INTE vaccinera gamlingen

E

Egonson

Jag har gått och funderat, och hade bestämt mig för att vaccinera 20-åringen mot hästinfluensa (hon har aldrig varit vaccinerad mot det förut).
Veterinären säger dock att hon personligen inte tycker jag ska göra det, eftersom hästen kan reagera med att bli sjuk av vaccinet pga att kroppen aldrig stött på det tidigare + att hon är gammal.

Jag har stor tilltro för denna veterinären och tycker hon är mycket duktig.
Har ni någon erfarenhet av detta?

Sv: INTE vaccinera gamlingen

Om du inte är ute och tränar mkt i andras ridhus e.d. så skulle jag gå på veterinärens rek och inte vaccinera.

Jav tror inte det finns ngt belägg för att biverkningsrisken skulle varra större på äldre ovaccinerade hästar.
PL

Okej.. Ska prata med henne igen och så får vi se vad hon säger då.

solaris: Nej vi är i princip aldrig iväg och tränar med henne.

Om ni inte är iväg med henne förstår jag inte varför ni ska vaccinera henne?

Hej! Jag vaccinerade min 20 åriga shettis för någon månad sedan för första gången. Jag rådfrågade veterinären innan vi bestämde tid och han tyckte att de var bäst att han blev vaccinerad eftersom jag tävlar med min andra häst. Han fixade det bra!

MVH Maria

För att jag är rädd att hon ska bli smittad eftersom andra hästar hon möter är iväg och tränar och tävlar. Men det kanske inte är så stor risk?

Om inte hästarna står i samma stall eller de har närkontakt så är nog risken väldigt liten.

Är övriga hästar i stallet vaccinerade? Är de ute och rör på sig? Eller besöker du eller någon annan i stallet regelbundet andra staller utan att byta kläder emellan? Det är sådana faktorer man får ta hänsyn till om man ska vaccinera eller inte. Är kontakten med andra hästar minemal så är ju inte heller risken för smitta överhängande.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
451
Senast: The Beast
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 908
Senast: Bee
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 195
Senast: Anna-Bella
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 576
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30