Inte har det väl någon betydelse för ..

No1

Trådstartare
...en fånghäst om den får hö eller hösilage?

Vad som utlöser fång tvistar många om men de olika buden är väl:
socker/kolhydrat/stärkelse/protein

Utifrån detta är det väl helt betydelselöst om hästen får hö eller hösilage?

Senast ändrad:
Sv: Inte har det väl någon betydelse för ..

Vad JAG förstått det som, när jag läst om fång, är att det är när det blir nån slags störning i magen som det sker en toxisk reaktion (ehh, formulering??) hos vissa hästar och det orsakar fången. Och det låter i mina öron som en trolig orsak! Jag menar, många hästar får ju ALDRIG fång under sitt liv TROTS att de är ponnyer/kallblod, går på kraftiga beten, har kraftig övervikt och diverse annat som sägs orsaka fång.

Sen att det finns olika ämnen som kan UTLÖSA störningar i magen, som i sin tur ger denna toxiska reaktion, är en annan sak... i de flesta fall verkar det vara det sockerrika betet i början av betesperioden. Men det kan orsakas av vad som helst egentligen som STÖR i hästens mage tillräckligt mycket!

SÅ har jag förstått det som.

det finns ju måånga olika teorier om fång men...

min ponny fick en "allergisk"reakton av hösilage = han fick fång, vi började vänja dem med 0.5kg i kanske 3dagar och sedan blev han knallsjuk..
min andra ponny rymde under hagen idag å åt hösilage i de andra hästarnas hage, nu på kvällen var hon varm i hovarna.
så jag rekomenderar inte att ge hösilage till en känslig häst!

Ja jag tänkte sagt det också, men glömde, att det är MER RISKER att ge hösilage eftersom vissa hästar inte tål det och det är större risk att DET ger störningar i hästens mage.

Om jag har fattat det hela rätt så är det mer krut i ensilage än vad det är i hö. Från början så gav man ju bara ensilage till mjölkkor. Jag själv ger inte mina ensilage pga. att dom blir dåliga i magen.
Sen som i år så har ju många plastat grön spannmål och det skall man nog se upp med.

Det som kan vara är att enislagebalarna inte är identiska. Med andra ord så får man ett väldigt, väldigt litet foderbyte varje gång man öppnar en ny bal. En "frisk" häst påverkas inte men har man redan en som har en mycket stor påfrestning i magen/tarmen så kanske man skall vara extra försiktig. Höbalar är ju mer homogena i sig (om de kommer från samma äng och är skördat samma dag).

Mvh

Tora

...en fånghäst om den får hö eller hösilage?

Vad som utlöser fång tvistar många om men de olika buden är väl:
socker/kolhydrat/stärkelse/protein

Utifrån detta är det väl helt betydelselöst om hästen får hö eller hösilage?

Det finns ingen som helst oenighet bland forskarna om vad som utlöser foderrelaterat fång. Alla är eniga om att boven är sk icke strukturella kolhydrater som inte lätt tas upp i tunntarmen utan kan rinna över till grovtarmen och gynna vissa bakteriers tillväxt. Stärkelse från spannmål och fruktan från tidigt eller stressat gräs.

Däremot vet man inte svaret på sådana spännande frågor som Milly berör ovan – t ex hur kommer sig att vissa hästar ofta får fång och andra aldrig i samma miljö?

Överutfodring av proteinkoncentrat gynnar andra bakterier som inte ger fång utan andra sjukdomar.

När det gäller ensilage så tycker en del vettar sig ha sett mer fång vid ensilagefodring än med hö. Det finns inga bevis vad jag vet än.

Om det skulle vara så kan orsaken vara flera. Dels skördar man ofta ensilaget tidigare i växtens utvecklingsstadium. Då finns det mer fruktan. Dels kan processerna inne i grässtrået skilja sig mellan det blivande höet och det snabbt rullade ensilaget. Det skulle i sin tur kunna påverka kolhydratsammansättningen. Såvitt jag vet finns ingen riktigt bra studie om det än. Kanske DavidS har koll?

Om jag hade en väldig fångbenägen häst skulle jag för säkerhets skull inte ge den ensilage. HH

gammal tråd .. men aktuell ialla fall

Är det nån som har läst nåt nytt ang FRUKTAN-forskningen?

Betessläppet närmar sej - här uppe i norr ;) - samt höskörden snart i söder :D .

Har luskat lite i fruktan .. naturligtvis är jag rädd att hästarna ska få fång nu i samband med bete. Har läst att fruktanhalten kan vara lurig såhär på vårkanten iom att temperaturen är låg - under 10 grader på natten.Hur länge ska man vänta från det att det blivit varmare till att hästarna kan börja beta av gräset? Meddetsamma? Eller tar det några timmar? Nån som vet 'säket'?

HH ? :angel:

Och hur är det i samband med höskörd - inte borde man väl slå gräset då det är kallt&torrt (dvs stressat gräs)?

fia n / frutan-fruktare

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 989
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
716
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka