Intensiv men lyckad början på hösten..

Prillan

Trådstartare
har det blivit för vår Jämthundshane 4år, i Lördags gick han sitt första viltspårprov i anlagsklass och trots att det var MYCkET älgstörning så klarade han det utmärkt:) Sen 2 dagar efter hjälpte han till o få fram älg till passare o sen åkte han direkt på spårning för en liten tjur blev påskjuten, det gick oxå bra, trots att älgen simmade över älven o husse o hund fick ta färjan över:rofl:
Sen igår gjorde han sitt löshundsjaktprov och det gick oxå bra, flera upptag o bra skall men dock för het på gröten på de unga älgarna.

Idag fortsätter älgjakten hela veckan sen vila i en vecka o sen jakt i princip varje helg. Den 3 oktober väntar Björntestet..
så här ser han idag (lite trött om man säger så)
Darko005.jpg
[/IMG]

Hur går det för era jakthundar??? lite rapporter vore kul..
prillan

Sv: Intensiv men lyckad början på hösten..

Rapporter kommer när vi börjat jakten :p

Annars har Cujo skällt älg igen. Inte fullt lika länge som förra gången men runt en 45 minuter i alla fall på ståndskall är ju helt ok för en 9-månaders unghund.

Båda unghundarna härjar med en skalle som vi fått från ett av grannlagen, men de bilderna kan man ju inte lägga in här utan att bli huvudlös själv :angel:

Båda unghundarna härjar med en skalle som vi fått från ett av grannlagen, men de bilderna kan man ju inte lägga in här utan att bli huvudlös själv

Snälla kan du inte lägga in en sådan bild :bump::rofl: Å andra sidan så skulle väl tredje världskriget bryta ut.... :rofl:
....och det är kanske inte värt att riskera sitt eget huvud ....;)

....å andra sidan skulle det vara rätt roligt att diskutera i en sådan tråd ;):D

För oss flyter fågeljakten på. Gott om fågel är det. Har blivit ett antal timmar i skogen de senaste veckorna.....man är snart riktigt vältränad efter att ha sprungit upp och nerför bergen X-antal gånger/jakttur.
Tänk att det alltid ska bära av uppåt för hitta fågel och sedan går vi ner igen för att hitta en löpa nere vid foten av berget och så bär det av uppåt igen... osv.:eek:

Att sedan hunden sköter sig och man själv gör bort sig är en annan femma. Börjar dessutom ha en så rutinerad hund så man kan få sig en liten "blick:cool::eek:" när man bommar............ ;)

Snälla kan du inte lägga in en sådan bild :bump::rofl:

En länk till några bilder kan du ju få i alla fall :devil:

Så kan ju de som inte gillar kroppslösa älgskallar låta bli att titta och förfasas :cool:

Och lillkillen tar sig ju rent utseendemässigt :D

100_2390.jpg_Cujo_snygg_liten.jpg

Senast ändrad:

Kan ju rapportera att en av jyckarna i skrivandes stund är ute med husse i skogen på spej efter björn. Färska spår och spillningar har observerats :cool:

Och med tur är det ju inte samma hona med årsunge som Rix jobbade med förra söndagen.

du ska alltid vara värst;);) här kommer en liten "snällare" bild på
lite älgätning:rofl:det är Jänta som har det trevligt..
(annars är ju Cujo alltid trevlig att titta på:love:)

Darko003.jpg
[/IMG]

förresten ska du inte avslöja att det kommer förhoppningsvis bli riktiga "bukevalpar i vinter":banana::banana:

Lite huvudrullning kan man alltid bjuda på :devil:

Visst har lilleman fått bra resning?

Lite valpkort ännu, men jag hoppas det kommer lite mer kropp åt alla håll och kanter på honom ;)
Mätte honom häromdagen till ungefär 57½, så han har ju rakat iväg rejält på höjden senaste månaden :eek:

Magda_Cujo.jpg

För 9 månader sedan var han ju inte så stor precis :rofl:

Senast ändrad:

Magda_Cujo.jpg

För 9 månader sedan var han ju inte så stor precis :rofl:

ja det är helt otroligt hur snabbt de växer vilka sötisar båda två..:love:
prillan

förresten pratatde med provledaren igår o de skulle försöka ha beslutet klart till den 6/10!! helt otroligt att det ska ta sån tid:eek:
lite snopet om vi inte ska kunna starta jaktklass i sundsvall fast han då är kvalificerad..

En länk till några bilder kan du ju få i alla fall :devil:

Så kan ju de som inte gillar kroppslösa älgskallar låta bli att titta och förfasas :cool:
100_2390.jpg_Cujo_snygg_liten.jpg

Jag är förvånad att ingen har förfasat sig över bilderna ännu;)...... personligen tycker jag det är härligt att se en jakthund med intresse för det vilt den ska jaga!:bump:

Är inte så jätteinsatt i rasen med tanke på vinklar osv.....men han ser väldigt fin ut för att vara så ung!

Jag är förvånad att ingen har förfasat sig över bilderna ännu;)...... personligen tycker jag det är härligt att se en jakthund med intresse för det vilt den ska jaga!:bump:

Är inte så jätteinsatt i rasen med tanke på vinklar osv.....men han ser väldigt fin ut för att vara så ung!

:devil:

Är någon så *** att den går in och tittar på bilderna trots att det klart framgår vad det är för bilder får de faktiskt skylla sig själv. Det är jakthundar jag har, som får mycket ben, kött, slaktrester etc. Vilket inte heller bör vara en nyhet för de flesta ;)

Jo han ser bra ut ännu så länge. Lite kort i kroppen ännu, men det kommer sig med lite mer ålder :D
I övrigt är han välkroppad med bra vinklar, rygg, svans etc.
De syskon jag sett, ser också mycket bra ut och 3 av hans syskon har visat framtassarna på några av utställningarna här i sensommar, med fina resultat.

Och viktigast av allt!!! De visar mkt goda anlag för jakt, så jag hoppas att ägarna nu tar tillvara detta på ett bra sätt, vilket jag tror att de kommer att göra :)

Senast ändrad:

Har dom fler "användningsområden" än just jakt? Hoppas du fattar vad jag menar...:crazy:

Hmm... Jo jag vet vad du menar...

Vi har dem ju som familjehundar, tränar viltspår, ställer ut lite, har dem till lite drag, lydnad etc. som komplement till jakten, men om man inte jagar ska man inte ha en jämte enligt mig.
I så fall en vuxen hund (minst 3 år och dokumenterat ointresserad av älg) utan jakt i sig och de bör ändå få spåra och röra på sig mycket för att må bra.

Det är rätt lättränade intelligenta hundar, med lyhört, rörligt och kvickt "intellekt". Fast de ska ju samtidigt vara självständiga och tuffa i arbetet och de behöver en fast uppfostran med tydliga regler, annars blir de vedervärdiga.

Tilläggas ska at det kan skilja offantligt mycket på "skallen" i fråga om självständighet, coolhet etc.beroende på vilka linjer det finns bakom hunden

Senast ändrad:

:devil:

Är någon så *** att den går in och tittar på bilderna trots att det klart framgår vad det är för bilder får de faktiskt skylla sig själv. Det är jakthundar jag har, som får mycket ben, kött, slaktrester etc. Vilket inte heller bör vara en nyhet för de flesta ;)

Helt rätt :devil:

Och viktigast av allt!!! De visar mkt goda anlag för jakt, så jag hoppas att ägarna nu tar tillvara detta på ett bra sätt, vilket jag tror att de kommer att göra :)

Ja man får alltid hem ett "valpämne" sedan är det upp till var och en hur man tar tillvara på de och får fram det bästa ur hunden när den är fullvuxen! :)

Stående fågelhund:banana:

Min första jakthund var en irländsk setter:love: han var helt underbar:love: med honom gick vi jaktkurser, ställde ut mkt och körde även drag o var med jämt när man red, tyvär klarade han inte av konkurenssen med första barnet o var grymt avundsjuk på henne o tillslut gick det inte längre...

här en bild på min vackra vän..
Tuff.jpg

Settrar är väldigt vackra! Dock tycker jag det är tråkigt att fler och fler bara har dem till utställning/sällskap.......... dom förstör rasen helt enkelt! :(

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 576
Senast: Lobelia
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 808
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 939
Senast: dpmatte
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka