Interceptor eller Stronghold?

Lizah

Trådstartare
Jag misstänker, på goda grunder, att min lilla terrier drabbats av noskvalster. Tre fullständigt misslyckade spårtävlingar (varav två den här helgen) med uselt spårarbete samt spridda (men glesa) skurar av både in- och utåtvända nysningar gör att jag känner mig ganska säker.

Vilket medel är det som används numera? Interceptor eller Stronghold? Något annat? Misstänker att det kan vara olika på olika kliniker, och att båda medlen har både för- och nackdelar.

Erfarenheter och tips mottages tacksamt. Ska ringa veterinären i morgon.

Sv: Interceptor eller Stronghold?

Stronghold används här i alla fall. Jag litar på veterinären till att välja medel.

Jag gillar Stronghold bäst!

Min personliga erfarenhet är att det är lika effektivt som ivomec och interceptor, men har betydligt färre biverkningar och "baksidor".

Vet dock vissa som är "gamla i gamet" som anser att ivomec är det enda som s.a.s "tar allt". ;)Huruvida detta stämmer eller inte har jag ingen uppfattning om!

De få gånger någon av mina hundar har misstänkts haft noskvalster så har Stronghold avhjälpt problemen i alla fall.

/Swat

Tack för svar. Visst är väl även Stronghold receptbelagt? Har f ö tid hos veterinären ikväll.

Min Border Collie och syrrans Jack russel har båda dragits med noskvalster av och till i över ett år. Vi har fått Stronghold utskrivet i tre omgångar och det har hjälpt i två dagar, sen har nysningarna kommit igen.. Eftersom min är en collieras så ville man inte ge interceptor, men efter att veterinären har undersökt det noggrannare så vågade man ge minsta dosen av interceptor till min BC och normal dos till syrrans JRT. Nu har hundarna inte nyst på över ett halvår, så för oss var det bästa lösningen.

OK, intressant. De flesta verkar ju vara Stronghold-frälsta numera. Nåja, vi får väl se vad veterinären säger ikväll.

Har f ö googlat mig fram till att även Stronghold är receptbelagt, precis som jag trodde.

Jag har gett Interceptor mot noskvalster med bra resultat. Stronghold (och Advocate) har de bara fått mot rävskabb.

Kan de ha noskvalster utan att nysa?

Min hund gnuggar gärna hela nosen på gräset, mot höbalar och mattor. Så länge det är (var) kallt gjorde hon inte det, men så fort utomhustemperaturen hamnade över nollan så började hon med det. Morrhåren är bara stubb.

Kan de ha noskvalster utan att nysa?

Min hund gnuggar gärna hela nosen på gräset, mot höbalar och mattor. Så länge det är (var) kallt gjorde hon inte det, men så fort utomhustemperaturen hamnade över nollan så började hon med det. Morrhåren är bara stubb.

Visst kan de ha noskvalster utan att nysa (de kan till och med ha det helt utan några symtom).Min hund har blivit behandlad ett par gånger utan att ha symtom, eftersom min "stadshund" var den ende som kunde smittat en landsbygdshund hon träffat,som fick symtom efter mötet.

Däremot efter vad jag lärt mig,så är det ofta när hunden har vart ute i kallt väder och kommer in som de vill klia nosen. Kvalstrerna krypper upp i värmen vid kyla,och när hunden kommer in igen,så kryper de ut mot nosen igen. Det är då de kliar,nyser,harklar för att få bort det irriterande....

Visst kan de ha noskvalster utan att nysa (de kan till och med ha det helt utan några symtom).Min hund har blivit behandlad ett par gånger utan att ha symtom, eftersom min "stadshund" var den ende som kunde smittat en landsbygdshund hon träffat,som fick symtom efter mötet.

Däremot efter vad jag lärt mig,så är det ofta när hunden har vart ute i kallt väder och kommer in som de vill klia nosen. Kvalstrerna krypper upp i värmen vid kyla,och när hunden kommer in igen,så kryper de ut mot nosen igen. Det är då de kliar,nyser,harklar för att få bort det irriterande....

Det konstiga är att så länge det var kallt ute, så gnodde hon inte nosen öht fastän det ju var varmt inne.
Hon gjorde så i höstas, uppehåll hela vintern, för att sedan börja igen när utomhustemperaturen kröp över nollan.
Jag får fråga vet imorgon när vi ändå ska dit o ta bort stygnen.

Nej, har inte provat, och är skeptisk till att det fungerar.

Veterinären rekommenderade Stronghold, och behandlingen är påbörjad. Håller nu tummarna för att det hjälper.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka