Inte van att äta kraftfoder!

hanoirocks

Trådstartare
Någon som har tips hur man lockar i unghäst lusern och muskel? Hon tycker hösilaget är godare:D. Står på lösdrift så kan inte låta kraftfodret stå kvar över natten. Då äter ponnyn upp det :d Har provat med kornkross och morötter, vilket fungerade liiite bättre men hon tycker fortfarande att det verkar tråkigt att äta kraftfoder.. Verkar inte som hon tycker det är äckligt, snarare att hon inte är van. Kom med alla era små knep!!:bump:

Sv: Inte van att äta kraftfoder!

När jag köpte min nuvarande häst var hon van vid ett visst foder. Så jag fick med mej ett par kg hem.
Sen fick hon lite av det blandat med betfor, som hon då skulle vänjas vid.

Dom första gångerna rörde hon inte maten, men sen blev hon nyfiken och började äta och jag blandade ut maten som hon var van vid med mer och mer betfor så till slut var det bara betfor.

Man får ta det pö om pö. Min donna är mycket kräsen när det gäller mat. Luktar och luktar, precis som en hund!

Bästa knepet är att låta fölet äta det ihop med sin mamma. Men i det här fallet verkar det ju kört. Så nästa bit är att ställa hästen o box och låta den få plocka med fodret under natten. Det är med unga hästar precis som med små barn att de måste vänja sig vid nya smaker och koncistenser på foder. För vissa växre det bort och andra fortsätter att vara försiktiga med nytt/annat foder hela livet. Så det är bara att konstatera att vissa hästar inte passar på lösdrift om den inte kan klara sig på enbart fritillgång på grovfoder. Vissa hästar behöver natten i box för att få i sig sitt foder. Har själv några sådana som absolut inte kan gå på lösdrift dygnet runt. De äter för långsamt helt enkelt.

Är det bara kraftfodergivan du pratar om då eller? För en häst äter knappast snabbare i boxen än ute.

Inte snabbare men den kan äta i sin egen takt utan att andra hästar antingen kan ta det eller behöver stå uppbundna länge efter att de ätit upp själv.
Så de hästar som inte klarar att gå på bara lösdrift kan behöva hela natten för att få i sig både kraftfoder och grovfoder utan stress.

Min unghäst får lite betfor med sin kraft. Utan den bara petar hon lite e det och sen inget mer. Plus att jag måste blanda det väl, för annars äter hon bara betforn:d

Hon får ca 1/5 dl (torrt) i maten.

Hur ger du lusern? Jag lägger mitt i blöt dagen före så det blir en blöt gröt som jag sedan blandar med kornkross, kli och havre och mineraler det fungerar jättebra. Men han har alltid gillat kraftfoder, åt upp mammans förut då hon var mer förtjust i hö. Men jag tänkte att lusernet kanske är lättare att äta när det är uppblött.

Hur ger du lusern? Jag lägger mitt i blöt dagen före så det blir en blöt gröt som jag sedan blandar med kornkross, kli och havre och mineraler det fungerar jättebra. Men han har alltid gillat kraftfoder, åt upp mammans förut då hon var mer förtjust i hö. Men jag tänkte att lusernet kanske är lättare att äta när det är uppblött.

Det är lusernhack :d Men andra hästen äter lusernpellets och det blöter jag!:D

Tack för alla tips!:) Med lite tålamod och långa stunder av pyssel uppbunden vid krubban äter min lilla tjej som en häst:D Hon har vant sig vid alla läskiga konsistenser och smaker! Nu smaskar hon i sig lusernhack, kornkross, uppblött muskel, kalk och chevial utan problem:banana: Men äpplen! Usch o fy hur kan man äta dom?:crazy: Dom får kompisen äta upp :rofl:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag och Pållens ska flytta från Umeå till Skåne, lastbilen är bokad och jag har lite smått panik över bristen på kontroll när jag inte...
Svar
10
· Visningar
2 049
Senast: MaRomer
·
Foder & Strö Kompisen har idag fått reda på att hösilaget de har i stallet innehåller väldigt dåligt med SMRP, det har en kvot på 3,3. Nu har de...
Svar
5
· Visningar
1 735
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Min häst skulle ioförsig kunna äta tills han dog bokstavligt talat om han fick äta bara hö. Men nu är det så att han är extremt lättfödd...
2
Svar
29
· Visningar
3 423
Senast: Nominous
·
Foder & Strö Har provat med betfor och (hel)havre, även andra pellets, i syfte att ge honom vitmaintillskott pga mattheten han fått i pälsen sen han...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: alexia_sm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka