Inte kul i jul!

mariajonsson

Trådstartare
Det saknas mej en häst!
På juldagens morgon så kan inte lille shettis Jeppe nästan ta sig ut ur boxen. Akut fång på alla fyra hovarna!
Vet kom och skakade på skallen. Det var bara tio månader sen han fick fång första gången. Men var nu i topptrimm, slank å vältränad.
Förra gången så gick han på finadyne i drygt två månader och stog sedan i ett halvår innan jag kunde sätta killen i arbete igen.
Jag har skött honom efter alla konstens regler men lik förbannat fick han fång. Han fick somna in samma dag :cry:
Barnen grät och jag snörvlade,
Jag skulle ju köra för Rolf H om fjorton dagar!!! Han gick ju som en klocka. Som Rolf sa när vi körde sist: Det var fan vilken fin liten häst du har!
Det är inte kul längre. Jag har en annan körhäst men jag orkar inte ut :crazy:
Fy vad jag känner mej låg.

maria

Sv: Inte kul i jul!

Fy va tråkigt, en sånt nedrigt slut på året.. ibland känns det som att 2007 har vart det svartaste året någonsin för alla med häst.. bara ridskolan har fått ta bort 5-6 hästar (mest medfödda fel som fd ägare skitit i att kolla upp men som visat sig vara allvarliga när ridskolan plåtat)

Jag har också mist några hästar, så jag vet hur det känns, lider med dig och din familj. Men sorgen går över med tiden.

Ja inte är det kul. Men det som känns värst är att jag har tappat gnistan för dom andra två som står i stallet. Jag går bara på rutin men ingen glädje.

maria

Det är ju så, amn är ju ledsen, och måste få vara det. Man gör allt på rutin, men tillslut kommer någon liten glädje tillbaka..
Verkligen tråkigt att det gick så illa.. Fång är en gräslig sjukdom..
*kram*

Tänker på dig och känner med dig, även om jag inte kände vare sig Jeppe eller dig innan. Men sorgen är ju densamma, alltid när man mister en vän.
Har tidigare haft en fånghäst som vi till sist fick slakta, men hon var aldrig så akut dålig som din.

Har nu ett sto (nsv) som vid rtg konstaterats ha hovbensrotation båda fram, väntar nu på vad åb efter helgerna ska ge, om verkning och skoning gett resultat och det ser ut som om det kan gå tillbaka. Annars får det bli slakt, för här ska hon inte gå och ha ont i onödan.

Många kramar
Lotta

Tack allihop för era svar.
Jag vet att det kommer att kännas bättre om ett tag. Jag har ju tagit bort hästar förr, men det har varit planerat. Det här gick på några timmar.
Ska försöka gå ut och lägga undan hans saker, inte ens det har jag gjort. Tvätta hans täcken och hänga bort selen och alla andra prylar.

Maria

Såå tråkigt för er Maria.
Lilla Jeppe verkade ju må så bra. Blev så chockad när du ringde och talade om vad som hänt.

Låt det få ta lite tid.. Både Nickis och Strassan sörjer säkert sin lilla kompis de också. Å dessutom lämnar ju underlaget MASSOR att önska för stunden. Å du vet att OM du vill så finns det häst här att låna till träningarna för Rolf ifall du vill..

Styrke kramar
Anna-Carin
Krutrök och Pelle

Du är för söt du Anna-Carin!:love:
Jag vet att Pelle är en klippa, men kan jag inte köra Jeppe :cry: så bör jag väl ta hand om tant Nickis. Det känns så i alla fall.
Det är klart att inte har vi ju någon längre framtid till sammans, eftersom tanten är 26 (snart 27) Men vi kanske får några år till i allafall.
Om jag har tur så klämmer Strass fram en stor stadig körhäst i sommar. Mamma halvblod Pappa Irish cob, måste väl passa som en smäck framför vagn? Då lägger jag krutet där!! :love:
Men.......... nu känner jag mej rätt som det är mycke mer positiv:o
Jag ska ta nya tag och se frammåt, nu känns det lite bättre!

maria

Jag tittade precis på bilderna, han var verkligen söt :love:

Får jag fråga en sak, lite utanför "ämnet".. Vad är det för en rockard du har? Den som Jeppe har på bilderna?

En gammal skitrockard som är utan fjädring, men vi har satt på ny färg nya bräder och en svängel.
Du som är duktig på bilder kan väl lägga in dina fina bilder på Jeppe!

maria

Efter som Karin tydligen har ett liv,:D och inte är här hela tiden så ska jag se om jag fixar att lägga in bilden.

Men se på... Jag fixade bilden!
Inte såg han väl ut som en tjock fångbenägen ponny?
(rätt snygg om jag får säga själv)

maria

Jeppe ÄR jättefin på den bilden Maria..
Tänk de va den 9 oktober och ni va på G för fullt..

Tant Nickis är en järnlady så hon lär få flera år till!
Å du.. självklart blir bäbus en super körhäst..

Anna-Carin

Men vad ÄR detta för jul. 3dje hästen uppe här kring som får fång inom loppet av 3 dagar, min kille står under behandling, fick akut fång den 23dje. Sen en i grannbyn som fick också den 23dje eller om det var den 24de och så er lilla sötis....

Tråkigt att Ni var tvugna att ta bort honom :cry:.
Tröstkramar

Inte utan att man undrar OM det kan vara något med vädret?
Ja menar vi har ju haft mer vår än något annat här uppe nu. Innan jul brunstade ridskolans damer FÖR Fullt.. Nåt är ju liksom snett då..

Anna-Carin

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 964
Senast: QueenLilith
·
F
Körning Hej! I förrgår och igår var de första gångerna jag körde med mitt lilla shettissto lite längre, hon gick på som en klocka och tyckte...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
27 728
Senast: _L_
·
B
Ridning Har blivit lite nyfiken på hur era liv har sett ut inom hästvärlden. Både motgång och framgång! Får väl lov att börja själv att berätta...
2
Svar
21
· Visningar
6 206
Senast: annathegreatest
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka