Inte nu igen!

Mikan

Trådstartare
Nu har det gått troll i skador på mina hästar. Får förmodligen igen för alla skadefria år innan!
Avlivade 2 hästar innan jul. ( en med fraktur, en med akut kolik) När jag kom hem från en liten semester i söndags så säger hästvakten att min 2-åring haltade lite granna.
När jag steg upp i ottan igår och skulle fodra så tog jag ut honom på gången, han kunde knappt gå....så det blev in i boxen igen.

Veterinären tyckte att jag skulle utesluta hovböld, vilket hovslagaren gjorde på em. Hovisen hjälpte mig med att känna igenom benet och han tyckte att han var svullen och öm runt hela hasen.
Han har stått inne och jag har masserat med arnika på hasen.
Någon som har någon idé vad jag mer kan göra?
Har lagt stödbandage bak.
Veterinären som jag har pratat med har åkt bort och kommer hem på torsdag.
Ska jag avvakta och se eller ta kontakt med annan vet.?

Jag tror att han bara vrickat sig rejält efter lite bus i hagen, men med den oturen jag haft på senaste tiden så vet jag inte vad jag ska tro...

Sv: Inte nu igen!

Åh, vilken period du har haft:( .
Det är ju jätte svårt att säga vad det kan vara. Jag skulle nog ta ut vet så fort som möjligt om det inte blir bättre, och försöka hålla hästen så still som möjligt tills du vet vad det handlar om.
I höstas blev min, då 1-åring, nu 1,5-åring, plötsligt svullen i v has. Åkte till klinik och det visade sig vara en lös benbit. Kan vara nått sådant, men det är ju omöjligt att säga.

Lycka till:D !

din vinter låter lika kul som vår :crazy: mitt halvblod fick en "vridskada" i höger has av vild haglek i början av jan. han va rejält halt, svullen och varm i hasen. åkte direkt till kliniken och fick honom röntgad, ingenting hittades. fick en kur finadyn och arnika linement att massera in, vet. rek. att han tog det lungt i en mindre hage (vilket han givetvis inte kan :crazy: )

efter kuren på 5 dagar va han fortfarande halt, varm och svullen. så det blev boxvila och 4*4 m sjukhage + en ny kur finadyn. denna gången gick det bättre (bortsett från dom gigantiska liggsåren i hasen trots jättetjockt med spån och ett riktigt fult balltramp i den "gigantiska" sjukhagen). efter drygt 4 veckor va det Å.B. böjproven va U.A både högt och lågt. följande veckor började jag skritta honom och utöka hagen. för ett par dagar sedan fick han gå tillbaks till sin lösdrift/flock. ännu funkar det fint. veterinären sa att det är en ganska vanlig skada som oftast inte ger några problem.

vi fick ta bort en ponny pga. sjukdom början av feb. en har problem med trång luftstrupe och är inne på sin 2-a kortison kur, utan önskat resultat (har varit på klinik 3 ggr. i år, bla. undersökt med kamera) min gamla fick diagnosen curshings syndrom. sedan en mängd mindre "problem":crazy:

Lite uppdatering!
Pållen blev succesivt bättre under förra veckan, men i lördags var han blockhalt igen-. ( trots boxvila) Han hade 39,1 i feber så jag ringde till veterinären som kom ut i lördags kväll.
Han fick finadyne och penicilin.
Igår var det ingen förbättring på hältan, men han hade inte någon feber.
Fick sista finadynet igår vid 18.
Idag går han lite bättre, är fortfarande feberfri. Har haft kontakt både med distiktarn och helsingborg. Ska ringa till helsingborg imorgon igen.

Någon som har liknande erfarenhet?
Hasen är fortfarande svullen. Vet. kan inte säga om det sitter i senan eller i hasbenet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 749
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 691
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 159
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 230
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10