Inte så långvarig feber...

L

Loppilopp

Min häst hade 39,7 grader feber i fredags vid 17-tiden när hon kom in från hagen. Hon åt bara något strå då & då. Jag tempade henne under kvällen och hade kontakt med veterinär och när jag tempade vid 01.00 hade hon bara 38,2. Igår var hon pigg och åt som vanligt. Vad kan detta ha varit tror ni? Hon har gått i samma hage under en lång tid, de har inga träd i hagen. Hon är 5 år & har aldrig tidigare varit sjuk, hon har bara träffat sina vanliga hag-kompisar senaste tiden, ev har hon nosat på något av betäcknings-stona som har börjat anlända till stallet där hon står... Jag var rädd att hon skulle bli riktigt sjuk & att det skulle vara i flera dagar... men är såklart väldigt nöjd med att det inte blev mer!

Sv: Inte så långvarig feber...

hon är inte nyvacc. ? det kan dom få lite feber av.

Nä det är hon inte. Veterinären kollade på henne idag när han ändå var där & kollade betäckningsstona men han kunde inte se några tecken på att det skulle vara ngt annat fel. Hon är pigg nu, vildare än vanligt men de senatse dagarna har det varit ovanligt få högar med skit efter natten... verkar lite mystiskt, men jag märker förhoppningsvis om hon verkar sämre.

Har ni tagit Borrelia eller Erlichia prover på henne? Det kan annars orsaka en snabb febertopp i startskedet. Det är viktigt att börja behandla på en gång annars är det risk för konstiga kringvandrande hältor och konstiga stelheter så småningom om det får bli obehandlat. Det är många som missar att hästen är sjuk just pga av den snabba övergående febern och det upptäcks först när hästen börjar bli stel och konstig.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 868
Senast: Lavinia
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 488
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 672
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka