Intervaller vid vaccination

Reville

Trådstartare
Jag vet att det finns flera trådar om vaccination, men jag hittade inget svar på min fråga i någon av de gamla trådarna så därför skapade jag en ny.

Jag har fått lära mig att den årliga vaccinationen alltid ska ske inom ett år från föregående år, men när jag ringde veterinären häromdagen så säger han att det går bra med max tre veckor "övertid" efter att årsdatumet är passerat.

En annan veterinär jag träffade förra året i ett annat ärende sa att just ettårs-intervallen på vaccinationer mest är till för att underlätta i pappersarbetet, inte för att hästen blir helt oskyddad efter den 365:e dagen, vilket jag finner fullt logiskt.

Men hur länge har den är treveckors-fristen funnits egentligen :confused:

Nya regler för tävling också.
När 365 dagar gått sedan sista vaccination, får man tävlingsförbud tills man vaccinerat OM vaccineringen sker inom 21 dagar efter att årsvaccinationen gick ut.
Om man inte vaccinerar inom 21 dagar så får man göra om grundvaccineringen innan startförbudet hävs.
Sedan måste det ju också gått 7 dagar innan man får tävla efter vaccination.

http://www3.ridsport.se/Tavling/Vill-du-borja-tavla/Vaccinationer/

Kanon, så länge du vaccinerar inom de där 21 dagarna så är du ju startklar sju dagar efter vaccinationen så du hinner nog trycka in en tävling till ;)

Liknande trådar

Tävling Jag har en fundering kring TR och vaccination. På grund av krockad dragbil har jag blivit tvungen att avboka den inbokade vaccinationen...
Svar
5
· Visningar
1 721
Senast: stjarnfrugt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka