Internationellt seminarium om rollkur

Camilla_H

Trådstartare
Kanske att någon redan skrivit om detta och kanske att det inte ska vara under barock, men vi brukar väl ha de livligaste diskussionerna angående detta i det här forumet så jag lägger det här.

Läste i senaste Ridsport att det kommer att hållas ett internationellt seminarium arrangerat av FEI i januari i Lausanne. Alla möjliga experter (både i dressyr och veterinärt) kallas och det kommer att bli mycket spännande att höra vad de kommer fram till, OM de kommer fram till något.

Dessutom var det på motsatt sida ett debattinlägg från EL som förvånade mig lite. Jag brukar inte läsa Ridsport men då jag läst något i den från LE så har det varit ett försvar av modern dressyr som tävlingsgren men i denna artikel tycker jag att han medger att sporten och det populära med "power" har fått mer utrymme än grundutbildning och framtagning av mentalt stabila individer. Han betonar också att det är viktigt med hästens välbefinnande och avslutar en positiv beskrivning av Hubertus Schmidts ridning som saknar "sporrhugg" och att han "drar den inte i munnen".

Jag uppfattar detta som en positiv sak i debatten kring Happy Athlete. Vad säger ni andra som läst Ridsport?

/Camilla

Sv: Internationellt seminarium om rollkur

Jag ser fram emot en saklig och vetenskapligt grundad debatt, till skillnad från all smutskastning och ovetenskapliga / icke-bevisade teorier som hittills framkommit av olika hobby-amatörryttare med skiftande ridkunskapsnivå. Det är allt jag har att säga so far.

Jag säger att den serie av artiklar som förekommit i St georg och framföralt det massiva stödet från prominenta ryttare och tränare har tagit skruv. :D

Här i Sverige har det varit så himla mycket för och emot Anky och holländarna, men debatten har som jag har uppfattat den handlat om flera olika saker på en gång.:idea:
Det som gäller Anky har väl kankse mest handlat om att ritterna inte motsvarar de poäng hon får. :crazy:
Samt att prestationerna synbart är skapade av kontgjorda metoder istället för en metodisk grudnträning a la den Klassiska dressyren.
Balkenhol och Hess, osv har väl fått ett så pass massivit stöd så EL måste göra en kovändning.

Det som handlat om Sjef har väl varit mest om att han vill censurera.

Men den egentliga korthals debatten och om brutala träningsmetoder har ju handlat om även tyska ryttare.
Fokuset blev väl just på Holländarna eftersom detta fanns på bild.

Det fiinns en tysk veterinär som obducerat en stor mängd hästar och funnit att påfrestningarna på nackbandet hos sporthästar blis så stora att nackbandets fäste på bakhuvudet börjar förbenas.
(Kroppens sätt att stärka upp - problemet är att det är extremt smärtsamt i vissa lägen. )Över huvud taget så är min erfarenhet att ingen häst "exploderar" utan orsak.

Eftersom detta nackband går utefter mankammen så blir det mer anspänt ju mer man krullar ihop halsen på hästen.
Men ingen har ju sagt att det det bara är rollkurerade hästar a' la Holländsk riding som får dessa skador.

När det står Rollkursdebatt, menar de då verkligen bara diskutera Holländs riding a ' la Sjef eller menar de krulla ihop halsen på hästen?

Jag läste också att Kyra lyfts fram som exempel på ridning enligt de Klassiska principerna av Balkenhol. (Har jag sagt det förut eller har jag sagt det förut....)

Brink har i tysk press tagits som exempel på att det går att prestera bra trots att hästen inte är spänd som en fiolsträng.:angel: Angående diskussionen om att kunna stå still i halterna....

En bedömningspunkt som vissa velat ta bort.:devil:

Jag kommer också ihåg WS reflexion att man kanske skulle ändra reglerna då de flesta hästar trivdes bäst med 3:e nackkotan som högsta punkt...:angel:
Men det blir väl svårt att motivera nu......

Susanne - amatörryttare - wannabe - messerschmidt- okunnig

....men som gillar att hålla sig ajour.:D Berätta mera :D

Susan skrev:
När det står Rollkursdebatt, menar de då verkligen bara diskutera Holländs riding a ' la Sjef eller menar de krulla ihop halsen på hästen?

Det står att de ska ha seminariet för att förbundet fått så många frågor om träningsformen, särskilt efter St Georgs artikel. Det står också att veterinäre, forskare, ryttare, tränare och förbundsfolk ska ge sin syn och diskutera ett ställningstagande för framtiden. Sen avslutas notisen med:
"Rollkur innebär att hästen i träning och ibland på framridningen rids i en djup form med kraftig böjning av nacken."

Så nog verkar det som att det är rollkuren de ska diskutera?

Brink har i tysk press tagits som exempel på att det går att prestera bra trots att hästen inte är spänd som en fiolsträng.:angel: Angående diskussionen om att kunna stå still i halterna....

Ja, och det är detta med Briar stillhet i halterna som inleder EL:s debattartikel.

/Camilla

Spännande tycker jag.

Men tydligen så rider även en del tyskar fram vad man kallar djup.
Fler än werth. Upphof. osv.

Lånar knapp.

På Global Dressage Forum menade man att det var att sträva bakåt att diskutera dessa träningsmetoder, och man ville gå framåt, mot Happy Athlete istället.

Så då diskuterar de det i Lausanne istället. Många har ära, breömmelse och status förknippat med sin plats i dressyrsporten. Jag undrar vad de kommer att komma fram till?

Horst Weiler som är veterinärprofessorn som hittar förbeningar och inflamationstecken i nackarna på hästar använder en särskild teknik. Man microröntgar i 90 grader på levande hästar, och på döda kan man ju alltid koka loss allt kött från benen och se vad som blir kvar. Jag undrar om något sådant kommer att tas upp i Lausanne, eller om man klämmer lite ock säger att hästen är kärnfrisk.

Tessan, också hobbyryttare och besservisser. Och jäkligt nyfiken.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för att du fyllde in.
Tänkte på dig, det där har Tessan koll på.

Susan skrev:
Susanne - amatörryttare - wannabe - messerschmidt- okunnig

....men som gillar att hålla sig ajour.:D Berätta mera :D

;)...Det här är jätteintressant. Jag ser med spänning fram till vad som kommer av detta:D ...sen, en hästägare som lämnade in sin 4-åring e:Wetano till mig för inridning sa nåt väldigt trevligt..."Det är inte på tävlingsbanorna du hittar de "stora" mästarna"...Så kör hårt på "amatörryttare - wannabe - besservisser ...osv:smirk:

Stor mästare? Jag är i alla fall tjock om rumpan. Alltid stor på nåt sätt ;-)

T

*knapplån*
Fick vantarna på en st georg men blev lite besviken. Visst jättebra att det tas upp och kommer till debatt, men koll på bilder har de inte. Varför ska det vara så svårt?
Bild på Kyra ska representera klassisk dressyr, en piaff med frambenen in under hästen. Det går väl att hitta en bättre tycker jag.

Bild på halskotpelare och nackband lagd ovanpå häst. St georg tror att halskotpelaren går i princip längs mankammen. Vid halsbasen så fäster den in strax under manken.
Trött och gnällig en fredag.

Du har rätt i det Zora, utan att vara trött och gnällig. Tyvärr är det väl alltid så att man får ta det onda med det goda, och se det som att de har rört om i grytan, men tyvärr inte målat någon bra helhetsbild, direkt. Jag reagerade själv över nackbandsbilden och bilden på Kyra.

Jag tycker för övrigt att de har tagit i för mycket och bland annat uttryckt sig med "den långhårige holländaren" och annat, samt varit lite dåliga på att ta upp liknande tyska saker. Jag menar Isabell Werth har ju vunnit allt i 10 år och rider likadant. Varför tar de inte upp det? De var dessutom oinformarade om att varningen i Las Vegas tagits tillbaka, vilket ju är sånt man måste kolla som journalist.

Men, men.

Nu är i alla fall ekorren ute ur lådan, och vanliga ryttare över hela världen ser hur de tränar och det börjar diskuteras mera. Jag är glad för det. Men jag har kanske lite svårt att heöhjärtat stödja St Georg i allt de gör.

Theresa

Reagerade oxå på den bilden på Kyra fast i Ridsport då och det värsta är ju att skribenten som är ryttare och domare på GP nivå väljer att sätta in en sådan bild där man tydligt ser att hästen inte bjuder framåt i den sekvensen utan bakåt och sätter i bildtexten att detta representerar klassisk dressyr. När en sådan person väljer just en sådan bild och tycker det ser bra ut så är det väl inte så konstigt att alla andra vanliga människor tycker det ser bra ut på tävlingsbanorna med nackar där 3 halskotan är högst, där hästen går bakom lod och är korta i nacken mm.

För det är ju som alltid så att eftersom den personen sa att det är bra som tävlar det och det och är GP domare mm så måste det ju vara bra och så slutar dom själva att tänka och bara följer den grå massan och hänvisar till att det är minsann svårt att rida och därför accepteras både det ena och andra och till slut behöver man kanske inte göra mer än ett piaffsteg i GP för att det är för svårt:smirk:
Till slut får inte domarna se något bra alls så att det som är mindre bra snart belönas med betyg 8.

Jag tror inte Kyra själv var så nöjd med bilden faktiskt:crazy:

Ett större ansvar när dom väljer bilder som representerar en bra rörelse önskas:mad:

/fio oxå besserwisser och wannebe men som däremot vägrar att följa med den grå massan

Senast ändrad av en moderator:

Och innan anstormningen hinner komma så Nej jag rider inte GP bättre än vad dom gör men man behöver inte vara gris för att bli veterinär:smirk:

Jag har tänkt ofta på detta du skriver om WS.

Jag hade tänkt att visa min unghäst på kvalitets på Strömholm, men sedan var dommarna WS och PM och jag tänkte näe...

Jag vet inte de kanske dömmer jättebra men ingen av dem har ju ens en grundsits.
Jag brukar säga att ridning handlar om att uppleva nya dimensioner hela tiden, och jag är väl medveten om att jag har många kvar att uppleva.

Men ovan nämnda har faktiskt inte upplevt en del "basic".

Han sa ju det Balkenhol att många grand prix ryttare aldrig upplevt en häst "som ärligt söker handen" - du har kallat det sug.

Dessa två som jag aldrig sett rida så, skall altså bedömma unghästar:confused:

Knapplån...

Apropå artiklar i Ridsport och Global Dressage Forum.

Jag vill påstå att det är en svaghet när ingen svensk ridsportsjournalist verkar ha funnits på plats för att bevaka händelsen. I stället köper tidningen Ridsport in Astrid Appels, i och för sig utmärkta, artikel. Eller är det kanske så att de svenska inte vågar uttala sig av rädsla att stöta sig med fel personer???

När ska vi få en officiell bekräftelse på att svensk dressyr tar avstånd från rollkur och liknande träningsmetoder? Är det inte dags för dressyrkommitten att börja våga uttala sig?

Mvh Monika

Näe men ditt rykte säger att du rider bättre medelsvår en dem :D :D :D

Och angående ridsport.
Jag har haft en del grejjor där. och om man kollar i allmänhet vilka bilder redigeraren väljer, särskilt till det kritiska av mig och Dadde så undrar om de medvetet försöker få en att farmstå som idiot, eller om deras kunskapsnivå verkligen är så dålig.

Angående MT och hästen DC på balkenhol kliniken skrev de
"Istället för att sitta och ta tillbaka hästen, skall man göra upprepade halvhalter".

Brink har i tysk press tagits som exempel på att det går att prestera bra trots att hästen inte är spänd som en fiolsträng. Angående diskussionen om att kunna stå still i halterna....
Jag såg TV-sändningen från Aachen och kommenterade just det. Briar stod inte bara still i halten, han skrittade lugnt och avslappnat ut på fria tyglar. Det var trevligt att se. En viss holländsk häst gjorde inte halt en sekund och struttade ut kort hållen i tyglarna av sin ryttarinna.

Har möjligen du eller ngn annan detta på VHS
EFTERLYSES nämligen
pm'a mig om ngn bandade :)

Jga missade helt Aachen,
(då var det mycket starkt i kaffet Lord Owen :D)

Tyvärr har jag det inte på band, vet inte heller någon som har det. Kanske någon annan som läser detta?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka