Internetmobbing - bra tips?

Litenvit

Trådstartare
Inte på hur man kan göra, utan på vad man kan göra om ens barn råkar ut för det?
Jag tog till allt jag själv kunde komma på, men det kanske finns bättre idéer?

Min son (går i sexan) tvingades byta skola för två år sedan på grund av mobbing och trakasserier. Det som var droppen var när den elakaste pojken bjöd alla i klassen utom min son och hans närmaste kompis, på kalas. Han delade dessutom ut inbjudningarna i skolan så att det verkligen skulle märkas att alla fick komma dit utom de två.

Hur som helst. På den nya skolan har det fungerat jättebra för min son så det var väl lika bra att vi bytte...

Men nu fortsätter ändå eländet fast på nya vägar. På ett internetforum så har sonen tidigare fått ta emot en massa hemska meddelanden från några av sina gamla "kompisar" men han har kunnat blocka användarna och därmed slippa ifrån dem. Han har inte hört något från dem på länge och så händer det:

Nästan ett år sedan han sluppt ifrån dem så får han ett riktigt jävligt och otrevligt inlägg från en av de blockade genom en annan klasskompis konto.

Jag gjorde följande:
  • Skrev tillbaka under eget namn att jag inte vill att de ska skicka fler sjuka meddelanden till min son
  • Printade ut inlägget och skickar nu en kopia till föräldrarna, både till den killen som skrev och till den som lånade ut sitt konto
  • Anmälde till kommunityns administratör
  • Anmälde till kommunens fältsamordnare

Med kopiorna till skitungarnas föräldrar så skrev jag så sakligt jag kunde att meddelandet kommit från deras barn till min son och att jag inte vill att trakasserierna ska behöva följa min son ända in i hans eget rum, så därför vill jag att de ska ta ett allvarligt samtal med sina söner.

Det är för jävligt att ens barn ska behöva utstå så mycket från dessa små snoriga skitar och de kan vara lyckliga att jag uppenbarligen har en spärr när det gäller att göra vissa saker (än så länge) för annars skulle jag redan stå utanför deras dörr och de skulle INTE vilja möta på mig nu. :mad:

Jag hoppas verkligen att deras föräldrar tar detta allvarligt. Jag tänker polisanmäla annars. Fattar att det knappast kan vara något som prioriteras eller nånsin kommer upp till utredning, men som markering skulle jag nog göra det.

Någon annan som varit med om liknande och vet mer om vad man kan göra för att se till att stoppa nätmobbing?
 
Sv: Internetmobbing - bra tips?

Jäkla skitungar:mad:!!

Jag har inga fler tips att komma med, tycker du har gjort det bra!!
God ide med att printa ut och skicka till föräldrarna, det hade nog inte jag kommit på, det blir ju ganska svårt för grabbarna att förneka det då:crazy:.

Hoppas verkligen att deras föräldrar agerar på rätt sätt och ger grabbarna ordentliga konsekvenser.

Hoppas även att sajten kan göra några åtgärder mot användarna, avstägning??

Stå på dej:banana:. Mobbning och trakasserier är ALDRIG ok.
 
Sv: Internetmobbing - bra tips?

Någon annan som varit med om liknande och vet mer om vad man kan göra för att se till att stoppa nätmobbing?

Polisanmäl NU

Jag mobbades av några klasskompisar mellan åk 5-9. Mkt på internet, det skrevs taskiga saker i min gästbok på lunar + att jag fick en massa mail. De gjorde fotokollage när de högg huvudet av mig och hade min begravning.

Flyttade till annan ort när jag börja gymnasiet, kom då och då ett inlägg men jag blockade och anmälde till lunarcrew.

1 år efter jag slutat gymnasiet, alltså 4 år sen jag slutat i deras klass och t.om flyttat där ifrån, fick jag inlägg igen i min gästbok på min privata hemsida! Då blockade jag ip nummret och gick till polisen.

Killen fick en anmälan på sig, men det fanns ju inga bevis kvar längre. Hade jag där emot anmält under tiden jag gick i skolan och dessutom sparat allt, hade de kunna gått vidare.


Jag är fortfarande rädd för den killen.
 
Sv: Internetmobbing - bra tips?

Funderar också på om deras mail/inlägg inte går att anmäla på forumet?
På vissa forum och communitys kan man till sist bli både varnad och avstängd om man missköter sig= kränker andra medlemmar.
Finns inläggen/mailen kvar fortfarade?

Vill även ge en eloge till dig som verkar vara en klok och stark mamma som orkar stå upp emot mobbarna.

Hoppas nu att mobbarnas föräldrar tar sina barns trackaserier på allvar.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har en son på 6 år som alltid varit blyg och tillbakadragen socialt. Han har genom hela förskoleperioden haft få men bra kompisar...
2
Svar
25
· Visningar
5 373
Senast: Sar
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 833
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 766
Senast: alazzi
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 449
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp