Inte hoppa?

Farao

Trådstartare
Vet inte var tråden ska ligga, flytta den gärna ;)

Jo, det är så att jag har hittat en häst som jag väldigt gärna vill köpa, kommer troligen att göra det oxå, om försäljaren bara svarar snart :D

Det är ett 4årigt halvblod jättefin.
Saken är det att hon har skrivit att den inte håller för hoppning pga medfött fel, men kan bli en fin tävlingshäst i dressyr.

Min fråga är: Vad för skada kan det vara frågan om, som gör att hästen klarar dressyr, men inte hoppning?

//Martina
 
Sv: Inte hoppa?

Tycker du ska passa dig noga!!!
Jag har ingen aning om vad det kan vara för skada, men en riktig vet besiktning så får du ju garanterar svaret.
4 år och medfött fel... låter inte bra, tyvärr.

Hoppas att det inte är något "farligt" Men för din skull, va lite kritisk när du väljer häst. Ta reda på om den verkligen kommer hålla för din ridning, som du har tänkt dig.
När man köper häst ska man inte behöva reglera sin ridning efter hästen.
 
Sv: Inte hoppa?

Häaten är kollad på klinik och håller enligt veterinär för dressyr. Självklart är jag kritisk, och köper inte en häst utan nogrann vet besiktning.
Letar efter en häst att ha till lättare dressyr, då min andra tävlas i hoppning (dressyrrids såklart oxå..)
Kommer inte att köpa en häst som inte håller för att ridas..

Vet iof inte om felet är medförr, men så tolkade jag annonsen.. det står bara att den inte håller för hopp...

Tack för din omtanke. :)
 
Sv: Inte hoppa?

Hör med ägare och veterinär VAD som är fel, hurpass hållbarhet det 'är, om det kan försämras och allt som kan vara bra att tänkas veta om felet, och naturligtvis om det går att fullförsäkra hästen!
 
Sv: Inte hoppa?

HeJ!

Jag har sett flera ridskolehäst som inte kunnat hoppa, oftast pga senskador. Dessa har funkat utmärkt som dressyrhästar (upp till MSV iaf) och gått på ridskolan till hög ålder (jag alltså typ 15 år, vilket på denna ridskola är hög ålder). Tyvärr har de blivit halta igen när de hoppats, men dressyren har aldrig varit problem..

Personligen hade jag inte köpt en häst med ett sånt förbehåll, tänk om du ändrar dej och vill hoppa och står där med bara dressyrhästen..

/ Lavinia, som fått anpassa sina dressyrambitioner efter pållan och just nu rider dressyr i skogen. enbart.
 
Sv: Inte hoppa?

tänk på försäkringen! om det är ett medfött fel brukar man inte kunna fullförsäkra dom,och om denna skada går upp sen,så täcker alltså inte försäkringen det.... kan bli väääldigt dyrt..

antagligen så är det något i ben eller rygg..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är hoppryttare, men pga flera långvariga skador har jag inte tävlat ordentligt på två år snart. Under tiden har jag jobbat med...
Svar
17
· Visningar
1 458
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 456
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 014
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 452
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp