Inte helt nöjd med hovslagaren

Sv: Inte helt nöjd med hovslagaren

Du reagerar på det jag beskrev?
Är det något eget påhitt eller lärs sådant ut?

Jag vet att det förekommer men ingår inte i utbildningen mer än att allt kan göras mer bekvämt och tidsbesparande.

Alt 2 är att man slänger på en oriktad sko i ett nr för liten, sedan gör man en äkta "bonna raspning" så skon passar på hoven..

Visst reagerade jag på det du skrev,, det har inget med ett fullgott yrkesutövande att göra,,, Tyvärr så leder det till att alla hovisar dras över samma kam och dom seriösa drabbas av löss.

Skiten är liksom tyngre och luktar mer än ren luft.

Tyvärr får vi leva med det tills regeringen förstår skillnaden.
 
Sv: Inte helt nöjd med hovslagaren

Är det en utbildad hovslagare?

Jag tycker att du har alldeles för långa intervall mellan skoningarna men det skulle du ju ändra på. Jag förstår faktiskt inte hur han lyckas få till skon om han inte riktar den först?
Jag skulle faktiskt prova en ny hovis för att se om det blev någon skillnad.
 
Sv: Inte helt nöjd med hovslagaren

Men jag känner mig taskig om jag bara byter.. Av någon anledning..

Har varit i en liknande situation, dock inte pga tappskor utan att jag inte var nöjd med hur min hovslagare skodde. Jag försökte påtala hur jag ville ha det men det fortsatte se "illa" ut. Jag hade svårt att stå på mig, jag ansåg mig inte kunnig nog...Men när jag var inne på kliniken och veterinären frågade om jag verkligen hade en utbildad hovslagare ångrade jag att jag inte hade bytt tidigare:crazy: Vad jag har lärt mig är att är jag inte nöjd så är det nog inte heller bra. Kommer aldrig igen känna att det är svårt att byta hovslagare, min hästs hovar är det viktigaste!
 
Sv: Inte helt nöjd med hovslagaren

Men jag känner mig taskig om jag bara byter.. Av någon anledning..

Helt klart att man har rätt att byta hovslagare om man inte är nöjd, precis som hovslagarn har rätt att välja sina kunder! Men man kan göra det juste, tala om att man byter och varför.... Krävs lite mod men är uppskattat i längden. Är rätt snopet för en hovis när kunden bara försvinner utan förklaring. :angel:
 
Sv: Inte helt nöjd med hovslagaren

Det verkar som du råkt lika illa ut som jag

sådana "hovisar" kallas "påspikare" dvs det är ingen riktigt hovslagare, det är "hyss" denne håller på med

:o

Det finns en massa sådana här där jag bor de tar 500:- för en skoning, och många kunder tycker att de är duktiga :confused:

Anlita dem inte - för de gör inte hovslagarens jobb - dvs ser till hästens långsiktiga hälsa

Du skall inte få dåligt samvetet - du skulle byta en dålig veterinär - eller hur
 
Sv: Inte helt nöjd med hovslagaren

Är det en utbildad hovslagare?

Jag tycker att du har alldeles för långa intervall mellan skoningarna men det skulle du ju ändra på. Jag förstår faktiskt inte hur han lyckas få till skon om han inte riktar den först?
Jag skulle faktiskt prova en ny hovis för att se om det blev någon skillnad.

Hur långa intervall man kan ha är ju helt olika från häst till häst. Man lär sig ju vad som funkar och inte funkar. 8 veckor tycker jag dock inte är något onormalt?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 822
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 552
Senast: super
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 864
Senast: Stereo
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
28 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp