Inte eget rum?

Johanna1988

Trådstartare
Ni som har barn som inte har eget rum, Hur har ni löst det? Har ni förvaring och leksaker i vardagsrummet? Sover barnen tillsammans med er?

Här delar mellanpojkarna (8 och 11 år) rum så de har sina egna leksaker i lådor under sängen samt olika förvaringshyllor. Dottern på 3 år delar rum med mig så där har hon sitt dockhus men hennes leksaker är mest i vardagsrummet eller i brödernas rum :laugh:

Än så länge har barnen inga egna rum, de är 3 och 5. Leksaker förvaras en del i vardagsrummet och en del i allrummet på övervåningen. De har några lådor var för kläder i vårt sovrum. Barnen sover med oss, även om 5-åringen har en egen säng på övervåningen som hon sov i en period i somras/höstas. Hennes rum är på gång att bli klart, sen får vi se när hon faktiskt börjar sova där (när hon själv känner sig redo).

Ni som har barn som inte har eget rum, Hur har ni löst det? Har ni förvaring och leksaker i vardagsrummet? Sover barnen tillsammans med er?
Min snart sjuåring har eget rum men inte treåringen. Båda sover dock med mig. Mellan sovrummen finns ett allrum med sjuåringens garderob, treåringen har sina kläder på toaletten då jag fortfarande hjälper henne med kläderna. Leksakerna är överallt :p Nä, skämt åsido så har de spel och duplo i vardagsrummet, mycket av dotterns leksaker är i mitt rum eller allrummet och sonen har sitt i allrummet och sitt eget rum. Under våren ska de båda få varsitt nytt rum (renovering) och då är planen att det mesta ska förvaras där.

Våra fyraåringar delar rum, de har haft alla leksaker i vardagsrummet tills alldeles nyligen när vi ställde in en trofasthylla från ikea på deras rum som de nu har kanske hälften av sina saker i. De är där uppe rätt sällan dock, fortfarande är den mesta leken i vardagsrummet men jag tyckte ändå det var skönt att kunna bli av med en del grejer därifrån 😅.

Mina två äldsta barn delade rum fram tills i höstas, då var de 9,5 och 7 år. De har egentligen aldrig efterfrågat egna rum i sig. Anledningen som gjorde att det blev egna rum var att de mer och mer ville vara själva på rummet när de har kompisar hemma. Och då vill de inte ha syrran eller brorsan där, men det är ju även syskonets rum.

Vi har en del av nedervåningen (del av vardagsrummet men avskild ändå) som är lek/pysselhörna. Det är verkligen nu senaste året som de varit mer på sitt och sina rum, annars var de alltid där. De saker de haft på sina rum har de burit ner och använt på nedervåningen ändå.

Vi har en 3-åring också som har en alkov med rumsavdelare som "rum" på övervåningen så lekhörnan kommer nog leva kvar ett tag till. Hans säng används också mest för tvättsortering eftersom han tycker att det är en himla onödigt inköp när mammas och pappas säng ändå är skönast :p

Eftersom barnen varit så ointresserade av egna rum och vi jobbar hemifrån mycket prioriterade vi att ha kvar arbetsrum så länge som möjligt.

De två äldsta sover i sina egna rum rum men det är fortfarande ovant. Helst skulle de nog sova i samma rum och sen ha varsitt rum på dagtid. Eller nä, allra helst skulle de vilja att hela familjen sov i samma rum. De älskar det när vi är i sommarstugan där arrangemanget ofta är så.

Vi hade inte eget rum till barnet tills det var 3. Vi hade en yta med leksaker osv i vardagsrummet.
Oavsett ganska praktiskt, menar barn i den åldern gillar ändå att hänga med föräldrarna. Själv hade jag eget rum som liten men ändå ett skåp i köket med leksaker :D (som jag minns än idag, för det var nice).

Mitt barn fick eget rum när hon fyllde 7. Leksaker förvarades i vardagsrummet och i allrummet på ovanvåningen. Sov gjorde hon med mig.

Vi ska göra egna rum till barnen (4 och snart 7 år) i sommar. Dom har ett gemensam just nu med leksaker, men dom drar ändå mest ut sakerna till vardagsrummet där vi är.

Har försökt få dom att sova egen säng i omgångar men har alltid gett upp. Pratat med dom flera gånger, framförallt äldsta. Dom vill inte sova själva säger de, även om dom sover skavfötters/bredvid varandra. Ibland somnar de i gemensam säng men bägge kommer till oss på natten.
Räknar inte med att de sover i sina egna rum på länge sen, men känns bra att dom får varsitt ändå då största börjat ta hem kompisar ibland tex.

Barnen har egna "hörnor" (i princip rum utan väggar och dörrar, istället agerar hyllor och gardiner avskiljare) med egna sängar, men de är ALDRIG där. De är 2 och 5 år. Sover med oss (och kommer göra länge till känns det som) och har lite lådor med leksaker i vardagsrummet. De har också en massa leksaker på "rummen" som de hämtar och sprider ut i hela huset. Så i praktiken är leksakerna överallt... Men tanken är att de ska städas undan dagligen till lådorna i vardagsrummet samt till barnens "rum". Även om de inte använder rummen än så är det skönt att ha någonstans att förvara alla leksaker (vet inte ens hur det blivit så mycket, men julklappar/presenter från mormor/morfar/farmor/farfar blir en del under fem år).

Jag blir ibland lite stressad över att det inte är riktiga rum utan istället hörnor avskilda med hyllor och gardiner. Samtidigt är de otroligt mysiga och jag hade nog velat ha det så när jag var barn. Får väl se när de blir gamla nog att vilja vara där ens. En dag kommer nog behovet av att stänga en dörr om sig men då kan vi lösa det med att ge upp rum som har andra funktioner idag, alternativ bygga om.

Vårat barn har eget rum som hon faktiskt sovit i sen hon var ca 6 månader, däremot var det bara en förvaringsplats för allt vårat ”skräp” fram till typ nu (hon fyller 6) senaste året har det lekts därinne med kompisar, men aldrig annars, då leka det hellre i vardagsrum eller kök. Så då har vi också försökt få lite styr på leksaksförvaring. Kläderna låg i bokhyllan i vardagsrummet tills vår städerska 😂, tröttnade och helt sonika hade sorterat in dem i en garderob i barnets rum en dag när jag kom hem efter städ.. så fram till kanske 3-4 års ålder var det ren sovplats, hade säkert inte behövts heller även om barnet inte vill och aldrig har velat sova hos oss, det går ok när hon är sjuk att någon av oss ligger i hennes säng, en stund, men hon vill inte sova i vår, nu kanske det skulle gå men fram till för bara något år sen ramlades det ur hennes 120 säng på golvet med ganska jämna mellanrum och vår säng är hög.

Vi HAR ett rum till barnen på snart 6&2 men båda sover i vårt sovrum och vi har ordentlig leksaksförvaring i vardagsrummet på nedervåningen så rummet används mycket sparsamt 😅

11-åringen fick eget rum runt 4-5 år, men de två yngsta (6 och 3) har inte egna rum eftersom det helt enkelt inte finns. De sover hos oss - enstaka nätter sover en av dem med storasyster - och deras kläder förvaras i två byråer i vardagsrummet. Där finns också leksakerna, och en del finns på hallen på övervåningen men det är sådant de inte leker med lika ofta. Det är inte optimalt, men planen är att byta hus under våren och då kommer alla tre barnen få egna rum. Vi får dock se om de kommer att sova i dem - det tror jag inte :p

Liknande trådar

Småbarn Flummig frågeställning jag vet. Men enkla frågan är hur får man barnen att leka hemma? Dvs vi har supermycket leksaker (alldeles för... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 011
Senast: WildWilma
·
Övr. Barn Jag behöver era råd inför en förestående separation och flytt. Funderar kring vilken boendeyta som är rimlig att tänka sig som singel...
Svar
19
· Visningar
777
Senast: tomte
·
Småbarn Jag ska köpa vantar till barnen och blir tokig på vad jag ska välja. De har tunna tumvantar i bomull som blir för blöta och kalla nu...
Svar
16
· Visningar
1 078
Senast: Dunet
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka