förklara bättre för dig. Men som sagt - jag är under intrycket att du vill bygga överlinje och muskler, och då fungerar mina tips bra, i min erfarenhet.

Tack så jättemkt! Ska verkligen prova det du skriver. Låter himla bra. Tack! :bow:

Liknande trådar

Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 347
Senast: shia
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 760
Senast: Vogue
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 367
Senast: pews1972
·
Islandshäst Jag har flera gånger stött på tränare där galopp inte tycks existera i deras träning, eller bara om man tränat många gånger. För mig...
Svar
11
· Visningar
2 370
Senast: Lo_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur