inte röra öron ?

J

Josse58

jag har slut på idèer... min häst är väldigt svår av sig när det gäller att man ska få pilla i öronen och vid munnen. främst så kan man inte ha honom uppbunden för han har noll respekt där, utan, känner han sig fast så förösker han komma loss, oftast slutar de med att han kastar sig bakåt. och nu är det så att han har ett sår i örat, som han tyvärr haft för länge, mkt pga att flugorna ej låter det läka( ska få flughuva nu) och mycket att jag ej får röra örat så pass attt jag kan ta väck varet. det är ett sår som det bildas en skorpa, och inuti själva såret, som mer är ett hål, kommer det var ur, eller klet kan man väl säga. förresten ingen som vet vad det kan vara ? hört tisttel, men har ingen aning..

när man vanligtvis pillar i örat är det ingen fara, men han är ändå lite resarverande när man ska ta vi munnen och nu vid såret.. det går inte heller att hålla i huvudet eller locka med morot... ngn som har tips på vad jag ska göra för att jag ska kunna rengöra örat ? tror inte det fungerar med att bremsa heller, dessvärre :/

Sv: inte röra öron ?

Ja vet inte vad du ska göra för tillfället åt själva såret.. men något som du måste jobba på är att din häst ska känna sig säker även fast den är uppställd.. :)

Stå korta stunder med mycket beröm.. tvinga den inte till något.. sen när du ser att den slappnar av mer och mer med tiden så ökar du i tid som den står uppbunden :)
sen när hästen fattat att de inte är så stor fara i de hela så kan du sakta jobba på att den ska lita på dig när du tar vid mungipa och sår.. du behöver inte i början ta exakt på såret eller vid munnen utan jobba dig mot ditt mål.. när du kommit fram till vad du velat göra så beröm :D..

Min hingst är en MÄSTARE på att vara reserverad när de gäller pill på öronen men de blir allt bättre och bättre med tiden :)

och glömm inte att när du väl får pilla på pollen utan att den visar sig surig/reserverad så fortsätt så att den ej glömmer bort att de är ok att du petar =)

Sv: inte röra öron ?

Ja vet inte vad du ska göra för tillfället åt själva såret.. men något som du måste jobba på är att din häst ska känna sig säker även fast den är uppställd.. :)

Stå korta stunder med mycket beröm.. tvinga den inte till något.. sen när du ser att den slappnar av mer och mer med tiden så ökar du i tid som den står uppbunden :)
sen när hästen fattat att de inte är så stor fara i de hela så kan du sakta jobba på att den ska lita på dig när du tar vid mungipa och sår.. du behöver inte i början ta exakt på såret eller vid munnen utan jobba dig mot ditt mål.. när du kommit fram till vad du velat göra så beröm :D..

Min hingst är en MÄSTARE på att vara reserverad när de gäller pill på öronen men de blir allt bättre och bättre med tiden :)

och glömm inte att när du väl får pilla på pollen utan att den visar sig surig/reserverad så fortsätt så att den ej glömmer bort att de är ok att du petar =)

:bow:
Håller med! Man ska gå försiktikt fram och ge hästen tid!

Har några tips som kanske kan hjälpa!

När du börjar binda upp hästen ha uppbindningen lös och "snäll" lite mjukt.

Att ha balsnöre mellan karbinhaken och själva uppbindningen är en bra säkerhets grej, om hästen får panik och slänger sig kommer den att komma loss.

Att hela tiden prata med hästen och själv lossas som om det här med att röra vid öronen är väl ingeting är lugnande för hästen.

Testa att känna över hela hästen rygg, mage, ben, hals, skap m.m. då vänjer sig hästen att du är lite över allt och pillar och att det inte är ngt farligt med det.

Liknande trådar

M
Hästvård Min sjuåriga shetlandsponny har fått något i sina öron. Han kliar inte och han stort sett gått med flughuva med öron hela sommaren...
Svar
7
· Visningar
3 303
Senast: M-Meduza
·
Hästvård Nu behöver jag lite råd från er på buke. Vad tror ni om detta? En morgon när jag kom hem från jobbet och skulle släppa ut hästarna...
Svar
4
· Visningar
2 056
Senast: Lindsen
·
Hästvård Mitt sto fick förra sommaren någon slags flygfän som bosatte sej i öronen. Om man rörde vid dom så flög något litet flugliknande ut och...
Svar
6
· Visningar
2 592
Senast: hopp_o_galopp
·
A
Hästvård Ponnyn jag rider fick ett ganska djupt sår på ena bakbenet ovanför karleden på skenbenet för 10 dagar sen ungefär. Hon har inte känts...
Svar
14
· Visningar
3 347
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama