Inte ens en vecka med valp och puppy blues

Loki

Trådstartare
Hej!

Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss har haft en sedan tidigare och i fredagen den 22:a fick vi hem våran Lagotto på 8 veckor.

Vi var beredda på på hårt arbete och en stor omställning i livet. Men denna krabat är hyperaktiv. Han sover ca 12-14 hr om dagen i intervallet om 2hr. Resten av timmarna går åt att bita, gnaga, gnälla och bråka med husse o matte.

Han knäcker oss totalt, vi misstänker att han är överstimulerad och kan inte slappna av. Han är så hysterisk att det är omöjligt att få kontakt med honom. Han är inte intresserad av nånting annat än att bita på allt han kommer åt.

Håller man fast honom så ylar, vrider sig, biter allt han kommer åt händer ben, tröja etc. Jag vet liksom inte hur vi kan hjälpa honom att komma ner i varv..

Snälla hjälp och kom med tips på hur vi kan få detta att fungera!

Hej!

Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss har haft en sedan tidigare och i fredagen den 22:a fick vi hem våran Lagotto på 8 veckor.

Vi var beredda på på hårt arbete och en stor omställning i livet. Men denna krabat är hyperaktiv. Han sover ca 12-14 hr om dagen i intervallet om 2hr. Resten av timmarna går åt att bita, gnaga, gnälla och bråka med husse o matte.

Han knäcker oss totalt, vi misstänker att han är överstimulerad och kan inte slappna av. Han är så hysterisk att det är omöjligt att få kontakt med honom. Han är inte intresserad av nånting annat än att bita på allt han kommer åt.

Håller man fast honom så ylar, vrider sig, biter allt han kommer åt händer ben, tröja etc. Jag vet liksom inte hur vi kan hjälpa honom att komma ner i varv..

Det kommer blir bättre. Men det är såklart viktigt att sätta gränser nu och ge honom en tydligt avgränsad plats som är till för avkoppling.
En hage i kompostgaller där valpen kan ha en bädd och något ordentligt tuggben. När han blir för jobbig sätt ned honom där. Och se till att ha mycket annat som valpen får bita på överallt i hemmet. Tuggben och leksaker lite här och där. Snuffelmatta och olika typer av matberikning som tar en bra stund att äta upp. Slickande verkar lugnande så slickmattor med fryst blötmat, en fryst kong eller toppl (eller liknande produkter).
Det kommer inte vara så här för alltid.

Valptiden är intensiv. Kort (!) och intensiv. När det var som värst (de första veckorna) satt jag mitt på vardagsrumsgolvet och grät och ringde hem min sambo från jobbet för jag orkade inte vara en sekund till med min hund vars enda mål i livet var att göra slamsor av mina ben, underarmar, alla möbler och textilier i hela hushållet.

Och sen sa det poff, så var den tiden förbi och nästan helt glömd.

Håller med om kong, lickimat, snuffelmatta och liknande. "Lär in" godissök tidigt så ni kan gömma överallt i huset/lägenheten. Läs om passivitetsträning. Och misströsta inte om det inte går så bra i början - det var STÖRT omöjligt att få ner vår hund i varv första året men det har definitivt blivit väldigt mycket bättre med åren.

Hej!

Det är jobbigt med valp, man får hitta rutiner som fungerar för valpen. Min hund var lugnast när jag aktiverade honom på förmiddagen och tog det lugnt på eftermiddag och kväll. Gjorde jag mycket med honom på eftermiddag eller kväll så blev han övertrött och väldigt jobbig på kvällen.

Det lugnar ner sig och man vänjer sig vid dom, man måste ge det tid.

Som ovan beskrivit, kompostgallerhage och stoppa ner valp där när han blir överhypad. Oftast är dom precis som barn övertrötta när de börjar balla ut. Låt valp sitta där en stund så den kommer ner i varv så brukar den somna rätt fort. I början kan det vara en del protester men efter några gånger så brukar valpen varva ner och koppla av när de sätts i hagen.

Valpar är intensiva. Har man aldrig haft en valp från start förstår jag att det kan vara en rejäl chock i systemet. Man läser på och förbereder sig men ser ändå den mysiga tiden framför sig tror jag. <3
Var inte rädd för att bolla med uppfödaren, och ta det piano. Avskärma valpen och prata med varandra, det är ju nytt för alla just nu och även det kan bidra till att valpen får överslag - hen är van vid att ha mamma och syskon att bita och busa på och i de relationerna har någon slags gräns redan etablerats. Ni känner ju inte varandra ännu.
Det blir bättre!
Följ råden med valphage och sjuhundra olika saker att stoppa i valpkäften när det blir för mycket. Njut av sov och mys.

Jag har berättat det några gånger på forumet men när jag fick hem min shiba var det verkligen som om Hin Håle själv tagit formen av ett rävabarn, och jag minns mycket väl att min far bokstavligen, jag citerar, sa till mig att: "Sel, det där kommer aldrig att bli en trevlig hund." med mycket allvarligt ansikte. Nästan femton år senare sitter jag här med en hund som varit mycket trevlig större delen av tiden. :)

Valpar är pest mesta tiden. Ni kanske kan turas om lite, en tar valp, en får ”egentid” och sen byts ni av. Och råd om valphage mm är toppen! Man kan inte aktivera dem hela tiden eller hela tiden jaga dem. Är som småbarnstiden påplussat med sladdbitande, man blir rätt sliten.

Liknande trådar

Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
5 208
Senast: Zuzzi
·
H
Hundhälsa Har kommit till en punkt till slut där jag tvingas med veterinärens hjälp att kapitulera och inse att jag inte kan hjälpa Pingla då hon...
2
Svar
20
· Visningar
5 665
Senast: Hjalti
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 472
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama