Inte välkommen?

arabia

Trådstartare
Är man inte välkommen på valpkurs med liten hund?
Har en 15v gammal chihuahua korsningsvalp som jag skulle vilja gå valpkurs el. liknande med, men får till svar att hon är för liten. Hon är förvisso liten, väger runt ett kg, men ska man inte få gå kurs pga hundens storlek?
Hur har ni det på era klubbar? Även en liten hund behöver väl aktiveras? Tur jag har kunskap att själv lära min hund det nödvändigaste, men ibland kan det vara bra o ha andra hundar runt omkring som distraherar lite. Hemma går det ju bra att träna, men när det är andra voffsingar runt i kring så är det ju intressantare, kan vara kul o få lite tips oxå

Sv: Inte välkommen?

låter underligt tycker jag! på valpkursen jag gick med min blandras fanns en chihuahua blandning, en saluki en dobbis m.fl så det va verkligen en salig blandning av olika hundar.
Min sambo gick valpkurs med sin chihuahua det va inge problem heller.

Kolla något annat ställe som anordnar kurser? tycker de du pratat med verkar lite underliga så länge de inte har specifika kurser där de delat upp hundar efter storleken elle nått men det har jag aldrig hört talas om :)

Det var det dummaste jag hört! Klart ni ska få gå kurs! Våran brukshundklubb är iaf alla raser välkomna, vet att det var med en chihuahua på min valpkurs. Visserligen bar dom mest runt sin hund :cool:

Om det nu inte är något missförstånd, att de felaktigt skrev "för liten" men egentligen menar "för ung", så låter det helt absurt. Kan absolut inte förstår hur en hund kan vara för liten/stor för en valpkurs. Ni ska väl ändå träna hundarna inte komma dit och släppa lös alla hundar och låta dem ränna runt vind för våg och hoppas på det bästa. Alla valpkurser jag har gått så har det varit lekförbud och vi har haft koppel på. Så anledningen kan ju rimligtvis inte vara att instruktören är rädd att din hund ska skadas av större klumpigare deltagande hundar.

För att svara på din fråga så har jag, tack och lov, aldrig hört talas om någon sådan policy vare sig på BHK eller bland privata hundföretag.

Om jag var du skulle jag maila och fråga vad de menar och varför valpens storlek spelar någon roll. Om inte för att stilla din egen nyfiken så iaf stilla vår nyfikenhet ;)

På vår valpkurs var det med en chihuahua/pomeranian korsning som endast var 11-12 veckor vid första tillfället och måste ha vägt mindre än 1 kg då. Den var så liten att den knappt kunde gå i gräset då men vara med fick den. Sen ville den inte göra spec. mycket någon gång men det berodde nog mer på individen än storleken.

Johodå! Går valpkurs med vårt busfrö just nu och i vår grupp finns en liten chihuahua med.

Vår valpkurs är för valpar från 12 veckor, oavsett ras.

Så vänd dig du till ett annat ställe, en annan brukshundsklubb (om detta nu också är en sådan) t.ex.

för ung är hon inte, det var inga problem att få vara md ända tills de hörde att hon var liten. De var rädda för att en större hund skull skulle skada henne. Då undrar ju jag hur deras kurser går till. Min hund må vara liten men hon är jäkligt kaxig mot andra hundar.

för ung är hon inte, det var inga problem att få vara md ända tills de hörde att hon var liten. De var rädda för att en större hund skull skulle skada henne. Då undrar ju jag hur deras kurser går till. Min hund må vara liten men hon är jäkligt kaxig mot andra hundar.

Det var det värsta skitsnack jag hört!
Om det är brukshundsklubb så tycker jag du ska påpeka detta till sbk, deras policy säger ju att ALLA är välkomna OAVSETT ras!!!

Aha ok, ja då är det nog inte en klubb du vill gå kurs hos ändå. Jag har aldrig heller varit med om att en hund ska vara för liten i storlek för att gå kurs.

Det kom ju upp i en tråd här förra veckan eller så, att det är relativt vanligt att släppa ihop alla valparna på valpkurs. Kanske därför?
I så fall är det ju dock bara att du upplyser de om att du håller din hund kopplad när de andra släpper, det är ju förhoppningsvis inte så stor del av kursen iaf.

På min valpkurs släppte vi aldrig hundarna och hade en liten chihuahuablandning med. Den var lite frusen av sig så ofta ville den hellre sitta i ägarens knä, men när den var med så var den riktigt duktig :)

Visst ska även små hundar få gå kurs. Vissa BK är dock lite stelbenta. Det finns ju privata hundcenter där man kan gå istälet. Jag går med mina på ett sådant privat och det går jättebra. Det är kurser på samma sätt som på BK, kanske lite modernare inlärningsmetoder. Och kurserna är inte dyrare än på BK. Det finns ett hundcenter strax söder om Ängelholm som är bra, men man får nog inte skriva ut här vad det heter.

Tillägg: Det finns ett privat i Halmstad också. Man kan börja på valpkurs redan när valpen är 8-9 veckor om uppfödaren har vaccinerat den före leverans.

Senast ändrad:

Jag har mops och han var då inte stor när vi började valpkurs på BK. Det var inga problem, men där höll man inte heller på med vansinnigheter som att släppa ihop alla valpar för fri lek. Förstår inte alls poängen med det. Att låta två eller tre jämnstora valpar leka - visst. Men 10 valpar av olika storlekar ihop låter rentav farligt. Vår uppfödare sa direkt att vi absolut inte skulle låta valpen vara med om något sådant pga. av skaderisken. Som tur var blev det aldrig aktuellt.

För övrigt så var poängen med valpkurs för mig att valpen skulle lära sig att umgås med mig, även när det fanns skojiga lekkamrater runtomkring. Leka med andra hundar fick han göra vid andra tillfällen.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
761
Senast: MML
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 037
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat