Inte mer...! Hasgalla...

HannaZ

Trådstartare
Kan en häst å genomgående hasgalla i ena bakbenet pga att den är sned i kroppen och därigenom går och snedbelastar?

Pållen har ju varit konvalecent länge. först kotledsinflammation och sen chip-fraktur i vänster framkota, op aug -04.
Friskförklarad efter ridprov och böjprov den 24 jan.
(han har aldrig reagerat på högt böjprov)

Har tyckt att han varit lite gallig i vänster bakhas och ev något gallig i höger (inte märkt så stor förändring efter rörelse)
Gallan är helt mjuk och om man trycker på den så försvinner den.

Har ridit regelbundet de senaste dagarna (skritt och trav i stort ridhus) och tyckt att han varit något varm i höger framben.
I förrgår efter ridpasset var gallan tydlig på vänster bak, lika varm/torr i båda frambenen.
men så igår när jag kom till stallet var han ljummen i höger fram från knäet och ner i hoven och gallan var kvar i vänster bak, men kanske lite mindre än på kvällen innan.

Hästen är sned i bäckenet och bogarna, vilket vi jobbar medvetet med (tränare och equiterapeut). Dessutom har han rätt så vinklade haser, vilket ger en extra belastning.

Känns som att jag snart ger upp det här. Det har mest varit problem under 2 års tid och nu när han äntligen skulle vara ok (förutom sina snedheter) så tar det fyra veckor så kommer detta. :cry: :cry:

Sv: Inte mer...! Hasgalla...

Genomgående hasgallor är sällan något bekymmer mer än kosmetiskt. Däremot om det går upp vi ansträngning och ner i vila så är det värre.

Min valack har en permanent genomgående hasgalla i VB. Den dök upp under ansträngning och gick ner vid vila. Och han har ju en skelettdefekt i VB som upptäcktes. Hade gallan gått ner av arbete och upp i vila hade jag inte bekymrat mig, men när de beter sig tvärtom, så..

Dock, herrn är T-märkt sen i maj 04, böjd UA i dec 04 till allas förvåning. men gallan den är kvar, eller den kommer och går lite som den tycker.

Men soms agt, genomgående hasgallor, som inte berör leden, är sällan ett allvarligt tecken (men undantag finns).

Så, hur förändras den av vila resp rörelse? (Dvs ridning, box och hage).
Jobbar ni 'bara' muskulärt med snedheten, eller är det meningen att bäckenet ska manipuleras?

Har nämnt dem tidigare för henne och hon tror att det är för att han är för tjock (vilket han numera nästan inte är, ens enligt henne).

Han har inte reagerat på högt böjprov hos henne.

Röntgen är ju det enda säkra. Känns som att det blir en tur till Svedala snart igen. Dj--la skit! :(

Jag har inte råd att he en sjuk häst hela tiden.

Har inte riktigt koll på hur gallan beter sig, det är lite diffust. Det var först i förrgår som jag tyckte att den faktiskt blivit större efter träning. annars har det nog varit minskning eller oförändrat.
Det är alltså ingen jättegalla men den känns och syns på både utsidan och insidan men försvinner om man trycker lätt på den.

"Equiterapeuten" jobbar både muskulärt och med manipulation + healing (ren kiropraktor har också varit på honom) + att jag masserar lite själv och att vi jobbar väldigt medvetet på lektionerna med rakriktning/utskjutande bogar osv.

Fast är det inte så att gallor i tarsalsenskidan - som ligger mellan djupa & ytliga böjsenan som jag förstår det? - OFTA är "cirkulations-gallor"? När hästen mjukar upp muskulaturen ordentligt så försvinner de, men givetvis kan de också bli större av träning beroende på om hästen "spänner ihop" sej mer?
Att säga att gallorna är "helt obetydliga" är nog att förringa det. De får inte gallor utan anledning, även fast vissa gallor verkar vara mycket-mycket vanliga.... Kanske är det så att haserna sitter på ett sådant sätt att hästarna svårt kan avlasta dem och "vila" dem?
Jag har också problem med "genomgående gallor" i mina fotleder (hehe....), det blir värre vid mycket statiskt arbete, bättre vid promenader eller annan motion, men blir de stora är det i princip alltid kombinerat med mer eller mindre "värk" högre upp i benet. Jag har inga allvarliga problem såklart men nog är det ett "smolk på min himmel" när det känns stelt & värker...
Hasgallor brukar finnas tillsammans med spända knäböjare, speciellt semitendinosus och insidan av låret (gracilis osv) - vilka väl också brukar vara spända när hästen är sned i bäckenet.

Vet tyckte inte att jag skulle oroa mig för gallan men hålla uppsikt på värmen i frambenet.

Halt är han definitivt inte, än... Så vi får se vad "equiterapeuten" säger.

HannaZ skrev:
Det är alltså ingen jättegalla men den känns och syns på både utsidan och insidan men försvinner om man trycker lätt på den. .

Den försvinner inte, men den är flyttbar, känner du efter så när du trycker på utsidan buktar det ute lite mer på insidan och vice versa =)

Om jag trycker på utsidan kan man se en liten rörelse på insidan och tvärtom. Men om man trycker på den en gång så försvinner den.

Pratat med Equiterapeuten nu och hon ska kolla på honom på måndag men vi har mer eller mindre kommit fram till att han bör röntgas eftersom hans snedhet orde göra att problemen uppstår på den andra sidan.

Så det blir väl till att åka till vet. igen. :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 201
Senast: Speedway
·
Hästvård Lång historia kort: Kallblod som inte känts 100 en tid från och till. Kollad på klinik i april pga hovöm - tunna sulor:skor och sula på...
2
Svar
29
· Visningar
7 776
Senast: Lindon
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 651
Senast: TeamVM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31
  • lagom smakligt men bra torrfoder