Inte längre någon analys.. vad göra??

Ireland

Trådstartare
Stallets ägare har äntligen bytt ut det dåliga dammiga höet och köpt in höensilage. Nu har det ingen analys och jag vet inte hur jag ska utfodra min dam. Höensilaget är ganska torrt, hon får 11 kg ( hon äter inte mer) och sen får hon 1,5 kg vanligt hö (intre det som är dåligt). Vad ska man nu ge för krafftfoder? Jag har inte haft henne så länge, och hon är under uppbygnad av muskler. har stor mage efter sina 5 föl, och i princip ingen rumpa. Krafft Groov 125?? Kan det vara nåt? Vill helst inte ge endast havre, då hon blir het.
Hon ser nu ut såhär:
http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Horses/MVI_3808_00017.jpg (ca 1 månad sen)
Här har jag precis hämtat henne, ca 2 månader sedan:

http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Horses/Walevska014.jpg

Hon är ca 167 cm hög och går nu lätt arbete som snart ska höjas till medelhårt arbete.

Jag har alltid fodrat med analys, och är förvirrad just nu. Känns som man fodrar i blindo..

vad tycker ni?
 
Sv: Inte längre någon analys.. vad göra??

Svårt att ge tips när man inte vet hur hösilaget är. Sätt henne på G125 om du anser det o håll koll på vad som händer. Mät henne en gång i veckan på olika ställen så ser du om det händer något o var.
Men tyvärr måste jag påpeka att sadeln du använder inte sitter bra på henne. Ser ut att vara för smal och för svängd.
// Linda
 
Sv: Inte längre någon analys.. vad göra??

Jo jag vet att det är svårt för er att veta utan att ha sett höet. Men jag kan bara säga att det är väldigt torrt och ganska grönt, ser ut som det är tagit från typ skogshade eller liknande.

ja jag menar protein behöver hon väl nu om hon ska sätta muskler? Kanske 1,5 kg om dagen av G125? Usch det är så svårt att veta..

Sadeln användes bara ett få antag ggr innan jag fick den andra sadeln, så denna används inte nu. Nu rids hon med bomlös och har en annan sadel när jag hoppar ;)
 
Sv: Inte längre någon analys.. vad göra??

Om du inte har analys så är ju Lusern bra att komplettera med, lite som en "proteinförsäkring" PlussGrön från Krafft är ett bra foder med hög kvot, 20. Grooven är ju också bra, men det kanske kan vara ekonomiskare att ge ett kraftigare foder, och mindre mängd.

Du kan ju t.ex ge några kg lusern och kanske lite soja. Eller ett-två kg av något av Kraffts färdigfoder. Det är ju som tur inte så långt kvar till våren!
 
Sv: Inte längre någon analys.. vad göra??

Du kanske kan skicka efter en analys själv, om du tycker att det känns osäkert att fodra på känsla...
 
Sv: Inte längre någon analys.. vad göra??

Jo visst kanb jag det.. Men det känns lite trist då det bara är jag som är intresserad av att räkna foderstat. Fick betala den förra själv med.

Men jag har i alla fall köpt groov 125 nu. Känns som att det knappt spelar nån roll hur mycket man ger, eftersom man inte har en aning om hur mycket höensilaeget innehåller. Man chansar på att det blir bra..
 
Sv: Inte längre någon analys.. vad göra??

Jag brukar väga analyskostnaden mot rastlösheten att inte veta om hästen får i sig det den behöver. Har man en känslig häst är det redan försent att göra något åt foderstaten när hästen börjar minska i vikt, skadan är redan skedd.

Hjortens Lab lär fortfarande vara billigast på analyser....
 
Sv: Inte längre någon analys.. vad göra??

Ja det är sant. Men de hämtar bara 1 bal i taget av bonden, och det känns lite osäkert.. Men det är klart, bättre än inget.

Men nu tillbaks till frågan. Hur skulle NI gjort med fodret?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 153
Senast: ufot
·
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 149
Senast: SusieQ
·
Hästvård Okej, jag börjar med att säga att jag har tagit på mig en häst nu som inte är i det bästa skicket. För ca 1/2 år sen var han mycket...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
17 599
Senast: lewellyn
·
J
Foder & Strö Hej! Jag skulle behöva lite foderråd. Min häst är 18 år, halvblod/travare, 178 cm i mankhöjd. Han rids 5-6 dagar i veckan ca 50-60 min...
2
Svar
20
· Visningar
13 034
Senast: Leroy Udsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp