Inte min vecka... Bröst och knölar :/

tjenixen

Trådstartare
Ni som upptäckt knölar i era bröst... Hur kändes de?

Jag har sedan tidigare en ca mandelformad knöl i ett bröst som blivit undersökt och ok:ad som fettknöl. Men just nu precis idag märkte jag att ovansidan på ett av mina bröst liksom blivit alldeles hård. Det är tydligt när man drar fingrarna över det och området är större än en femkrona. En uppenbar hård knöl i samband med bröstvävnaden, som om hela vävnaden blivit som en hård klump, med en tydlig kännbar upphöjning på ett ställe, som inte varit så förut. Det ömmar mer "inuti" än när jag rör vid det, huden är snarare mindre känslig precis över området. :(

Har misstänkt att jag haft pms de senaste dagarna men såhär brukar bröstet absolut inte kännas. Tar inga p-medel alls sedan 8+ år tillbaka då jag får obehagliga biverkningar (bl a fettknölar och en kronisk inflammation i bröstbenet).

Ska gå till doktorn med en gång imorgon bitti men fasen jag är skiträdd :cry:
 
Har en knöl i ena bröstet. Den är ca 1 cm stor, så rätt liten. Fick göra både mammografi, ultraljud och cellprov på den och den visade sig vara ofarlig. Har valt att inte ta bort den.

Håller tummarna att ditt är lika ofarligt som mitt.
 
Hur känns den? Min lilla som jag har - som också finns kvar - är liksom frilagd från övrig bröstvävnad.
Det jag känner nu är helt annorlunda. Det är liksom 3-4cm i diameter av bröstvävnaden som är ...hård fast med en ännu hårdare bit i mitten
 
Som en större ärta, känns liksom att den är rund. Inte ömt eller konstigt vare sig vid den eller huden.
 
Ni som upptäckt knölar i era bröst... Hur kändes de?

Jag har sedan tidigare en ca mandelformad knöl i ett bröst som blivit undersökt och ok:ad som fettknöl. Men just nu precis idag märkte jag att ovansidan på ett av mina bröst liksom blivit alldeles hård. Det är tydligt när man drar fingrarna över det och området är större än en femkrona. En uppenbar hård knöl i samband med bröstvävnaden, som om hela vävnaden blivit som en hård klump, med en tydlig kännbar upphöjning på ett ställe, som inte varit så förut. Det ömmar mer "inuti" än när jag rör vid det, huden är snarare mindre känslig precis över området. :(

Har misstänkt att jag haft pms de senaste dagarna men såhär brukar bröstet absolut inte kännas. Tar inga p-medel alls sedan 8+ år tillbaka då jag får obehagliga biverkningar (bl a fettknölar och en kronisk inflammation i bröstbenet).

Ska gå till doktorn med en gång imorgon bitti men fasen jag är skiträdd :cry:
Klart du ska gå till doktorn, men lite glädjande är ändå att cancer gör vanligtvis inte ont, om det inte är väldigt spritt och tumörerna trycker på viktiga funktioner.
 
Grundregeln är:
ALLA KNÖLAR SKA UNDERSÖKAS.

Tack o lov är den absoluta majoriteten av undersökta knölar helt ofarliga. Farliga knölar gör sällan något större väsen av sig. De smärtar inte och de ömmar inte.

Min egen variant med en väldigt aggressiv och snabbväxande tumör var inte ens kännbara knölar. De gick enbart att hitta med röntgen och UL.

Så sambandet mellan knöl och cancer är verkligen inte absolut.

@tjenixen - slappna av men åk och få den undersökt.
 
@tanten oj! Hur upptäckte du den om den inte gick att känna?

Ska snart till doktorn. Området känns fortfarande som om jag fått en bula i bröstet.
 
Bara för att knölen sitter "inne i" bröstvävnaden behöver det inte vara nåt farligt, men det ska givetvis undersökas ordentligt innan man utesluter det. Bra att du är på väg redan!
 
Precis som så många andra. Sedvanlig mammografi.

Hade jag inte haft mammografi inplanerad just då hade jag nog inte levt nu.

Och det är inte alltid det upptäcks med varken mammografi, UL eller kontraströntgen heller för den delen. Tyvärr måste man säga. :( Och inte heller biopsi i vissa lägen.
 
Vairt hos doktorn nu som tydligt kunde känna knölen själv, så jag har fått remiss till ultraljud för att kolla. Hon sade att det fanns goda tecken på att det skulle vara en cysta eller fibro...nånting. Så jag håller tummarna. jättehårt.
 
Det doktorn sa att det kunde vara heter fibroadenom. Jag har själv haft det och det är vanligt bland unga kvinnor. Själv upptäckte jag en knöl lika stor som ett hönsägg på undersidan av ena bröstet när jag var 18. Fick givetvis panik och oroade mig över allt möjligt, tänkte på allt mellan cancer och döden. Fick snabbt komma till en läkare och sedan ultraljud och biopsi.

Knölen var alltså ett fibroadenom, en helt ofarlig knöl där bröstvävnaden helt enkelt har klumpat sig. Fick välja om jag ville ta bort den eller inte, men när jag fick reda på att den var ofarlig fick den vara kvar.

Sen drygt ett år senare, nu i höstas, började knölen göra ont och växa väldigt mycket. Gick till läkare igen och gjorde om samma undersökning som den första, och även om den självklart var ofarlig fortfarande så växte den väldigt fort och läkaren bestämde att vi skulle ta bort den.

Sagt och gjort, i december förra året togs den bort. 73 gram tung och den största kirurgen hade opererat bort :o Men i det stora hela var alla läkare som jag träffade från start väldigt förstående och hjälpsamma, och förklarade väldigt bra vad det var och att det inte var farligt :) Ska på återbesök nu i juni för att se att det inte har kommit några fler.

Så om det visar sig att det är fibroadenom är det en snäll knöl, och jag accepterade mitt "tillstånd" rätt enkelt med läkarnas hjälp :)
 
@tjenixen Jag hittade en knöl i höstas och den är precis som hemlig beskriver sin. Rund som en ärta. Jag fick direkt tid när jag ringde till VC, fastän jag kände mig jättetramsig. Därifrån fick jag remiss till mammografi och tid inom en vecka. Där gjordes även ett vävnadsprov. Fick reultat på ytterligare en vecka och det vara bara en bindvävsknuta.

Det där med känslorna var lite konstigt. Är ganska inställd på att man kommer att få cancer förr eller senare ändå. Min största tanke var att jag inte vill gå upp i vikt av ev. behandling så att jag kan fortsätta rida mina ponnier. Inte så himla rationellt kanske.
 
Alltså, jag förstår inte riktigt hur man ens kan hitta knölar? Jag tycker att hela bröstvävnaden består av knölar, en stor som samtidigt är massor små liksom. Eller är det nån skillnad på konsistensen på "andra" knölar? Eller sticker andra knölar ut mer eller nåt?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp