Inte särskilt utbildad :(

S

sandraR

Min antagligen blivande foderhäst är inte så jätteutbildad. Hon är ett varmblodssto på nyss fyllda 7 år. Problemet är då att hon inte är så utbildad. Hon har travar-trav, kan knappt skänkelvikning & jag tror inte hon kan öppna, sluta, framdels & bakdelsvändning heller.
Själv har jag ridit i 5 år. Det som gör mig orolig är att det kan vara så att Hedda behöver någon annan som ridit mycket längre än mig. Men Hedda testar mkt och är inte en lättriden häst och ändå har det alltid gått bra när jag ridit henne, bara att hon inte fattar ibland. Vad bör jag göra åt saken? Hedda är en enmanshäst dessutom, har bara "släppt in" mig och ägaren.. Egentligen tror jag att det kommer gå fint med Hedda, vi kommer utvecklas bra tillsammans och jag kommer rida maassa privat för en duktig dressyrtränare. Jag vill liksom bara höra vad ni tror om detta. :confused:

Sv: Inte särskilt utbildad :(

Jag tror det kommer gå bra. Bara du inte har för bråttom. Det kan ta jättelång tid att lära hästar nya saker.

Men du sa ju själv att du skulle rida för en duktig tränare, då kommer h*n ju hjälpa dig och lära dig hur du ska lära hästen. Är det något som du verkligen behöver hjälp med och som du inte klarar själv kan säkert din tränare hjälpa dig med det och rida hästen lite grann.

Prata med din tränare, så hon vet vad du och din häst kan just nu och så att hon vet vad ni behöver hjälp med.

Du har ju skaffat din tränare för att du behöver hjälp.

Hon kan alldeles säkert hjälpa er få bort travar traven också. ;)

Min antagligen blivande foderhäst är inte så jätteutbildad. Hon är ett varmblodssto på nyss fyllda 7 år. Problemet är då att hon inte är så utbildad. Hon har travar-trav, kan knappt skänkelvikning & jag tror inte hon kan öppna, sluta, framdels & bakdelsvändning heller.
Själv har jag ridit i 5 år. Det som gör mig orolig är att det kan vara så att Hedda behöver någon annan som ridit mycket längre än mig. Men Hedda testar mkt och är inte en lättriden häst och ändå har det alltid gått bra när jag ridit henne, bara att hon inte fattar ibland. Vad bör jag göra åt saken? Hedda är en enmanshäst dessutom, har bara "släppt in" mig och ägaren.. Egentligen tror jag att det kommer gå fint med Hedda, vi kommer utvecklas bra tillsammans och jag kommer rida maassa privat för en duktig dressyrtränare. Jag vill liksom bara höra vad ni tror om detta. :confused:
Alla är vi barn i början. Se fram emot att du själv får utveckla dig och din häst. Regelbunden träning för en tränare som förstår hästens utvecklingsmöjligheter och begränsningar är väl det bästa egentligen. Och om du inte anser dig vara "tillräckligt duktig" för att utbilda hästen, när kommer du då att vara det. Någon gång måste man ju ta steget! Se bara till att du utgår från hästens förutsättningar och ha förståelse för att du inte kan skynda med utbildningen för din häst. Se de passen då hon går tre varv på volten i taktmässig icke-travartrav som ett bra ridpass. Skynda långsamt:laugh:

Ingen orsak.

Förresten, om du är osäker på vad hästen kan så är det lättast att gå tillbaka till de mest grundläggande i ridning. Det vill säga, att den lyssnar på hjälper. Drivande, förhållande/stoppande, sidförande.

Det ska inte vara så att du behöver banka igång den eller ha dragkamp med hästen för att den ska stanna. Utan den ska lyssna på små, fina hjälper, annars kommer det vara svårt att lära den svårare övningar. Börja helt från början, så kan du stämma av vad den kan och du vet också vad du behöver jobba med innan du går vidare.

Jag har ridit en "döv" fjording på +20 år som mer eller mindre sket i personen som satt på. Då använde jag en del tips från boken "Atlis verktyg för islandsryttare". Den tyckte jag var bra just i början. Jag har aldrig tänkt på hur man lär en häst att stanna, för jag hade aldrig tidigare ridit en häst som inte kunde hjälpen. Men den boken kan jag rekommendera, kolla om den finns på ditt bibliotek, så kan du ju bläddra lite i den. (De första kapitlen kanske är mest lämpliga för dig, sen kommer en del svårare övningar, som öppna och sluta, de ska du inte börja med förrän ni har kommit en bra bit på vägen om hästen nu inte var så skolad)

Tack för era svar, igen! Tar åt mig allt ni skriver, och lägger det på minnet! :)
Och enligt boken ska jag kolla upp den direkt, verkade mkt intressant!

Jag tror inte det har med hur länge man ridit att göra.. Jag har ridit i lite mer än 1,5 år och jag har en varmblodsvalack som var helt outbildad då han kom. Men vi har kommit en bra bit och det funkar superbra, med hjälp av tränare och viljan jag har att lära mig.

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 021
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 913
Senast: Lycan
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 470
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar