Intervall träning - Kom med era bästa tips

J

jqsefin

- Har fått svaret intervallträning varje gång när jag frågat hur man får bra kondis på hästen men kan ni då istället hjälpa mig att sätta ihop ett bra intervall program?

Vore väldigt tacksam :):)

Vad har ni för intervallträning?
Bra tips?
Tempo?
Längd på ridpasset?
Hur många gånger i veckan?

Samt så skulle jag vilja veta erat bästa tips om hur ni bygger muskler på rumpan och hals?

Ja jag vet klättring men det måste finns något mer :)

Min grabb börjat fått lite muskler på halsen men skulle vilja få mer, kom igen vet att ni kan vara till stor hjälp :)

Sv: Intervall träning - KO MER ERA BÄSTA TIPS!

ursäkta min stavning på en del saker, datorn hänger inte riktigt med.

Rider man hästen korrekt musklas den därefter.

- Har fått svaret intervallträning varje gång när jag frågat hur man får bra kondis på hästen men kan ni då istället hjälpa mig att sätta ihop ett bra intervall program?

Vore väldigt tacksam :):)

Vad har ni för intervallträning?
Bra tips?
Tempo?
Längd på ridpasset?
Hur många gånger i veckan?

Samt så skulle jag vilja veta erat bästa tips om hur ni bygger muskler på rumpan och hals?

Ja jag vet klättring men det måste finns något mer :)

Min grabb börjat fått lite muskler på halsen men skulle vilja få mer, kom igen vet att ni kan vara till stor hjälp :)

Det finns så många olika sorters intervallträning. Vilket ju i sig bara betyder att man kör något i intevaller. Det kan vara skritt, trav, galopp eller ja, totalt ge järnet, beroende av vad du vill åstadkomma.

Ge järnet, är det ju inte tal om när du är på gång att muskla din häst och att få upp flåset. Ge järnet intervaller (galopp t.ex. uppför i maxpuls) är ju till för hästar som redan är välmusklade, tränade och som behöver toppas inför en tävling, som galopp, distans, fälttävlan....

Den typ av intervaller jag skulle råda dig att använda är skritt och travintervaller. Man rider med ett öga på klockan och varvar gångarterna. Skritt med bra takt och tempo och trav i långsam rullande jogg, med hästen avslappad och helst i form eller åtminstone lång och låg.

Värm upp ordentligt. Jag brukar ta en kvart och skritta ordentligt, gärna även efter en stund ge mig in att skritta över stock och sten i terrängen så att hästen får lyfta på benen. Se till att hästen sänker huvudet när den kliver över stockar. Att ha ett sådant parti av skog, i uppvärmingen är guld värt. Leta upp ett och det bygger också ryggmuskler.

När hästen är väl uppvärmd så börja trava i 5 min. Bryt av till skritt i 5 min och sedan 5 trav igen.

Nu vet jag inte vilken nivå din häst är på, hur illa det är med konditionen. Men det kan kanske räcka med detta i början. Jag brukar göra ett schema som jag försöker följa, med uppmärksamhet till dagsformen givetvis.

Så här kan några veckors schema se ut, med tre dagar i veckan konditionsträning och en eller två dagar annan träning (dressyr/hopp osv.)

Dag 1: T5x2
Dag 2: T5x2
Dag 3: T5x3

Dag 1: T5x2
Dag 2: T5x3

Dag 1: T5x3
Dag 2: T5x4

T betyder trav, 5 betyder minutrar i trav och x3 betyder antalet gånger. Alltid med minst fem minuter skritt emellan, eller så länge underlaget kräver.

Ja, du ser vad detta schema går ut på. Detta är ett försiktigt schema med en häst som behöver komma igång. Du kan kanske ta i bättre från början, men du förstår pricinipen. Givetvis kan man köra T10x4 med, så småningom.

Detta sätt gör att man har god koll på att man faktiskt ökar på. Men var alltid uppmärksam på underlaget och följ inte slaviskt ditt schema om inte underlaget är bra.

Sedan när det gäller muskling. En tunn överlinje, rumpa och rygg, behöver inte bero på träning. Lika stor del har fodret i muskelsättningen. Vill inte hästen musklas trots klättring, stock och sten och ridbanan i rätt form. Ja, då kan det vara protein som behöver läggas till.

Hälsning Maja

Jag rider/ kör intervaller var 4e dag med mina hästar. Jag anpassar intervallen efter hästen. Tar ena varmblodet som exempel

Varannan gång kör jag 8 min mellan trav sen skritt 3 min. Detta upprepar jag 3 gånger

Och den andra gången rider jag galopp tre minuter i hyffsat bra tempo sen skritt 3 min. Detta upprepar jag tre gånger.

Man märker vad hästen klarar av men börja alltid med korta trav intervaller. JAg skrittar alltid 3 minuter.

Muskler kräver 48 timmar för att återhämta sej därför ska man rida mycket varierat för att få en musklad häst. Låg intensivt arbete bränner fett och sätter muskler, intensivt arbete bränner socker och ökar kondition.

Så här kan en vecka för mej och min häst se ut.

1: Galopp intervall
2: Jogg i skogen med vagn
3: uteritt med klättring
4: Tömkörning
5: Travintervaller alt snabbjobb på travbanan
6: 1-1.5 timmes skritt/ promenad
7: Ut och busa, bara rida runt bland stock och sten :)

Tack för tipsen på bra intervall träning! :)

Ska väl kanske säga att min häst redan har bra kondis men skulle vilja prova på intervallträning då alla talar så gott om det. Men tänker börja lugnt och följa era råd. Brukar skritta runt på ett "kalhygge" om det heter så men där iallafall finns det fullt med stock och sten att gå över och sen har vi en jätte bra backe att träna klättring i.

Hur långa pass kör ni per dag?

Ska väl kanske säga att min häst redan har bra kondis men skulle vilja prova på intervallträning då alla talar så gott om det. Men tänker börja lugnt och följa era råd. Brukar skritta runt på ett "kalhygge" om det heter så men där iallafall finns det fullt med stock och sten att gå över och sen har vi en jätte bra backe att träna klättring i.

Om man inte räknat med framridningen så blir det 3 min galopp, 3 min skritt, 3 gånger så 18 minuter ;)

Vad är syftet med att förbättra kondisen? Det är ju skillnad på träning om man tänkt sig en distansrittsstart eller bara bättre allmänkondition för att orka dressyrpasset?

Det går ju inte generellt att säga hur långa pass man kör. Det varierar ju under träningsveckan för varje häst och beror på hur långt den kommit i sin utbildning. Just nu så rider jag inte ens en minut åt gången. Håller på att sitta in en 2,5 åring. Till att jag haft hästar som gått 3 timmars träningspass mestadels i trav och galopp (med längre distansrittsstarter som målsättning).

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Vill att han ska få mer ork i dressyrpassen.

När du har kört 3 timmars pass, hur länge travar/galopperar du då? Vi kommer nog dock hålla oss till 2-3 min först :D Bara mest för nyfikenhetens skull jag vill veta

kl.

Men hur kan man träna intervaller när man inte har särskilt bra underlag på de flesta ridvägar? Det finns en hyfsat lång grus/sand/gräs väg där man kan rida i alla gångarter, men den är på andra sidan av en stor väg, så dit rider jag helst inte själv. Kan man träna intervaller i paddock/ridhus? :)

Har provat på intervall nu och det känns som jag kommer börja med det 1-2 gånger iveckan men jag har åter en fråga, när ni jogar hästen är det i en samlad hög, samlad låg eller får den gå lite som den vill?

Jag har varierat lite på samlad hög och låg. + eller -?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 028
Senast: super
·
L
Hundträning Hej! Jag skulle vilja ha tips på dom BÄSTA hund böckerna som ni vet! Som är om grund träning och så. Alltså tillexempel hur man får en...
2
Svar
25
· Visningar
2 444
Senast: Motacilla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar