inte får röra mulen?

S

Sillabub

på stallet jag praktiserar så säger han som har det att man absolut inte får röra föls mular, att det är lika med att underkasta sig. jag vet att han inte har supermycket erfarenhet av hästar och jag tycker det lät lite underligt, vad säger ni?:s
 
Sv: inte får röra mulen?

Man sätter lätt igång ett nafsande beteende om man umgås och leker med en hästs mule.

Vuxna hästar som kan kontrollera sig och förstår att umgås med en människa på "rätt sätt" och som inte matats med godis i tid och otid brukar det inte vara något problem med, men att provocera fram nafsningar från en ung häst är inte alltid så smart.

Det finns många andra trevliga kroppsdelar man kan pilla på. Klia dem i manen t.ex. :)
 
Sv: inte får röra mulen?

Tycker det låter väldigt konstigt, visserligen ska man inte uppmuntra föl att leka och nafsa, men därifrån till att inte få röra mulen .... Nä, det köper åtminstone inte jag!

Har haft ett större antal föl genom åren, har alltid låtit dem nosa och undersöka med nosen men har aldrig tillåtit bitande. Då knuffar jag undan dem eller jagar undan dem om de inte förstår piken. Och jag brukar alltid vara mån om att man ska kunna vidröra dem överallt, även i ansiktet.

Använd ditt eget sunda förnuft tycker jag. En massa konstiga regler bara krånglar till det. Fölen här har aldrig varit bitiga av sig, snarare tvärtom, trots att jag har vidrört deras mular!
 
Sv: inte får röra mulen?

Jag tycker att man ska lyssna på hästägarens instruktioner. Att följa "sitt eget sunda förnuft" när man håller på med andras hästar, och i så fall gå emot uttryckliga instruktioner tycker jag är förfärligt.
 
Sv: inte får röra mulen?

på stallet jag praktiserar så säger han som har det att man absolut inte får röra föls mular, att det är lika med att underkasta sig. jag vet att han inte har supermycket erfarenhet av hästar och jag tycker det lät lite underligt, vad säger ni?:s

Jag har samma filosofi. Man ska inte hålla på och "gulla och pilla" med mulen på fölen, det uppmuntrar dem till att bli nafsiga. Att de däremot ska acceptera beröring är självklart, men då sker det med ett syfte.
Jag kan bli tokig när vi får hit besökare som det första de gör går fram till fölen i boxen/vid staketen och börjar pilla och provocera fram det där jäkla nafsandet för att det ser så "gulligt ut".... :mad:

All handmatning är också strängt förbjuden här. Samma sak med det, skapar tiggande och nafsande. Jag är generellt emot att ge godis till hästarna över huvud taget, men ges det så ges det i krubban. Beröm och uppskattning är jag generös med, men i annan form än godis.
 
Sv: inte får röra mulen?

Jag tycker att man ska lyssna på hästägarens instruktioner. Att följa "sitt eget sunda förnuft" när man håller på med andras hästar, och i så fall gå emot uttryckliga instruktioner tycker jag är förfärligt.

:bow:

När jag ber folk att uppföra sig gentemot min häst på ett särskilt sätt så finns det en anledning. Man får gärna fråga eller ha åsikter, men det är jag som bestämmer :)
 
Sv: inte får röra mulen?

Jag tycker att man ska lyssna på hästägarens instruktioner. Att följa "sitt eget sunda förnuft" när man håller på med andras hästar, och i så fall gå emot uttryckliga instruktioner tycker jag är förfärligt.

Här kan jag inte annat än hålla med jag med.. Om jag sagt att mina hästar ska skötas på ett sätt vill jag inte att nån går bakom ryggen å gör som de vill... Ifrågasätt hur mkt man vill men även om jag så egentligen har fel (men själv är övertygad om att mitt sätt funkar) så ska de ske på mitt sätt... :devil:

Men sen till sakfrågan om mulen är tabu på föl ? Har åxå haft några föl (inte lika många som några här dock) både hingst och stoföl... Det är HELT beroende på individen/personligheten... Inget av de 3 stofölen har brytt sej (eller tagit skada). 1/4 hingstföl har varit en riktig "odåga" där det def inte har berott på klapp på mulen, han var sån från dag 1. 2/4 hingstar har pussats på sen dag 1 ALDRIG nafsiga ändå (samma farshingst på dessa ;) men olika mödrar, med väldigt skilda psyken) och de två kastrerades ändå så sent som 2½ åringar och den sista hingstfölet har jag inget direkt minne av sååååå men kan inte tänka mej att han va nafsig, om än inte kanske såååå mkt "pluttad" med...
 
Sv: inte får röra mulen?

Jag har märkt på den lille i min hästs hage att om man klappar mulen så hänger han efter en och försöker småleka med en tills man säger ifrån då ev tills man lämnar hagen.

Underkastelse vet jag inte om jag skulle kalla det, men kanske en invit till mera kontakt av något slag. Han tar det väl som en liten inbjudan till mera lek/kontakt/kli, jag vet inte. Det är nog väldigt individuellt hur fölen reagerar.

Hästar kan fungera och responsa på många olika sätt och alla sätt är inte rätt på alla hästar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 607
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
784
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
827
Senast: Luff
·
Hundhälsa Jag behöver tips på bra torrfoder att ge som kompliment till musch. Jag har en sexmånaders kastrerad dvärgpudel som äter musch med god...
2
Svar
31
· Visningar
2 662
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp