Sv: Intervall träning - KO MER ERA BÄSTA TIPS!
- Har fått svaret intervallträning varje gång när jag frågat hur man får bra kondis på hästen men kan ni då istället hjälpa mig att sätta ihop ett bra intervall program?
Vore väldigt tacksam
Vad har ni för intervallträning?
Bra tips?
Tempo?
Längd på ridpasset?
Hur många gånger i veckan?
Samt så skulle jag vilja veta erat bästa tips om hur ni bygger muskler på rumpan och hals?
Ja jag vet klättring men det måste finns något mer
Min grabb börjat fått lite muskler på halsen men skulle vilja få mer, kom igen vet att ni kan vara till stor hjälp
Det finns så många olika sorters intervallträning. Vilket ju i sig bara betyder att man kör något i intevaller. Det kan vara skritt, trav, galopp eller ja, totalt ge järnet, beroende av vad du vill åstadkomma.
Ge järnet, är det ju inte tal om när du är på gång att muskla din häst och att få upp flåset. Ge järnet intervaller (galopp t.ex. uppför i maxpuls) är ju till för hästar som redan är välmusklade, tränade och som behöver toppas inför en tävling, som galopp, distans, fälttävlan....
Den typ av intervaller jag skulle råda dig att använda är skritt och travintervaller. Man rider med ett öga på klockan och varvar gångarterna. Skritt med bra takt och tempo och trav i långsam rullande jogg, med hästen avslappad och helst i form eller åtminstone lång och låg.
Värm upp ordentligt. Jag brukar ta en kvart och skritta ordentligt, gärna även efter en stund ge mig in att skritta över stock och sten i terrängen så att hästen får lyfta på benen. Se till att hästen sänker huvudet när den kliver över stockar. Att ha ett sådant parti av skog, i uppvärmingen är guld värt. Leta upp ett och det bygger också ryggmuskler.
När hästen är väl uppvärmd så börja trava i 5 min. Bryt av till skritt i 5 min och sedan 5 trav igen.
Nu vet jag inte vilken nivå din häst är på, hur illa det är med konditionen. Men det kan kanske räcka med detta i början. Jag brukar göra ett schema som jag försöker följa, med uppmärksamhet till dagsformen givetvis.
Så här kan några veckors schema se ut, med tre dagar i veckan konditionsträning och en eller två dagar annan träning (dressyr/hopp osv.)
Dag 1: T5x2
Dag 2: T5x2
Dag 3: T5x3
Dag 1: T5x2
Dag 2: T5x3
Dag 1: T5x3
Dag 2: T5x4
T betyder trav, 5 betyder minutrar i trav och x3 betyder antalet gånger. Alltid med minst fem minuter skritt emellan, eller så länge underlaget kräver.
Ja, du ser vad detta schema går ut på. Detta är ett försiktigt schema med en häst som behöver komma igång. Du kan kanske ta i bättre från början, men du förstår pricinipen. Givetvis kan man köra T10x4 med, så småningom.
Detta sätt gör att man har god koll på att man faktiskt ökar på. Men var alltid uppmärksam på underlaget och följ inte slaviskt ditt schema om inte underlaget är bra.
Sedan när det gäller muskling. En tunn överlinje, rumpa och rygg, behöver inte bero på träning. Lika stor del har fodret i muskelsättningen. Vill inte hästen musklas trots klättring, stock och sten och ridbanan i rätt form. Ja, då kan det vara protein som behöver läggas till.
Hälsning Maja