Inte helt nöjd med hovslagaren

MiniLi

Trådstartare
Jag har tidigare skapat en tråd ang min "nya" hovslagare då jag inte riktigt kände mig nöjd.
Nu har det gått en tid, ca 6 månader och hovslagaren har varit här några gånger.

Problemet är att hästen under dessa månaderna har tappat en eller flera skor under varje skoningsperiod.
Jag har aldrig varit med om att hon tappat så mycket skor, någon enstaka då och då men inte flera gånger på raken.
Hovarna har gått sönder en del och nu senast var vi tvugna att plasta för att kunna fästa två skor.

Jag har sagt till hovslagaren att han inte brukar tappa så mycket skor och undrat varför han tror det har blivit så. Svaret var att det inte var han som hade gjort fel utan att det hade varit väldigt blött och geggigt (dock har hästen gått på bete hela sommaren och där är det inte gegga) och att det blir svårt när han går sönder.

Sen tycker jag inte att han skor lika "snyggt" som tidigare hovslagare har gjort. Det ser inte lika prydligt ut, sömmar lossar och dessutom så vrider sig skorna på hovarna.

Jag skulle vilja ha lite erfarenheter och åsikter om hur lång tid det bör ta för en hovslagare att "sko in sig" på en häst samt hur ni skulle göra om ni var i min situation?

Ska man låta det gå ett tag till eller är det dags att börja se sig om efter en ny hovis?
(Saknar verkligen min gamla, men jag har flyttat för långt bort..)
 
Sv: Inte helt nöjd med hovslagaren

byt hovis, hade en sån med min häst tappade alltid höger baksko, aldrig gjort innan. Bytade hovis igen. Skorna satt som dom skulle. Den nya hovisen sa även att förra hovis skott olika jämt med sömmar m.m.
Så kanske lika bra att byta innan hovarna blir "förstörda"
lycka till
 
Sv: Inte helt nöjd med hovslagaren

jag skulle oxå byta hovis, har aldrig haft hovis som behöver sko in sig, har testat några, bytt direkt om det blev fel- jag vet att jag e lite petig...
Har nu världens bästa!!
 
Sv: Inte helt nöjd med hovslagaren

Jag har förståelse för att det tar ett tag att sko in sig, men inte 6 mån, och ffa ogillade jag att hovis ansåg att det var inte hans fel alls och inga teorier varför hästen tappade skor. Det behöver inte vara hovis fel, men att slå ifrån sig känns sådär.

Är du inte nöjd, byt. Känner du att du vill ge det ett tag till prata med hovis och tala om hur du tänker och känner.
 
Sv: Inte helt nöjd med hovslagaren

Tycker inte att en hovis ska behöva sex månader för att sko in sig! Det låter inte bra för varken hästen eller din plånbok.
Kanske har det inget med hovis teknik att göra, kanske så har det det.
Känns det inte rätt så byt.
 
Sv: Inte helt nöjd med hovslagaren

Jag e själv hovslagare och jag är heller inte nöjd med alla skoningar.

Jag har dock lärt mig att det finns så många andra faktorer som spelar in på begreppet "bra/dålig skoning" och att se sig blind på att en bra skoning = inga tappskor gör att jag blir väldigt frågande??

Som hovslagare hatar mna tappskor mer än vad hästägaren gör. Men vad gör man om hästen ständigt byter miljö som stör individens trygghet,, plötsligt råkar ut för ett trauma som hästägaren själv inte kan analysera mer än att den plötsligt börjar tappa skor, väljer ett "billigare alternativ" eller anser att skoning ska ske var 10:e vecka, kanske inte kommer ihåg vilka egna förändringar man gjort i utrustning/ridning mm som kan spela in.

Ja listan kan göras lång,,,, jättelång men i slutändan så framgår det aldrig från hästägaren dom grundläggande faktorerna mer än att hästen plötsligt börjar tappa massa skor.

Svaret från "pöbeln" blir med stora hejjarrop byt hovis,, byt hovis vilket jag tycker är ett ganska så informativt svar.
 
Sv: Inte helt nöjd med hovslagaren

Kul med svar från en hovslagare!

Jag bytte ju hovslagare pga flytt så nog är vår livsstil förändrad. Han går i andra typer av hagar och rids annorlunda.
Har faktiskt inte tänkt på att det kunde vara en orsak :o

Tappskorna är det som stört mig mest men även det att jag inte tycker att hovarna ser lika "snygga" ut är ett problem. Och att skorna vrider sig?

Det vi kom fram till senast var att han skulle komma tidigare nästa gång. Ca 6 veckor. Tidigare har han kunnat gå 8 på sommaren och längre på vintern..

Tycker alltså du att jag ska avvakta och försöka komma fram till vad som är huvudproblemet?
 
Sv: Inte helt nöjd med hovslagaren

bra att få svar från hovslagare så man ser det från olika vinklar. men kan det inte vara samma som med tränare, veterinärer m.m att olika personer passar olika hästar?? det lät lite luddigt, men alla är ju olika bra på olika saker och har hästen ett visst behov så är det ju bra med samma erfarenhet.
 
Sv: Inte helt nöjd med hovslagaren

Nja jag vet faktist inte om du kanske ska ge han lite mera tid. Min hovis har gjort ett bra jobb, men i juni så gick min häst ut på bete och då började skorna fall :O ganska många också.. Frågade vad som kunde vara problemt och det fanns ganska många, Om det är mkt insäkter så kan hästen stå och slå med benet för att bli av med dem och när hästen ställer ner hoven så ställer sig den på skon och går vidare och där rök en sko..

Om hagen också är mer kupperad än vad hästen är van vid så kan det bli mer tappskor. min häst har nu gått i sommarhagen sen i juni och nu har han inte tappat någon sko än så långe peppar peppar..

vet inte hur din situation ser ut
 
Sv: Inte helt nöjd med hovslagaren

Åtta veckor - kanske på vintern, men på sommaren - du kan få gå ner till fyra veckor om det vill sig illa! Hovar växer! och växer mer på sommaren.

Sen har jag hamnat i en jobbig situation hovslagarmässigt. Den jag haft i fyra år bara försvann, trots att vi haft ett bra samarbete och jag betalat direkt varje skoning. mm mm torr häst, bra skoplats, snäll häst...

En kille skodde akut, rätt bra, men tuff mot hästen i onödan enl kompisen som var där.

Sen utbildad två ggr - sen drog den hovisen utomlands. Fick i nåder skoning av en överbelastad hovis som skor åt andra i stallet. Sen gick han på semester och vi fick ta vikarien. Som visserligen är duktig.

Kan bara hoppas att någon av de två senaste kan tänka sig att bli stadig. Vad ska man göra?? Vill inte sko själv ju! :eek:
 
Sv: Inte helt nöjd med hovslagaren

Jag skulle vilja skilja på tapp skor och trampskor

Jag är också hovis nämligen, men ej längre verksam

Och ja - fullkomligt hatar tappaskor och gjorde mitt bästa för att inte få några.

Minns när jag började i ett jättestall där det rök skor ofta - men så var det 3 dm lera i hagen också. När de fick bättre hagar blev det mer normalt

jag har också erfarenhet från andra ändan

När jag blev sjuk skulle jag hitta hovis åt mig själv, utbudet här i Sörmland är inte stort och det som blev var de där som itne riktadeskor nåt vidare och då var det tappsko efter en vecka, sedan en till nästa vecka

och de låg där skramlande helt plana i hagen, och bakskor :confused: Nä det var hovisen...

En trampsko däremot blir en propeller i värsta fall

Efter att ha avverkat 4 hovslagare så insåg jag att jag "skodde ju själv" i alla fall - iom att jag fick spika på minst hälften av skorna igen

Angående trampskor - oftast så ryker de vid bus i hagen när hästen med ena bakfoten ställer sig på traktarmen på ena fram och sedan lyfter hästen den hoven varvid skon som sitter fast dras av - det kan man se på traktarmarna på skon

Hur ofta detta händer beror på hur långt hästen trampar under sig, vilken balans den går i - och hur väl hovslagarna riktar skorna

Två av min har varit hopplösa, de måste man rikta väldigt noga till annars trampar de av sig i hagen

En var normal

och den 4:e har tappat skor 2 ggr i sitt liv och då har hon gjort något rejält i hagen och fått en hovskada också

Jag hade en fälttävlanshäst som gjorde det när den "trampade om"

Jag skodde fullblod som måste skos kant i kant - dvs inget utlägg alls - och detklarade jag faktiskt inte av - och kunden bytte hovis - till min lättnad

och inside information- man får givtevis ågren när det itne går bra. Det ligger dock i människans natur att skylla ifrån sig :angel:

Annars har jag haft rätt lite tappskor, men jag hatar ordet

Såsom TS beskriver det så verkar det som denne inte riktar skorna och då sitter de ju givetvis sämre och om de inte följer hovkonturen - med utlägg - så kan de sticka ut rakt bakåt och då får den lättare tag i skon med andra fötter

är det dessutom dåligt nitat så behövs inte mycket

Har hänt mig också

Vi är alla människor - även hovisar
 
Senast ändrad:
Sv: Inte helt nöjd med hovslagaren

Åtta veckor - kanske på vintern, men på sommaren - du kan få gå ner till fyra veckor om det vill sig illa! Hovar växer! och växer mer på sommaren.

Nu skrev jag bara vad som har funkat i alla andra år med andra hovslagare..
Och som sagt ska han komma tätare framöver..

Jobbigt med dina hovslagarproblem! :crazy:
 
Sv: Inte helt nöjd med hovslagaren

Ännu en hovis, intressant :)

Ja mycket möjligt att yttre faktorer spelar in. Men som sagt själva skoningen ser inte riktigt ordentlig ut.
Jag tror jag kan ha kommit på varför skon vrider sig - det har väl med hur skon riktas att göra?
Denna hovis riktar lite lätt, sen fäster han skon typ i ena kanten och tar tången och liksom trycker ut skon mot kanterna.. Svårt att förklara men någon kanske känner igen vad jag menar?
Jag har aldrig sett någon annan göra så men är inte tillräckligt kunnig för att avgöra om det är bra eller ej.

Min tidigare hovslagare var även min dressyrtränare och han började arbetet med att balansera upp hovarna ordentligt eftersom att hästen slår i sko när den rids. Det blev mycket bättre men nu klånkar det titt som tätt igen.
Sen om det har med hovslagarens arbete eller ändrad ridning att göra vet jag inte..
 
Sv: Inte helt nöjd med hovslagaren

Att en häst kan tappa skor pga yttre omständigheter hoppas jag i alla fall att varje hästägare förstår.
Jag fick dock intrycket av att ts inte riktigt var bekväm med hur han skodde och då tycker jag att man ska gå på magkänslan och testa en annan.
 
Sv: Inte helt nöjd med hovslagaren

Ja hästen går helt klart i mer kuperade hagar. Kan mycket väl spela in gissar jag..
 
Sv: Inte helt nöjd med hovslagaren

Denna hovis riktar lite lätt, sen fäster han skon typ i ena kanten och tar tången och liksom trycker ut skon mot kanterna.. Svårt att förklara men någon kanske känner igen vad jag menar?
Jag har aldrig sett någon annan göra så men är inte tillräckligt kunnig för att avgöra om det är bra eller ej.
Sen om det har med hovslagarens arbete eller ändrad ridning att göra vet jag inte..

En sak e säker,, det har inte med ändrad ridning att göra i ditt fall.
 
Sv: Inte helt nöjd med hovslagaren

Du har helt rätt. Sedan första gången han skodde har jag varit tveksam. Förtroendet finns inte där..
När dessutom min bäste vän reagerade på att hovarna var fula när hon hälsade på gjorde mig ännu mer orolig...

Det är ju inte gratis att sko.
Denna hovslagare tar ungefär lika mycket som min förra som jag upplevde som mer kompetent..

Men jag känner mig taskig om jag bara byter.. Av någon anledning..
 
Sv: Inte helt nöjd med hovslagaren

Förstår vad du menar. Är man inte själv utbildad inom ämnet så kan man inte mer än att gå på det lilla man kan samt magkänslan.
Jag har "dumpat" många hovisar bara för att det har känts fel. Sen kan det kanske ha med personkemi att göra lika mycket som det har med hästarna och hovarna att göra. Man är ju inte mer än människa.
Nu är jag iaf jättenöjd, använder mig av två olika hovisar som båda är superkompenteta och som fungerar bra med hästarna. Men det tog tid att komma rätt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 822
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 552
Senast: super
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 864
Senast: Stereo
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
28 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp