Inte lönt att analycera grovfodret

Sv: Inte lönt att analycera grovfodret

Lita inte på det som skrivs i hästfocus. Är en allmänt ökänd tidning, där i princip vem som helst har rätt att säga vad som helst och tidningen inte tar nån som helst ansvar för att det är rätt.

1000 kr för en analys? Vilket labb skickade du till? Skicka till agrilabb nästan gång, brukar kosta drygt 400 kr. Fast skriv att det är till häst, så att du får smb.rp för häst och inte ko. Hjortens labb ligger nog snäppet lägre tror jag, och analycen brukar ligga lite högre, kanske drygt 600?

Det var analycen, men jag bestälde hygienisk analys när jag ändå var i farten.

Nej då hade det såklart inte känts bortkastat:angel:
Och du har rätt, borde se till att jag får från samma parti. Jag trodde ju i min enfald att jag fick det, men när jag sa att jag gjort en analys o att höet hade bra värden, det var då han började prata om olika skördetillfällen.

Mynta2: enligt artikeln är våra marker numera utarmade på mineraler till skillnad från 50 år sen. Så därför behöver alla hästar just mineraltillskott, vet inte om det stämmer. Vem som helst får ju skriva vad som helst i tidningen ;).

[
enligt artikeln är våra marker numera utarmade på mineraler till skillnad från 50 år sen. Så därför behöver alla hästar just mineraltillskott, vet inte om det stämmer. Vem som helst får ju skriva vad som helst i tidningen ;).[/QUOTE]

Jaaa.. o Eddy Blom e väl försäljare av svindyra mineraler :angel:

Sanning med modifikation ang mineraler. Det går inte bara överlag säga att marker är utarmade i Sverige. Det är ju i den totala foderstaten man ska kolla. Sen finns de dom som verkligen sköter om sina marker och dom som inte gör det. Samma gäller selenet. Där påstår nästan alla att: man MÅSTE ge selentillskott...men många kollar inte ens upp om det dom ger täcker eller inte. Dom bara stirrar sig blind på att markerna är selenfattiga. Många kraftfoder är ju selenberikade. Sådant kan ju faktiskt täcka i vissa fall, andra inte.

Jag kan hålla med om att mitt uttalande var ganska naivt.

MEN jag anser fortfarande att man- om man har bra erfarenhet och kännedom om hästar- kan se till att hästen får vad den behöver utan analys.

Visst går utvecklingen framåt, men det är inte alltid av godo. (Därmed inte sagt att jag är emot analysen).

Senast ändrad:

Foderförsäljaren jag köper ifrån tar alltid analys från de olika gärdena och skördarna. Det är precis som andra skrivit att man ska ta prov från olika delar av gärdet för att få ett medelvärde. Jag vill absolut ha analyserat hö för att veta att kvoterna stämmer. Annars vet jag inte om jag behöver komplettera med något. Jag vill inte börja komplettera när det syns på hästen. Jag vill ligga steget före så att det inte ska behöva gå så långt. För flera år sedan hade jag hö utan analys och då fick jag komplettera när hästen tappade i hull eller muskulaturen minskade. Sedan jag köpt analyserat hö har jag hästen i lagom hull när jag vet att kvoterna stämmer. De senaste åren har min hästs behov täckts av grovfodret och inget extra kraftfoder behövts alls. Många ger kraftfoder helt i onödan. Med analys slipper man detta gissande. Jag vill veta vad min häst äter.
Skulle jag behöva komplettera vet jag direkt vad jag ska komplettera med eftersom jag vet vilka kvoter grovfodret har. Utan analys får man gissa och då är det inte alltid man gissar rätt.
Man kan ju aldrig, hur lång erfarenhet man än har, se på ett hö vad det innehåller i energi, protein, calsium eller fosfor. Det är helt omöjligt. Om hästen tex fått för lite calsium i foderstaten en tid märks det inte förrän skelettet blivit försvagat. Vem vill ha det så?

Senast ändrad:

Ditt val vad du tror men den artikel ger jag inte mycket för. Jag har själv atstått köp av en unghäst därför att ägaren/uppfödare resonerade så som i artikeln. Det innebar att de växande hästarna fick MYCKET olika utfodringar. De 6 hästarna fick dela på 40 liter uppblött luzernpellets per dag och i bästa fall 1-2 balar hö. De var inte magra och hyfsat blanka i pälsen men jag ville inte chansa på att de sett ut så hela livet. Notera att det var halvblodsstorlek vi pratar om.

Ja det stämmer, han vill ju att man ska lägga sina penar i hans ficka istället för i nåon annans. Med det inte sagt att det finns en poän i det han säer, även om man inte ska köpa allt med hull o hår.

Mynta: Ja absolut, vissa har möjlihet till växelvis bete men inte alla.

Lillsis: Håller med dig.

Om jag ser till mig själv som har hästarna hemma o sköter i stort sett varenda fodringstillfälle har jag kanske en fordel mot inackorderingar. Jag kan ju se om de verkar hungriga = får för lite(kommer springandes o gruffar med varandra om maten) eller
om de verkar nöjda med givorn = kommer lunkandes och kan samsas.
Sen vet jag deras unefärliga behov och hjälper han som är lite mer svårhullad genom tillskott. Och tydligen fungerade det för oss i år att göra så med facit i hand.

Men jag säger som lillsis, jag har inget emot analyser. Men jag kommer inte göra en ny på nästa parti vad ni än säger;)

...och överskott kan tom vara farligt. Det kan även ge obalanser av olika slag t ex en kalcium/fosforkvot som blir tok

och därmed se näringsinnehåll i grovfoder? Nej då hjälper inte att ha hästkunskap. MÄNGDEN kan du ju få fram men du vet inte förrän efter ett bra tag om du får med dig tillräcklig med protein t ex eller om du plötsligt har en bukig häst med proteinbrist.

Du vet behoven det kan jag köpa men hur katten ska du veta att du tillgodoser behoven om du inte vet vad du ger? Nej du skaffa dig en bättre kunskapskälla än nämnda tidning.

*KL* Jag analyserade för första gången i år..Och blev supernöjd!! Hästen höll sig JÄTTEFIN med min uträöknade foderstat och det blev MKT billigare... Vi har ett hö med jättebra värden så jag gav mindre kraftfoder och min häst som lätt föll ut, höll sig perfekt i hull hela vintern...

Så för mig kommer analys vara en självklarhet!

Nästa år ska jag tvinga bonden att analysera alt hålla koll på partierna. Känns inte rimligt att göra ny analys var 1000 kg hö...

Pigan: du kanske missade att jag HAR gjort en analys;)

Nästa år ska jag tvinga bonden att analysera alt hålla koll på partierna. Känns inte rimligt att göra ny analys var 1000 kg hö...

Pigan: du kanske missade att jag HAR gjort en analys;)

Jag antar att du inte har allt hö hemma utan hämtar lite pö om pö?
För annars så tar man ju ur flera balar och analysen räknar ut ett genomsnitt..

Ja precis, han har inte möjlighet att leverera mer än 1000 kg åt gången och jag har inte möjlighet att förvara mer åt gången heller - så på det viset är det bra. Och jag tog givetvis lite ur varje bal jag hade.

En sak som förvånar mig är att det inte verkar vara så många som kontrollerar hygienen, det är ju trots allt deras MAT det handlar om!:cool:

Balar från samma skifte sklijer det inte på i någon omfattning. Från olika skiften så kan det ju finnas vissa variationer beroende på olika omständigheter. Vi tar analys från olika skiften till både kor och hästar. Det ska ju fungera som riktlinjer i utfodringen och inte petimeteranvisningar.

Kicki :)

Jag kan hålla med om att mitt uttalande var ganska naivt.

MEN jag anser fortfarande att man- om man har bra erfarenhet och kännedom om hästar- kan se till att hästen får vad den behöver utan analys.

Visst går utvecklingen framåt, men det är inte alltid av godo. (Därmed inte sagt att jag är emot analysen).

Det är ju inte så att man i blindo ska köra efter analysen osavsett, det mänskliga ögat är ju viktigt. Som jag skrev tidigare så fungerar det som riktlinjer så att man vet vad det är man har, gör ju saker och ting betydligt lättare.

[
enligt artikeln är våra marker numera utarmade på mineraler till skillnad från 50 år sen. Så därför behöver alla hästar just mineraltillskott, vet inte om det stämmer. Vem som helst får ju skriva vad som helst i tidningen ;).

Det där är ju inte sant! Är man aktiv producent så "utarmas" inga marker. Att marken sköts, gödslas, kalkas o.s.v. är ju oerhört viktigt!

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 185
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott... 2
Svar
20
· Visningar
7 648
Foder & Strö Nästa lass hö vi ska köpa skulle jag vilja anylsera eftersom jag då vet att vi får från samma bonde. Vilket inte sker nu. Men.. Nu...
Svar
5
· Visningar
1 007
V
Foder & Strö Två analyser. Skördat från samma fält, samma tidpunkt. Väldigt olika analysresultat!??! Så här är fallet. För några veckor sedan fick... 2
Svar
27
· Visningar
2 144
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka