Inte min vecka... Bröst och knölar :/

@Cydonia Jag funderar på o fråga en polare om jag får klämma på hennes bröst och liksom verkligen undersöka dem... Tur att jag har en polare som jag verkligen kan fråga det om, och som mest troligt skulle säga ja med. Då får jag ju iaf veta om de har samma konsistens som mina :p
 
@kimmis87 och @Cydonia, min knöl var ju inte så svår att hitta när jag väl hittade den, den var ju rätt så stor.. :o Men karakteristiskt för fibroadenom är att knölen är "fri" från den övriga vävnaden, min kunde jag putta runt och "hålla i". Rätt så slät också, med glatt yta. Den är alltså inte fast i den vanliga bröstvävnaden utan när den skulle tas bort var det bara att göra ett snitt och så kom den ut automatiskt liksom.

Sen finns det ju massa andra knölar också men så kändes min :)
 
@kimmis87 Så tänkte jag också preknöl. Men tro mig, man känner skillnad. Min känner jag tex alltid när jag duzchar och tvålar armhåla. Den är väldigt distinkt även om den är liten.
 
instämmer - allt hittas inte på mammografi. konstaterades stor knöl ca 18 månader efter en mammografi. Jag (och mannen) hade känt den ett tag, han menade gå iväg och jag lutade mig mot undersökningen och menade att det var ju inget men jo då CANCER. Den hade då hunnit spridas till lymfan också. DVS bröst och lymfa bort, cellgift och strålning och hormonterapi. Hela arsenalen. SÅ avvakta inte utan gå iväg direkt.
 
instämmer - allt hittas inte på mammografi. konstaterades stor knöl ca 18 månader efter en mammografi. Jag (och mannen) hade känt den ett tag, han menade gå iväg och jag lutade mig mot undersökningen och menade att det var ju inget men jo då CANCER. Den hade då hunnit spridas till lymfan också. DVS bröst och lymfa bort, cellgift och strålning och hormonterapi. Hela arsenalen. SÅ avvakta inte utan gå iväg direkt.

Ja!
Jag upprepar, ALLA knölar ska undersökas. Majoriteten är ofarliga men det finns de som inte är det. Vissa växer också väldigt snabbt.
 
Var på mammografi och ultraljud förra veckan. De hittade en pyttecysta på 5mm som antagligen varit större och nu (förhoppningsvis) på väg bort.

I övrigt all clear :)

Jag ska gå och kolla mina hormoner, det är ganska mycket som tyder på att de kommit i svängning på något sätt vilket sannolikt orsakade cystan och min anmärkningsvärt mycket sämre hy innan mens. Allt från ett drygt år på glutenfri diet (glutenintolerans kan ha hämmat vissa hormoner - jag har haft problem "åt andra hållet" förut), min ålder, ett djupgående personligt arbete jag går igenom fn mm mm. Värt att kolla upp!
 
Lånar tråden lite. Jag har inga knölar (eller jo hela brösten är ju knöliga men har inte känt nåt konstigt) men mitt ena bröst skiftar i blått och gult :confused: alltså jag har inte slagit i det på något sätt och det har varit så flera veckor, så fort ett "blåmärke" blir lite bättre dyker det upp et bredvid. Konstigt? En jag nämnde det för tyckte jag skulle boka läkartid och sa att läkaren skulle känna på mitt bröst :eek:. Dels får ingen känna på mina bröst och dels känns det lite skumt att boka tid för att bröstet har fel färg.
 
Alltså, jag förstår inte riktigt hur man ens kan hitta knölar? Jag tycker att hela bröstvävnaden består av knölar, en stor som samtidigt är massor små liksom. Eller är det nån skillnad på konsistensen på "andra" knölar? Eller sticker andra knölar ut mer eller nåt?
Vad skönt, nu slapp jag skriva ett liknande inlägg! Jag har ett par vänner med knölar både cancer och ofarliga. Men de säger att om man haft barn så förändras brösten och blir mjuka så att de känt knölar är kanske inte konstigt. Jag känner mig dock precis lika förvirrad de få gånger jag klämmer på mina bröst...
 
En jag nämnde det för tyckte jag skulle boka läkartid och sa att läkaren skulle känna på mitt bröst :eek:. Dels får ingen känna på mina bröst och dels känns det lite skumt att boka tid för att bröstet har fel färg.

Varför får inte en läkare känna på dina bröst om något felas med dem?

Blåmärken som dyker upp av sig själv och utan orsak är ju inte direkt "normalt" och bör kanske kollas oavsett var på kroppen de dyker upp.
 
Varför får inte en läkare känna på dina bröst om något felas med dem?

Blåmärken som dyker upp av sig själv och utan orsak är ju inte direkt "normalt" och bör kanske kollas oavsett var på kroppen de dyker upp.

För att jag aldrig skulle klara av det. Hellre gynundersökning.

Nu är det ju bara blåmärken på ett bröst och inte här och var över hela kroppen, känns inte som att det bör vara nåt farligt?
 
Vad är det farliga i att en läkare tar på ditt bröst, om det ens behövs? Och läkare går att prata med, så det är bara att förklara att du tycker det är grymt obehagligt att få brösten berörda och sen ta det från där. De tvingar en ju inte till något.

Blåmärken uppkommer ju genom en blödning under huden och att få små spontanblödningar under huden sådär under flera veckors tid på ett och samma område känns för mig inte normalt, så det hade jag sökt läkarhjälp för oavsett var på kroppen de hade kommit.
 
För att jag aldrig skulle klara av det. Hellre gynundersökning.

Nu är det ju bara blåmärken på ett bröst och inte här och var över hela kroppen, känns inte som att det bör vara nåt farligt?

Skulle det inte ens fungera med en kvinnlig läkare?

Jag var hos doktorn och gjorde mammografi och ultraljud idag pga konstiga blödningar i bröstet.
Nu var visserligen både sjuksköterskan och läkaren män men de var väldigt varsamma och kände bara efter konstigheter.
Inte på något obehagligt vis alls.
 
Skulle det inte ens fungera med en kvinnlig läkare?

Jag var hos doktorn och gjorde mammografi och ultraljud idag pga konstiga blödningar i bröstet.
Nu var visserligen både sjuksköterskan och läkaren män men de var väldigt varsamma och kände bara efter konstigheter.
Inte på något obehagligt vis alls.

Nej, det är lika illa oavsett kön. Eller ja, kanske lite lättare med en man.

Men ditt blod kom väl ut ur bröstet? Det gör inte mitt. Bara lite vätska typ.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp